نیروی هوایی در گام دوم
 

 

هفته گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز ‏‏١٤٠٤، تهیه سند قدرت هوایی برای مقابله با تهدیدات نظامی احتمالی را از اهم وظایف نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ‏قلمداد کرده و توجه ویژه به آن را ضروری خواند. همین تأکید ویژه نشان می‌دهد که اثرگذاری نیروی هوایی در جنگ‌های ‏دوران مدرن تا چه حد است و تلاش ایران برای ساخت و مدرنیزه‌سازی ناوگان هوایی خود که به تازگی با راه‌اندازی چرخه ‏تولید جنگنده کوثر نمود یافته نیز بیانگر همین موضوع است. جالب آن‌که سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ‏خصوص لزوم توجه به توانمندسازی قدرت هوایی کشور مصادف شده است با سالروز تشکیل نیروی هوایی ایران که 94 ‏سال پیش در چنین روزی، برابر 20 اسفند 1303 خورشیدی با استقرار نخستین گروه از خلبانان ایرانی آموزش‌دیده در ‏پادگان هوایی قلعه‌مرغی تهران حادث شد. ‏
رهروان کلنل پسیان در پادگان قلعه مرغی
در تاریخ از کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده وطن‌پرست ژاندارمری خراسان به‌عنوان نخستین خلبان ایرانی یاد شده است. ‏محمدتقی خان هوانوردی را در کشور آلمان گذرانده و موفق به اخذ مدرک خلبانی از آموزشگاه‌های این کشور شده بود، اما ‏کسب این توانایی که مقارن با اغتشاشات سیاسی اواخر سلطنت احمدشاه در ایران بود نهایتاً منجر به تشکیل نیروی هوایی ‏برای ایران نشد. سال‌ها گذشت و نهایتاً در اواخر‌سال 1303 تشکیل نیروی هوایی ایران به مرحله عمل رسید. یک‌سال بعد ‏با ورود تعدادی هواپیمای فرانسوی و روسی که نام‌هایی چون عقاب، سيمرغ، كركس، تيهو و... بر خود داشتند، نیروی ‏هوایی ایران شکلی رسمی و عینی‌تر به خود گرفت. در‌سال 1306 جمع هواپیماهای خریداری شده توسط ایران به 33 فروند ‏‌رسید و با تأسیس مدرسه خلبانی، کشور از اعزام دانشجو به خارج تاحدود بسیار  زیادی بی‌نیاز شده بود. البته بماند که ‏در شهریور 1320 و در جریان اشغال ایران، همین نیروی هوایی سریع‌تر از آن‌چه تصورش می‌رفت مضمحل شد. ‏
از ‏F-14‎‏ آمریکایی تا کوثر تمام ایرانی ‏
در دهه 60 و 70 میلادی آمریکا با توجه به نقشی که برای ایران به‌عنوان ژاندارم منطقه در نظر گرفته بود انواع و اقسام ‏تسلیحات نظامی را در اختیار حکومت پهلوی قرار می‌داد و این سو نیز پول فروش نفت دست حکومت را برای ولخرجی ‏تسلیحاتی باز می‌گذاشت. ورورد هواپیماهای‎ F-4 ‎و ‏F-5‎‏ و همچنین جنگنده فوق پیشرفته ‏F-14‎‏ به نیروی هوایی ایران ‏درهمین زمان اتفاق افتاد، هرچند که با پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا به‌عنوان تامین‌کننده اصلی قطعات و مهمات این ‏جنگنده‌ها از تعهد پشتیبانی فنی و تسلیحاتی آنها شانه خالی کرد و متخصصان ایرانی با تکیه بر توان و استعداد داخلی ‏توانستند تا همین لحظه همه این پرنده‌ها را سرپا و عملیاتی نگه‌دارند. جالب آن‌که امروز و با گذشت 40‌سال از استقرار ‏نظام جمهوری اسلامی، ایران تنها کشور منطقه است که با تکیه بر توان داخلی خود خط تولید هواپیمای جنگنده را راه‌اندازی ‏کرده است.    ‏

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157043/نیروی-هوایی-در-گام-دوم