قلعه السد چگونه تسخیر شد؟
 
آنالیز 3 تاکتیک موثر برانکو برای مهار ژاوی، بونجاح و رفقا
 

 

شهروند| پرسپولیس در شبی رویایی میلیون‌ها ایرانی را خوشحال کرد؛ برانکو در مسابقه‌ای که دستش حسابی خالی بود و خودش هم روی نیمکت نبود تا از کنار زمین حرص و جوش بخورد، کاری بزرگ انجام داد و با اقتدار تیمش را به فینال لیگ قهرمانان آسیا نزدیک‌تر کرد و حالا فقط 90 دقیقه بازی در ورزشگاه پر از تماشاگر سرخ‌پوش آزادی باقی مانده تا رویای هواداران پرسپولیس تحقق پیدا کند. این برد بزرگ اما اتفاقی به دست نیامد، پیروزی مقابل السد حاصل ساعت‌ها تحلیل و بررسی این تیم توسط کادرفنی پرسپولیس و البته اجرای شیوه مقابل تاکتیک آنها در بازی سه‌شنبه شب بود. به عبارتی برانکو با اتخاذ تصمیماتی درست نشان داد که چرا به او لقب پروفسور داده‌اند.
مبارزه با فوتبال پاس‌محور و مهار ژاوی
مردم کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس علاقه‌ زیادی به فوتبالی دارند که تیم‌های گواردیولا آن را به اجرا می‌گذارند؛ فوتبالی با تکیه بر پاس‌های کوتاه و کم‌جان که پپ در بارسلونا آن را پایه‌گذاری کرد و الان منچستر سیتی نیز با همین شیوه بازی می‌کند. به واسطه این علاقه طبیعی است که وقتی بازیکنی مثل ژاوی به قطر می‌رود، نماینده‌ای از این نوع فوتبال باشد و السد همان تیمی شود که با تکیه بر فوتبال پاس‌محور حریفانش را شکست می‌دهد. وقتی تیمی به این شکل روی زمین فوتبال بازی می‌کند، هرقدر تیم مقابل برای قطع‌ کردن توپ‌ بیشتر تلاش کند، ‌بیشتر شکست می‌خورد. کاری که استقلالی‌ها در تهران مقابل السد انجام دادند و در یک گرداب بزرگ فرو رفتند. پرسپولیس اما هوشیار عمل کرد. برانکو در مواجهه با سیستمی که السد بازی کرد، سعی داشت طوری نفراتش را بچیند که آنها خسته نشوند. پرسپولیس سه‌شنبه شب پرس از جلو انجام نداد، دوندگی بیهوده نداشت و عقب‌نشینی می‌کرد تا در موقع مناسب حمله حریف را خنثی کند. به همین ترتیب آنها اسیر پاس‌های تک‌ضرب و کوتاه و کم‌جان بازیکنان السد نشدند و با لایه‌های دفاعی موجود در سیستم خود پوشش مناسب، زاویه مناسب و جمع‌شدن به اندازه کافی را به کار بستند و موفق شدند. روشی که عملا باعث شد ژاوی از روند بازی خارج شود و دیگر پاس گزنده‌ای از او شاهد نباشیم.
بازیکنان السد خسته شدند
روشی که برانکو و کادرفنی‌اش برای بازی رفت با السد قطر مورد استفاده قرار دادند، خیلی زود مربیان و بازیکنان این تیم را خسته کرد و باعث شد آنها به سیستمی روی بیاورند که علاقه‌ای به آن ندارند. در نیمه دوم مشخص بود که فریرا به شاگردانش دستور پابه‌توپ‌شدن، ‌دریبل آزاد و فریب آزاد را داده و به همین خاطر ژاوی دیگر نقش کلیدی در السد نیمه دوم نداشت. بازیکنان السد در سیستمی که با آن راحت نبودند، آزادانه عبور می‌کردند و شوت می‌زدند، اما بازهم به جایی نرسیدند. هرچند یکی دو بار صاحب موقعیت شدند و بیرانوند با نمایش خوب جلوی آنها ایستاد.
راهکاری که بونجاح را از کار انداخت
از قبل مشخص بود خطرناک‌ترین بازیکن السد بغداد بونجاح ستاره الجزایری است. مهاجمی زهردار که هر مدافعی را به مشکل می‌اندازد. برانکو اما برای مهار او برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داد. او با نزدیک‌کردن شجاع‌ خلیل‌زاده و سیدجلال حسینی در مرکز دفاع اجازه نداد بونجاح به قلب دفاع نفوذ کند. از سوی دیگر به سیدجلال حسینی هم اجازه باز شدن به سمت راست (که عادت همیشگی‌اش است) داده نشد. از این گذشته تیم حریف از هر سمتی حمله می‌کرد، مرکز دفاع پرسپولیس 3 نفره و مانع از هجوم می‌شد. به عبارت بهتر تجمع در هسته مرکزی، خط دفاع مهاجمان خطرناک السد به‌خصوص بونجاح را از کار انداخت.

