در نشست روحانی با اردوغان و پوتین بر رویارویی با تروریسم و سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا تاکید شد
 
شرق در برابر غرب
 

 

شهروند| حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز در قالب نشستی سه‌‌جانبه در مورد سوریه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار سومین نشست سه‌جانبه این کشورها درباره سوریه است. نشست مذکور در زمانی برگزار می‌شود که بخش‌های عمده‌ای از خاک سوریه از وجود تروریست‌ها و نیرو‌های مسلح متعدد پاک شده و حضور تروریست‌ها فقط در استان «ادلب» سوریه باقی مانده است و از این نظر نشست تهران اهمیت دارد. از سوی دیگر، سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا، هر سه کشور شرکت‌کننده در این اجلاس را هدف گرفته و تحریم کرده است؛ به همین علت اجلاس جمعه از اهمیت خاصی برخوردار است. این نشست در واقع تقابل جبهه شرق با جبهه غرب در مورد مسأله سوریه است که قصد دارد نقش جبهه غرب را کمرنگ کند.
سند «اجلاس تهران»
اجلاس تهران از نظر موضوعات مرتبط با سوریه، سندی را در پی خواهد داشت که به‌عنوان بیانیه پایانی این نشست یا سند اجلاس تهران منتشر خواهد شد. این سند تقریبا همه موضوعات فعلی مرتبط با تحولات سوریه و تلاش‌هایی که در روند آستانه و صلح سوریه تاکنون توسط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام شده را در بر خواهد داشت. تاکید بر ادامه رویارویی با تروریسم، بازگشت آوارگان و تاکید بر ضرورت ساماندهی آنها، همچنین موضوع بازداشت‌شدگان و مفقودان جنگ سوریه از موضوعات مطرح‌شده در این سند است.
افق آینده تحولات از منطقه ادلب
با اشاره به اینکه منطقه «ادلب» تنها منطقه باقیمانده خارج از حاکمیت دولت سوریه است، سه کشور در پی آن هستند که این منطقه از طریق راه حلی مبتنی بر نوعی توافق، تحت  حاکمیت دولت
سوریه قرار گیرد.
بازسازی سوریه
کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه، شرط آغاز بازسازی سوریه را محقق شدن خواسته‌های خود بیان می‌کنند. ایران در نبرد علیه تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بوده و در تحولات بعدی هم در سطوح سیاسی و اقتصادی در کنار آنها خواهد بود. منظور از مشارکت ایران در بازار بعد از جنگ سوریه، گرفتن طرح‌ها در بازسازی سوریه از سوی شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران است. بخشی از گفت‌وگوهای سفر اخیر وزیر خارجه ایران با مقامات عالی سوریه در ارتباط با مشارکت ایران در بازسازی سوریه بوده است، نه به معنای کمک خیریه‌ای بلکه به این معنا که شرکت‌های ایرانی از فرصت اقتصادی ایجادشده در شرایط پس از جنگ سوریه استفاده کنند و فرصتی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاها باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/142371/شرق-در-برابر-غرب