پولاد امین| درآمد نجومی صداوسیما از تبلیغات جام جهانی؛ فوتبال به داد تلویزیون رسید؛ تعرفه ۵/۳میلیاردی برای آگهی ۳۰ثانیهای؛ هزینه متوسط هر ثانیه تبلیغ در تلویزیون ۱۹میلیون تومان؛ حق فوتبال در جیب تلویزیون؛ کمترین هزینه هر ثانیه تبلیغ در بین دو نیمه بازیها 38 میلیون و... قطعا در رسانههای منتشرشده چند وقت اخیر، بهخصوص بعد از آغاز رقابتهای جامجهانی فوتبال زیاد به جملاتی از این قبیل که در بالا آمد، برخورد کردهاید که البته طبیعی است. جامجهانی نگاه جهانیان را معطوف جذابیتهای فوتبال میکند و بنابراین تلویزیونی که 70میلیون ایرانی را به ضیافت فوتبال برده، حق دارد از این سفره سهمی بجوید. در دوره گذشته حدود ۶۰میلیارد تومان برای تبلیغات بازی نیجریه، ۷۵ تا ۸۰میلیارد برای بازی آرژانتین و همین مبلغ هم برای بازی بوسنی اخذ شد که معنای درآمد ۲۰۰میلیاردتومانی تلویزیون را داشت.
مرغ تخم طلا
فوتبال، مرغ تخمطلای تلویزیون است. معدن طلای ناب؛ که تولیدش نقصان نمیگیرد. در همین آخرین دربی برگزارشده تعرفه۶۹ میلیونی آگهیهای قبل از بازی و ۱۳۹ میلیونی بین دو نیمه به معنای درآمد بیش از ۱۶میلیارد تومانی این بازی بود. چیزی در حد و اندازه هزینههای یکساله یک باشگاه حرفهای. متوسط درآمد سالانه ۲۵۰ تا ۴۰۰میلیارد تومانی صداوسیما از تبلیغات لیگ برتر نیز یعنی که با درآمدهای تبلیغاتی لیگ میتوان وضع مالی باشگاههای بیسامان این سامان را سروسامان داد. اما هر زمان صحبت از درآمدهای فوتبال وسط میآید، هر زمان بحث حق پخش فوتبال مطرح میشود، تلویزیون سرش را زیر برف میکند تا شاید از تیغ نگاههای خواهنده فوتبالیها دور شود. اما تعرفههای تبلیغات دُم خروس را نشان میدهند...
جام میلیاردی
اعداد و ارقام غیرقابل باوری از هزینههای تبلیغات در روزهای جامجهانی منتشر شده است. مثلا میگویند هزینه تبلیغ قبل از بازی ۱۹میلیون و بین دو نیمه ۳۸میلیون تومان است. این رقم البته با ساعت پیک آگهیها تفاوت دارد. از اعداد و ارقام عجیب یکی هم این است که چند برند پولدار حاضر شدهاند برای تبلیغات پیش از مسابقات ایران، رقمی بالغ بر ۳۳۹میلیون تومان پرداخت کنند. حالا حساب کنید که در طول ۶۴ بازی جام، حتی ۱۵دقیقه تبلیغ برای قبل، بعد و بین دو نیمه چه درآمدی خواهد داشت...
ارقام عجیبوغریب همچنان ادامه دارند. مثلا صحبت از یک آگهی ۳۰ ثانیهای است که هزینهای ۵/۳میلیاردی داشته، البته این را نیز باید گفت که قیمت تبلیغات برای بانکها ۵/۹ برابر و برای اپراتورهای تلفن همراه ۹/۹ برابر است...
این تعرفههاي بالا هرچه جامجهانی جلوتر میرود، بالاتر هم میشود. مثلا در تعرفه ارسالی واحد بازرگانی به یکی از شرکتهای سازنده تیزر میبینیم که عنوان شده از مرحله یکهشتم نهایی تعرفهها هر مقداری که هست، ۶ برابر میشود، یعنی برای یک تیزر ۱۵ ثانیهای ۴۰۰میلیون و۹۵۰هزار تومان محاسبه میشود.
دور زدن قانون
البته این ارقام به خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد. مثلا آیتمهایی چون زمان باکس آگهی، نوبت پخش آگهی، اینکه چندمین آگهی در رول پخش باشد و... هر کدام از اینها قیمتهای جدیدی را وارد روند محاسبه میکنند. این قانون به اصطلاح جای در رو هم دارد و یکی از دستاندرکاران واحد بازرگانی که دوست ندارد نامش ذکر شود، از قانونی میگوید که اگر شرکتی ۱۰ تا ۳۹نفر بیمهشده داشته باشد، به او ۵۰۰ ثانیه تبلیغ رایگان تعلق میگیرد. اما مشکل آنجاست که این تبلیغات در باکسهای پربیننده تعلق نمیگیرد و بیشتر میتوان چنان تبلیغاتی را سر صبح و در ساعات بیمخاطب مشاهده کرد...
تکرار داستان
در روزهای جامجهانی با اعداد و ارقام بزرگی سروکار داریم، اما آیا بعد از جام، باز هم تلویزیون از بیپولی خواهد نالید؟ باز پول فوتبال را نخواهد داد؟ باز به ادعای تلویزیونیها با عوامل برنامهسازش دیربهدیر تسویهحساب خواهد کرد؟