واکنش مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان به فروریختن بقعه ادریس پیامبر در دزفول و میزان تخریب‌ها
 
بی‌اطلاعیم!
 

 

گنبد بقعه تاریخی ادریس پیامبر در بخش چغامیش دزفول فروریخت و البته این فروریختن پس از سال‌ها بی‌توجهی و عدم‌مرمت اتفاق افتاد. مدت‌هاست این بقعه تاریخی که از خشت و گِل است بر اثر بارندگی، کم‌‌توجهی مسئولان و مرمت نشدن در خطر ویرانی قرار داشت که درنهایت در چند روز گذشته فروریخت. مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان قدمت این بنا را دوره تیموری عنوان می‌کنند، اما کارشناسان میراث‌فرهنگی معتقدند بقعه دارای یک گنبدخانه کهن بازسازی‌شده در دوره‌های بعد و الحاقات معاصر بود. جدای از بخش‌های الحاقی، گنبد دو پوسته بر روی گوشه‌سازی و جرزهای خشتی بنا شده بود.
بقعه ادریس پیامبر درحالی فرو ریخته که در طول این سالیان مورد مرمت قرار نگرفته و از آن‌جا که این اثر ثبت‌ملی تحت نظارت اداره اوقاف بوده، بنا به گفته مسئولان میراث‌فرهنگی از نظر قانونی اداره میراث‌فرهنگی نمی‌توانسته بدون درخواست مکتوب اداره اوقاف دخل و تصرفی در این بقعه داشته باشد و اوایل ماه جاری هم دو طاق از ضلع غربی و قسمت پیشین این بقعه که از آثار تاریخی ارزشمند بخش چغامیش دزفول است، به دلیل نشست ریزش کرده بود.  مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان اما در پاسخ به «شهروند» می‌گویند هنوز اطلاع دقیقی از اتفاقی که رخ‌داده ندارند، اما طبق نامه‌نگاری‌هایی که انجام شده، قرار است مسئولان این شهرستان از چند و چون ماجرا اطلاع داده و پیگیری‌های لازم انجام گیرد، تا مشخص شود میزان تخریب چقدر است و چه کسی این تخریب را انجام داده است.
به گزارش چمدان، ادریس یا خنوخ یکی از پیامبران است. قرآن او را یکی از پیامبران بزرگ لقب داده که به جایگاه والایی رسیده است. برخی از مفسران قرآن و تاریخ‌نویسان مسلمان ادریس را با اُخنوخ یا خَنوخ (جد حضرت نوح که در تورات نام او ذکر شده است) یکی دانسته‌اند. براساس روایات اسلامی ادریس نخستین کسی بود که جامه دوخت و قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره‌شناسی و حساب پرداخت.
در برخی از منابع اسلامی، ادریس را در سلسله نسب پیامبر اسلام(ص) ذکر کرده‌اند، هر چند برخی این مطلب را نپذیرفته و عقیده دارند که چون ادریس، حضرت محمد(ص) را در شب معراج «الاخ الصالح» نامیده، پس نمی‌تواند از اجداد پیامبراکرم(ص) باشد.
علامه آیت‌الله طباطبایی در تفسیر المیزان عنوان می‌کند که ادریس(ع) «هرمس» هم نام داشته است. برخی معتقدند کلمه هرمس عربی ارمیس یونانی است و ارمیس به زبان یونانی به معنای عطارد است. بعضی دیگر عنوان کرده‌اند که نام او به زبان یونانی طرمیس و به زبان عبری خنوخ بود که معرب آن اخنوخ شده و خدای عزوجل او را در کتاب عربی مبینش ادریس نامیده است.
آن‌طور که حمید عسگری، مدیرکل هیأت‌های امنای بقاع متبرکه و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه می‌گوید در کشور ایران در 15 استان کشور 33 پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند که به تفکیک هر استان، در استان آذربایجان‌شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر، استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/152111/بی‌اطلاعیم!