پای جوان‌ها نلغزید
در غیاب چند مهره کلیدی پرسپولیس همه نگران بودند که نیمکت جوان سرخپوشان در مواقع حساس بازی با السد نتواند نماینده ایران را تقویت کند. البته آدام همتی به‌عنوان یک بازیکن جوان و کم‌تجربه از همان ابتدا در زمین بود و عملکرد خوبی هم داشت. در ادامه هم نفراتی مثل الوان‌زاده، حسین‌پور و طاهرخانی وارد زمین شدند که شاید حتی در لیگ برتر هم فقط دقایق کوتاهی قبل از این به میدان رفته بودند. با این حال آنها در بالاترین سطح فوتبال آسیا بدون استرس به تیمشان کمک کردند.

شجاع؛ نمایش خوب، رفتار زشت
شجاع خلیل‌زاده در کنار سیدجلال حسینی کمربند خط دفاعی پرسپولیس را بسیار مستحکم برابر السد قطر بسته بودند. السدی‌ها که آمار گلزنی بسیار خوبی قبل از این بازی داشتند، در این مسابقه کمتر در محوطه جریمه پرسپولیس صاحب توپ شدند و تک‌موقعیت‌هایشان نیز روی شوت‌های پشت محوطه بود. در این میان بغداد بونجاح، مهاجم الجزایری السد که با 12 گل زده، آقای گل لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید، اسیر دفاع محکم پرسپولیس به‌ویژه شجاع خلیل‌زاده شد. البته یک صحنه جنجالی در اواسط بازی رخ داد که صدای اعتراض ماشین گلزنی را بلند کرد. این بازیکن معتقد بود مدافع پرسپولیس با حرکاتی غیرورزشی او را متوقف کرده که البته تصاویر هم چنین مسأله‌ای را تقریبا تایید می‌کرد! شجاع بعد از بازگشت به ایران درباره این برخورد با بونجاح که باعث درگیری لفظی بین این دو بازیکن شد، می‌گوید: «مسأله خاصی نبود. به‌هرحال من مهاجم هستم و او هم مهاجم. از این برخوردها پیش می‌آید و من هم مجبورم برای کنترل او چنین کارهایی انجام دهم!» باید دید با توجه به انتشار ویدیوی این اتفاق در فضای مجازی، حرکت عجیب مدافع پرسپولیس تبعاتی برایش دارد یا خیر.

کاشیما، حریف احتمالی پرسپولیس در فینال
دیروز طرف دیگر نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم در بازی رفت پیگیری شد. دو تیم کاشیما آنتلرز از ژاپن و سوون سامسونگ از کره‌جنوبی در یک بازی جذاب و پرگل در ژاپن به مصاف هم رفتند. درحالی‌که تیم کره‌ای تا دقیقه 6 با 2 گل از میزبان خود پیش افتاده بود، در ادامه با 3 گل که 2 گل آن در دقایق پایانی به ثمر رسید، از حریفش شکست خورد. حالا کاشیما با برتری 3 بر 2 در خانه خودش یک گام به فینال نزدیک‌تر است؛‌ اگرچه تیم کره‌ای می‌تواند در بازی برگشت صعود کند.

نوراللهی، دردسر جدید برانکو
شاید اگر در شرایط فعلی که پرسپولیس با کمبود بازیکن مواجه است، بازیکنان بیشتری از این تیم به تیم‌ملی دعوت می‌شدند، یک مشکل بزرگ به مشکلات برانکو اضافه می‌شد. در اردوی قبلی فقط بیرانوند توسط کی‌روش فراخوانده شد، اما این بار احمد نوراللهی نیز مورد توجه سرمربی پرتغالی قرار گرفته و تعداد ملی‌پوشان پرسپولیس به عدد 2 رسیده است. این قطعا یک اتفاق ایده‌آل برای نورالهی است، اما می‌تواند برای برانکو که با بازی‌های فشرده قبل و بعد از دیدار برگشت با السد مواجه است، یک خبر بد باشد.

پرسپولیس هنوز فینالیست آسیا نشده است

حمید استیلی مربی فوتبال

فکر می‌کنم تیم به‌طورکلی عملکرد بسیار خوبی داشت. با وجود اینکه پیش از بازی مشکلاتی از قبیل نبود برخی بازیکنان و مصدومیت حسین ماهینی به وجود آمده بود، اما آنالیزی که برانکو از تیم حریف انجام داده بود، باعث شد تیم با شناخت کامل برابر حریف به میدان برود. در این بازی سیامک نعمتی که در پست دفاع راست بازی می‌کرد، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. آدام همتی به‌عنوان یک بازیکن جوان عملکردش عالی بود. در این بازی بازیکنان جوان دیگری همچون الوان‌زاده به میدان آمدند که عملکرد فنی خوبی از خود به نمایش گذاشتند. پرسپولیس هنوز به فینال صعود نکرده است. فراموش نکنید یک بازی برگشت دیگر هم باید انجام شود. بازی‌ای که در آن شاید اتفاقات دور از انتظار رخ بدهد. اگر خاطرتان باشد در بازی قبلی برابر الدحیل پرسپولیس در خانه حریف شکست خورده بود و در ورزشگاه آزادی یک بر صفر از حریف عقب افتاد، اما به یکباره به بازی برگشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. الان هم اگر پرسپولیس را صعود کرده بدانیم، شاید با دست‌کم گرفتن تیم حریف به میدان برود. در بازی برگشت هم به هیچ عنوان نباید بازیکنان احساسی بازی کنند، چراکه ممکن است همین احساسی بازی کردن به تیم لطمه بزند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/144504/آنالیز-3-تاکتیک-موثر-برانکو-برای-مهار-ژاوی،-بونجاح-و-رفقا