جشن تولد 50 سالگی «وسپا»
 

 

موتورسیکلت‌های وسپا برای ما ایرانی‌ها خاطره‌انگیز هستند، هرچند که وسپا برخلاف شهرت خود در اروپا به عنوان یک موتور جوان‌پسند در ایران بیشتر موتور پیرمردها لقب گرفت! اولین نسخه از موتورسیکلت وسپا در سال ۱۹۴۶ و پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط شرکت ایتالیایی پیاجیو تولید شد. این شرکت در دوران جنگ جهانی، هواپیما تولید می‌کرد ولی با آغاز رکود در این صنعت وارد حوزه‌ کاری جدیدی شد. پیاجیو در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده وسائل نقلیه دو‌چرخ در اروپا است و علاوه بر ایتالیا، در هند و ویتنام نیز کارخانه دارد.
حالا پیاجیو به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید موتورسیکلت مشهور «وسپا پریماورا»، از دو نسخه ویژه آن با نام «نوته» و «یات کلاب» رونمایی کرد. وسپا پریماورا یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های تولیدی شرکت پیاجیو است که در طراحی آن از الگوی اسکوتر استفاده شد. این مدل از موتورسیکلت وسپا به سرعت به عنوان نماد ایتالیا و سبک زندگی ایتالیایی‌، شهرت جهانی پیدا کرد. پریماورا در زبان ایتالیایی به معنای بهار است و به عنوان مدل ارزان‌قیمت موتورسیکلت وسپا در سال ۱۹۶۸ تولید شد.
پیاجیو در نسخه یات کلاب به انتخاب مشتری از یک پیشرانه ۵۰ یا ۱۲۵ سی‌سی روی مدل پایه این نسخه از موتورسیکلت وسپا پریماورا نصب می‌کند. اما روی نسخه GTS اسکوتر وسپا، از پیشرانه ۱۲۵ یا ۳۰۰ سی‌سی بهره‌گیری می‌شود که باز هم، انتخاب آن به سلیقه و پرداختی مشتری بستگی دارد.
شرکت پیاجیو اواسط خرداد ماه امسال از نسخه‌های ویژه موتورسیکلت وسپا در ویرجینیای آمریکا رونمایی کرد. عرضه این دو نسخه‌ ویژه از موتورسیکلت وسپا پریماورا، از مرداد ماه امسال آغاز خواهد شد. قیمت تیپ پایه این دو نسخه‌ ویژه حدود ۴ هزار و ۱۴۹ دلار برآورد شده است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137098/جشن-تولد-50-سالگی-«وسپا»