بالاخره خوراک دام به چه درد صداوسیما می‌خورد؟
 
اصرار منتقدان و انکار سازمان ادامه دارد
 

خیلی از واردکننده‌ها فکر کردند که با گذشت چند روز از انتشار فهرست نام متقاضیان ارز دولتی برای واردات، کم‌کم مردم بیخیال این فهرست می‌شوند و دست از بیرون‌کشیدن مو از ماست برمی‌دارند اما اشتباه کردند، چون بررسی این فهرست از سوی مردم همیشه در صحنه ادامه دارد. در تازه‌ترین جنجالی که این بررسی‌ها به پا کرده، محصولی است که «شرکت جام‌جم بازرگان پیشرو» به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به صداوسیما برای وارداتش ارز دریافت کرده است؛ یعنی واردات ذرت و خوراک دام. درز این خبر کافی بود تا حمله افکار عمومی به صداوسیما شروع شود. جالب این‌که با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها می‌بینیم که شرکت جام‌جم بازرگان پیشرو با هدف فعالیت در خدمات طراحی مهندسی و تأمین تجهیزات در ‌سال 86 ثبت شده اما با ارز دولتی ذرت و خوراک دام وارد کرده است.
البته صداوسیما هم در مورد این هجمه بیکار ننشست و به سرعت خبری روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت که شکل تکذیبیه بود اما گوینده آن معلوم نبود. در این خبر آمده بود:   «پیگیری‌های خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری تسنیم نشان داد که با توجه به این‌که سهام شرکت جام‌جم بازرگان پیشرو صرفا در مالکیت صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیما بوده و این شرکت در‌ سال 1386 تشکیل شده و صرفا در راستای کسب درآمد برای بازنشستگان و طبق فعالیت‌های مجاز تجاری خود در اساسنامه اقدام به صادرات و واردات می‌کند. همچنین از سویی دیگر بابت واردات ذرت به آن ارز تخصیص داده شده ولی به ‌دلیل عدم تولید و ارسال کالا از سوی شرکت خارجی این ارز دریافت نشده است، لذا ادعاهای مطرح‌شده درخصوص همین شغل تازه صداوسیما واردات ذرت و دریافت ارز دولتی تکذیب می‌شود.»
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این تکذیبیه نتوانست مانند اصل خبر
دست به دست شود اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی حتی اگر این اتفاق هم می‌افتاد، باز هم نمی‌توانست قانع‌کننده باشد. ابوالفضل پارسا، کارشناس حقوقی امور بازرگانی در مورد ورود شرکت‌های وابسته به صداوسیما به مقوله واردات ذرت و خوراک دام،‌ می‌گوید: «باید اقدامات شرکت‌ها براساس زمینه فعالیت آنها باشد. از طرفی ارایه زمینه‌های بسیار گوناگون در فهرست فعالیت‌های یک شرکت به راحتی ممکن نیست.»
او ادامه می‌دهد: «از طرفی باید مشخص شود که سطح وابستگی این شرکت به صداوسیما چقدر است. مدیران آن چطور انتخاب می‌شوند و آیا یک نهاد مستقل و کاملا صنفی است یا هنوز زیرمجموعه صداوسیما محسوب می‌شود، چون اگر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صداوسیما به آن نگاه کنیم، دیگر نمی‌توان توجیه تلاش برای کسب سود برای کارکنان را پذیرفت، وگرنه از فردا هر نهادی برای کسب سود برای کارکنانش وارد بازار واردات و صادرات می‌شود و ظاهرا هم مشکلی وجود نخواهد داشت.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137594/بالاخره-خوراک-دام-به-چه-درد-صداوسیما-می‌خورد؟