یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از اعلام وصول طرح تشکیل استان اصفهان شمالی خبر داد
 
تقسیم اصفهان،‌راه‌حل یا مسأله؟
 

 

آیت وکیلیان| یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از اعلام وصول طرح تشکیل استان اصفهان شمالی خبر داد. «علیرضا رحیمی» در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام کرد که «طرح اصلاح قانون تقسیمات کشور و وظایف فرمانداران و بخشداران، طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور مقننه و طرح مدیریت تعارض منافع اعلام وصول شد.» لازم به توضیح است که پیشتر «حسین میرزائیان»، نماینده اصفهان گفته بود که «یکی از آرزو‌های مردمان کاشان، نطنز و اردستان ایجاد یک استان مستقل به‌عنوان استان «اصفهان شمالی» یا «کاشان» است.» او گفته بود این منطقه نزدیک به یک‌میلیون نفر جمعیت و ظرفیت‌های لازم برای استان‌شدن را دارد. همزمان یکی از نمایندگان استان اصفهان نیز با تاکيد بر اين‌که مشکلات اصلي اين استان فراموش شده، گفته که «طرح تقسيم استان اصفهان در حد يک شايعه است.» «حيدرعلي عابدي» درباره برخي اخبار موجود در فضاي مجازي، مبني‌بر تقسيم استان اصفهان اظهار کرد که «اقدام قانوني براي انجام اين کار، تاکنون صورت نگرفته است.»
پاک کردن صورت مسأله
براساس قانونی که مربوط به تحقق مسائلي در حوزه تقسيمات کشوري است يا بايد طرحي با امضاي 15 نماينده ارایه شده يا دولت به صورت مستقل لايحه‌اي را تقديم مجلس کند که بنابر گفته یکی از نمایندگان اصفهان درخصوص تشکيل «استان اصفهان شمالي» با مرکزيت کاشان و تقسيم استان اصفهان، تاکنون چنين فرآيندي طي نشده است. در همین راستا، حيدرعلي عابدي، نماينده اصفهان در مجلس اظهار کرده که «تنها ساداتي‌نژاد، نماينده کاشان در يکي از نطق‌هاي ميان‌دستور خود به اين موضوع اشاره و از نمايندگان درخواست کرد تا در صورت ارایه طرح تشکيل «استان کاشان» يا «استان اصفهان شمالي»، ديگر نمايندگان از اين طرح حمايت کنند.» عابدي در ادامه و در پاسخ به اين‌که چرا اين شايعات مطرح شده، گفت که «به نظر مي‌رسد مشکلات اصلي استان اصفهان فراموش شده است و به عبارتي، ما ريشه اصلي مشکلات را فراموش کرده و به دنبال پاک‌کردن صورت مسأله هستيم.» نماينده اصفهان در مجلس اظهار کرده که «يکي از مشکلات اصلي استان اصفهان، مربوط به تامين آب شرب و آب کشاورزي استان است؛ متاسفانه به دليل بي‌توجهي مديريت گذشته، سرشاخه‌هاي اصلي تامين آب زاينده‌رود از بين رفته يا به ديگر استان‌ها منتقل شده، به همين دليل امروز ما با گرفتاري بزرگي به نام تامين آب روبه‌رو هستيم.»
دو نماینده استان اصفهان موضوع را منتفی دانستند
دو نماینده استان اصفهان طرح استان اصفهان شمالی را منتفی دانستند. نماینده اردستان می‌گوید موضوع استان اصفهان شمالی منتفی است و اگر قرار باشد استانی به این نام تشکیل شود، باید با مرکزیت اردستان باشد، نه کاشان. بیش از دو دهه است که نمایندگان کاشان طرح استان‌شدن این شهرستان را پیگیری می‌کنند. «استان اصفهان شمالی» طرحی بود که برای نخستین‌بار سیدجواد ساداتی‌نژاد در جمع حامیانش از آن سخن گفت. او  گفته بود «بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط نخبگان» باید الگوی انجام شده در استان خراسان را در اصفهان هم اجرا کرد، تا  با تبدیل‌شدن استان بزرگ اصفهان به دو قسمت شمالی و جنوبی، استان اصفهان شمالی به مرکزیت کاشان شکل بگیرد. در شرایطی که دو‌سال است مردم کاشان از طرح استان اصفهان شمالی می‌شنوند، نماینده اردستان همه چیز را منتفی می‌داند. «سیدصادق طباطبایی‌نژاد» در گفت‌وگو با مشکات آنلاین گفت:   «در خبرگزاری این‌گونه نوشته‌اند؛ اما بعید است که آقای ساداتی‌نژاد از تشکیل استان اصفهان شمالی به مرکزیت کاشان سخن گفته باشد؛ چون اصلا چنین توافقی نشده است.»
ساختار بودجه‌بندی
 مشوق تفکیک استان‌های کشور است
یک استاد دانشگاه در مورد پدیده تقسیمات کشوری به «شهروند» گفت: «این مسأله پیشتر در مناطق دیگری نیز دیده شده است. در خراسان و آذربایجان و برخی مناطق دیگر نیز ما با این مسأله یا مشکل مواجه بودیم.» محمد میرسندسی در مورد این‌که چرا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، اظهار کرد: «این مسأله را باید به ساختار بودجه‌ریزی در کشور مرتبط دانست. گویی این‌که هر چه شهرها به مرکز نزدیکتر باشند، سهم و سود بیشتری از بودجه می‌برند. همین مسأله می‌تواند شهرهای بزرگ یک استان را به این طمع بیندازد که برای مرکز استان‌شدن خیز بردارند.» این کارشناس حوزه امنیت در مورد این‌که تبعات چنین فرآیندی چه خواهد بود، گفت: «تجربه تمرکز از بالا به پایین در وضع کنونی کشور را باید جدی گرفت. در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد این باشیم که استان‌هایی چون خوزستان و فارس و دیگر نقاط هم به این مسأله روی آورند. ما در گذشته دچار فرهنگ خاص‌گرایانه شده‌ایم؛ به این معنی که فرهنگ قبیله‌گرایانه خطری جدی محسوب می‌شود که می‌تواند مناسبات سیاسی و فرهنگی کشور را با خطر مواجه کند. مورد استان اصفهان را با توجه به این‌که مسأله کم‌آبی در آن جریان دارد، یک خطر بالقوه محسوب می‌شود. به این مسأله باید توجه داشت که نظام برنامه‌ریزی که به سمت تمرکزگرایی پیش رفته است، باید بداند که مسأله بودجه و ساختار آن مشوقی برای تفکیک استان‌ها و شهرهای ایران شده است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157084/تقسیم-اصفهان،‌راه‌حل-یا-مسأله؟