تنها سفر کردن زنان چه خطرات و ملاحظاتی به همراه دارد؟
 
زنان بدون مردان
 

 

چند سالی است که تنها سفر کردن خانم‌ها رواج یافته و زنان زیادی کوله‌به‌دوش دور تا دور ایران یا دیگر کشورهای جهان را می‌گردند و از تجربه‌های بی‌شمار خود برای دیگران می‌گویند. بر اساس آمار یک سازمان آمریکایی به نام «انجمن سفرهای تکی» ۲۳۰‌هزار عضو صفحه فیس‌بوک آنها هستند که ۶۳‌درصد از این افراد را زنان تشکیل داده‌اند.کمپانی Booking.com  نیز در بررسی‌های خود اعلام کرده، ۶۵‌درصد از زنان آمریکایی هنگام تعطیلات تنهایی سفر می‌کنند و همراهی ندارند. این آمار ثابت می‌کند که زنان بیشتر از مردان برای سفرهای تکی اقدام می‌کنند.
بنا بر یک تحقیق محدود از اعضای انجمن سفرهای تکی دلیل تنها سفر رفتن زنان به سه دسته زیر تقسیم شده است:  
۴۶‌درصد از زنان گفته‌اند برای تجربه استقلال، آزادی و داشتن شانس و فرصت کافی به تنهایی سفر می‌کنند.
۲۲‌درصد از زنان گفته‌‎اند برای این تنها سفر می‌کنند که حوصله و وقت این را ندارند که همیشه منتظر فرد دیگری بمانند.
۱۵‌درصد از زنان نیز گفته‌اند برای به چالش کشیدن خود در زندگی و افزایش میزان اعتمادبه‌نفسشان تنهایی سفر می‌کنند.
بسیاری از زنانی که تنها سفر کردن را تجربه‌ کرده‌اند، بر این باور هستند که این کار به آنها اعتماد‌به‌نفس بیشتری در زندگی بخشیده و تاثیرات مثبتی بر سبک زندگی‌شان داشته است. برای درک بهتر این مسأله در زیر تجربه برخی از این زنان را می‌خوانیم:  
۱۰ ترفند برای زنانی که قصد دارند تنهایی سفر کنند
۱- مقصد خود را با برنامه‌ریزی صحیح و هدف مشخص انتخاب کنید.
وقتی بدانید که چرا و به چه دلیلی می‌خواهید به شهر موردنظرتان سفر کنید، شک نداشته باشید که سفر بهتری در پیش خواهید داشت. ممکن است هنگام خواندن یک مقاله، مطالعه یک کتاب یا حتی حین تماشای یک فیلم، یک مکان خاص نظرتان را جلب کند و تصمیم بگیرید که به آن‌جا سفر کنید. اما دلیل سفر شما باید چیزی بیشتر از یک هیجان آنی باشد. در مورد آن مکان در اینترنت تحقیق کنید، در مورد ظرفیت‌های گردشگری آن بخوانید، ببینید آیا فرهنگ مردم و دیدنی‌های آن‌جا با علاقه‌مندی‌های شما جور است یا خیر.
۲-  برای شب اول ورود خود برنامه‌ریزی کنید
برای این‌که ورود شما به مقصد بدون مشکل باشد، از قبل هتل،‌ هاستل یا خانه‌ای را رزرو کنید، تا پس از ورود دغدغه پیدا کردن جا نداشته باشید. پس از رسیدن به مقصد می‌توانید سر فرصت مکان‌های دیگر را بررسی کنید و در صورت نیاز از محل اقامت اولیه خود جابه‌جا شوید.
۳-  ملزومات سفر را بررسی و پیش‌بینی کنید
تنها سفر کردن مستلزم توجه زیاد به جزییات است. همه جوانب سفر خود را در ذهن مجسم کنید و ببینید آیا همه چیز سر جای خودش هست یا خیر؛ از لحظه خروج از خانه گرفته تا محل اقامت. این کار باعث می‌شود استرس کمتری داشته باشید. پس از رسیدن به مقصد و حصول اطمینان از در دسترس قرار داشتن همه ملزومات، از فکر کردن دست بکشید و فقط از فرصت‌های گردشگری موجود در مقصد لذت ببرید. بدون‌شک قبل از رسیدن به منطقه‌ای که بلیت آن را گرفته‌اید، برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اید، براساس اولویت از ظرفیت‌های گردشگری دیدن کنید، با مردم معاشرت کنید و از غذاهای محلی لذت ببرید.
۴-  چمدان کوچک و جمع‌جور داشته باشید
اگر بتوانید یک کوله سبک یا چمدان کوچک داشته باشید، می‌توانید سبک‌تر و ارزان‌تر سفر کنید. برای این‌که مثلا کفش‌هایتان با همه لباس‌ها تناسب داشته باشد، سراغ رنگ‌های پایه بروید، رنگ‌هایی مثل مشکی، قهوه‌ای، بژ یا سورمه‌ای. یک جفت کفش کوهنوردی و پیاده‌روی و یک جفت کفش راحتی و رسمی. سعی کنید از همه وسایل مورد نیازتان یک عدد داشته باشید، اما سبک و محدود.
۵-  در مورد محل اقامت خود به دیگران اطلاعات ندهید
یادتان باشد وقتی به‌عنوان یک زن تنها سفر می‌کنید، محل اقامت خود را به هیچ‌کسی نگویید. این کار برای حفظ امنیت شما بهتر است.
۶-  مجبور نیستید تنها غذا میل کنید
از شرکت در کارگاه‌های آشپزی محلی گرفته تا جشنواره‌ها و مناسبت‌ها … همیشه راهی برای این وجود دارد که تنها غذا نخورید  و اطرافتان پر باشد از دیگر آدم‌ها.
۷-  مراقب اسناد، مدارک و پول نقد خود باشید
برای حفظ پاسپورت و پول‌های نقد خود حتما از کیف‌های کمری نامحسوس استفاده کنید. به هیچ عنوان این مدارک را در کیف دستی یا کوله‌پشتی نگذارید و اصلا از خودتان دور نکنید.
۸-  با دیگر زنانی که تنها سفر می‌کنند، دوست شوید
وقتی در جاهایی مثل ‌هاستل اقامت می‌کنید، حتما زنان دیگری را پیدا خواهید کرد که آنها هم تنهایی سفر می‌کنند. با آنها دوست و هم‌صحبت شوید و از تجربه‌هایشان استفاده کنید.
۹-  از تکنولوژی فاصله بگیرید
خیلی خوب است که در طول سفر از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید و تا جای ممکن سراغ وقت‌گذرانی در اینترنت نروید. این کار کمک می‌کند بیشتر روی خودتان تمرکز داشته باشید، بیشتر با خودتان آشنا شوید و تغییرات مفیدی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.
۱۰-  با محلی‌ها دیدار داشته باشید
برای بودن در کنار محلی‌ها برنامه‌ریزی کنید، غذاهای محلی بخورید، صنایع دستی محلی بخرید یا نحوه ساخت آنها را تماشا کنید و تا حد امکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنید، تا در طول سفر با مسائل فرهنگی، مذهبی و باورهای مردم شهر مقصد بیشتر آشنا شوید و بر دانشتان افزوده شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157082/زنان-بدون-مردان