روحانی در جلسه هیات دولت تاکید کرد
 
وضع ذخایر ارزی کشور از همیشه بهتر است
 

 

شهروند| رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه هیأت دولت به تشریح آخرین اتفاقات و رویدادهای داخلی و بین‌المللی پرداخت؛ انزوای آمریکا در قبال توطئه‌چینی‌هایی که در عرصه منطقه‌ای و جهانی برای ایران انجام داده، از اهم سخنان روحانی بود. بی‌اثر بودن فاز آخر تحریم‌های آمریکا در 13 آبان نیز مسأله دیگری بود که رئیس‌جمهوری بر روی آن تاکید کرد. روسفیدی ایران از نظر نهادهای بین‌المللی و دادن حق به ایران و محکومیت آمریکا به منظور اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم نیز ازجمله مباحثی بود که روحانی در مورد آن توضیحاتی داد. دادن اختیار به بانک مرکزی برای متعادل‌کردن و تنظیم بازار و همچنین توصیه به رسانه‌ها که دست به پمپاژ ناامیدی در قبال مردم نزنند، ازجمله مسائلی بود که روحانی در آخرین جلسه هیأت دولت مطرح کرد. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری را آورده‌ایم.
آینده ما و انزوای آمریکا
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا در اقداماتی که از دی‌ماه‌ سال گذشته تا به امروز علیه ایران شروع کرده، قطعا از لحاظ سیاسی شکست بزرگی را متحمل شده است، تاکید کرد: «آمریکا امروز در دنیا منزوی است و کسی شیوه‌های آمریکایی‌ها را نپذیرفته و قبول نخواهد کرد.» اشاره روحانی به حمایت کشورهای اروپایی حامی برجام است که از زمان خروج ترامپ از این معاهده بین‌المللی، تاکید بر حفظ آن داشته‌اند. در آخرین جلسه‌ای که ایران با کشورهای اروپایی در نشست اخیر سازمان ملل داشت، بر تبادلات بانکی و مالی با بانک‌های ایرانی نیز تاکید شد که دستاورد بزرگی برای دولت محسوب می‌شود. روحانی همچنین بیان کرد: «1+4 و کشورهای اروپایی علاوه بر حمایت از برجام یک نهاد ویژه مالی را برای تعامل با ایران تصویب و آن را اعلام کردند و آمریکایی‌ها بشدت از این موضوع ناراحت هستند.»
«شعار» فشار آبان ماه
رئیس‌جمهوری اقدامات دولت آمریکا را از لحاظ اقتصادی به ضرر همگان دانست و گفت: «همه ازجمله اروپا، ایران، دیگر کشورها و حتی خود آمریکا ضرر کرده‌اند و آمریکا در راه و مسیری که از‌ سال گذشته به‌ویژه دی‌ماه آغاز و در اردیبهشت امسال آن را تشدید کرده، دستاوردی نداشته است و به قول خودش قصد دارد از آبان‌ماه این فشارها را تشدید کند که البته چیزی برایش باقی نمانده و همه اینها شعار و حرف است.» روسیه، چین و کشورهای اروپایی اکنون در عرصه بین‌المللی از ایران دفاع می‌کنند. از سوی دیگر، تدارکی هم برای فروش نفت ایران دیده شده است. خریداران نفت ایران نمی‌توانند خود را از خرید نفت ایران مبری کنند. ناگفته نماند عربستان‌سعودی نیز که قرار بوده با افزایش سطح تولید نفتی خود جایگزین مناسبی برای نفت ایران باشد، در این مورد به اختلافاتی با ایالات متحده خورده است.
  دستاورد کوتاه آمریکا
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با سروصداهایی که برای تحریم ایران ایجاد کرده‌اند، تصمیم‌شان برای فشار علیه ایران مدتی کوتاه است، گفت: «آنها می‌خواهند ایران را در این مدت کوتاه تحت فشار قرار دهند تا یک دستاورد کوچکی از لحاظ سیاسی در داخل آمریکا به دست بیاورند.» روحانی افزود: «همه تلاش آمریکا این بود که به هر نحوی یک نوع مذاکره در هر سطحی با ایران شروع شود و او اعلام کند که با اعمال فشار علیه ایران موفق به مذاکره شدند و همانند گذشته ادعا کنند که قدم جدیدی را برای مسائل ایران و بین‌الملل برداشته‌اند.»
به دنبال منافع کشور و رفاه مردم
رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «دولت با همه توان به دنبال منافع کشور و رفاه مردم است.»  روحانی با بیان اینکه همه می‌دانیم در شرایط امروز کشور به خاطر توطئه آمریکا و برخی اذناب آنها در منطقه، فشارهایی از لحاظ اقتصادی به مردم وارد شده است، گفت: «اما دولت با همه توان به دنبال این است که در برابر آمریکا ایستاده و این فشارها را کاهش دهد.» جلسات سران سه قوه ازجمله این راهبردهاست که دولت در این راستا پیش برده است.
اختیار به بانک مرکزی برای تنظیم بازار
رئیس‌جمهوری افزود: «اختیارات کامل به بانک مرکزی برای تنظیم بازار داده شده و مردم شاهد نخستین آثار آن در روزهای اخیر بودند. بانک مرکزی برای تنظیم بازار همان‌طور که در دو روز اخیر اقدام کرده قادر است تا ‌سال آینده به همین نحو عمل کند.  این یک تهمت و دروغ است که بگویند دولت می‌خواهد از بالارفتن ارز ریال به دست بیاورد، چراکه دولت راه‌های سالمی را برای تامین ارز مورد نیاز خود دارد و نیازی به این کار ندارد و این اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هیچ‌وقت نمی‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصیه من به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر مسئولان این بوده که باید قیمت ارز را متعادل نگه داریم.»
مردم را نگران نکنیم
روحانی به رسانه‌هایی اشاره کرد که دایم درحال پاشیدن بذر ناامیدی بین مردم هستند و در این زمینه گفت: از همه رسانه‌ها تقاضا می‌کنم پیام یأس‌آور به جامعه ندهند، چراکه حق آنها نیست و انتظار مردم هم این نیست که کسی بذر یأس در جامعه بیفشاند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید مردم را نسبت به آینده نگران کنیم، گفت: به صراحت می‌گویم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در انبارها از هر‌ سال و زمانی بیشتر است و حتی اخیرا تصمیم به افزایش این ذخایر هم اتخاذ شده، با وجود اینکه با همین شرایط هم هیچ‌کس نباید نگران کالاهای اساسی باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/144491/وضع-ذخایر-ارزی-کشور-از-همیشه-بهتر-است