ایجاد اردوگاه برای سیل‌زدگان برای نظارت و خدمت‌رسانی بیشتر ‏
 

 

ایجاد کمپ‌های امدادی یکی از اقدامات شایسته جمعیت هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به مردم بود؛ سوال یکی از خبرنگاران در نشست ‏خبری دیروز از دکتر پیوندی، در مورد تجربه ایجاد اردوگاه‌های استقرار مردم سیل‌زده بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: «‏کمپ‌های امدادی فضایی برای تجمع نفرات بیشتر در فضایی بزرگتر است که این فرصت را به همه می‌دهد تا بتوانند خدمت‌رسانی را ‏بهتر و شایسته‌تر انجام دهند. بر همین اساس هم جمعیت هلال‌احمر نوروز امسال در استان‌ها و شهرهایی که محل عبور و مرور ‏بیشتر مسافران بود و تراکم مسافران بیشتر بود، کمپ‌هایی ایجاد کرد. همچنین عزیزانی که بر اثر سیل دچار آسیب شدند و محل زندگی‌‏شان را از دست دادند در محلی اسکان داده شدند. ایجاد کمپ‌ها براساس خدمت‌رسانی و نظارت بیشتر بود که توانستیم کمپ‌ها را در سالن‌های ورزشی، ‏مدارس و مکان ایمنی که دور از حادثه سیل بود، دایر کنیم. هم خدمت‌رسانی و هم نظارت و هم در بحث درمان ‏مردم آسیب‌‎دیده به شکل و قاعده خوبی کار انجام می‌شود. البته کمپ‌های بزرگ مشکلاتی هم دارند، ولی ایجاد این اردوگاه‌ها برای ‏اسکان مردم سیل‌زده بسیار کمک‌کننده بود. در استان خوزستان حدود 74 منطقه برای کمپ در نظر گرفته شده و مردمی که ‏روستاها و شهرهایشان دیگر قابل سکونت نیست در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی خود اسکان داده شده‌اند. این فرصت کمک می‌‏کند تا جمعیت هلال‌احمر با فراغ بال هم به جبران خسارت‌ها بپردازد و هم از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.‏»
ریالی از کمک‌های مردمی را صرف اقلام امدادی داخل جمعیت
و هزینه‌های جاری جمعیت   نخواهیم کرد
سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد 100‌میلیارد تومان کمک‌های نقدی که مردم به سیل‌زدگان کشور داشته‌اند، بود؛ این‌که تا چه ‏زمانی این شماره حساب دریافت‌کننده کمک‌های مردمی است؟ رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که داستان سیل و کمک‌ها هنوز ‏به پایان نرسیده است، خاطرنشان کرد:   «لرستان و خوزستان هنوز به شکلی درگیر هستند. با توجه به این‌که ما به فرصتی برای بررسی ‏وضعیت ادامه کار در جهت کمک‌های مردمی نیاز داریم و رسما اعلام خواهیم کرد. بعد از پایان عملیات امدادو نجات و اسکان اضطراری ‏و گذشتن از فاز حاد سیل و سیلاب، برای توزیع کمک‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. ممکن است نیازهای گلستان و مازندران و نیازهای ‏خوزستان و لرستان متفاوت باشد. باید براساس برآورد اولیه که خسارت‌ها چقدر بوده و چه میزان از اثاثیه‌شان دچار تخریب شده ‏است، تصمیم‌گیری کنیم. اینجاست که ما می‌توانیم از بنیاد مسکن و ارگان‌های دیگر برای ارزیابی وضع کمک بگیریم. سپس ‏جمعیت هدف مشخص می‌شود. تجربه نشان می‌دهد دادن پول نقد به خانواده‌ها بهترین راه است؛ هرچند خریدن یخچال، قالی و ‏وسایل خانه هم کار شایسته‌ای است، اما نیازهای مردم ممکن است یکسان نباشد و نیازهای مناطق مختلف متفاوت است.» وی ابراز ‏امیدواری کرد که مثل زلزله کرمانشاه بعد از عملیات امدادونجات، بتوانیم کمک‌ها را به خانواده‌های آسیب‌دیده براساس آمار مستند و ‏برآورد وضیعت حقیقی آنها توزیع کنیم. پیوندی تأکید کرد: «توزیع کمک‌ها حتما به اطلاع مردم خواهد رسید.گزارش عملکرد را عینا به ‏مردم خواهیم داد؛ ما ریالی از کمک‌های مردمی را صرف هزینه‌کرد اقلام امدادی داخل جمعیت و هزینه‌های جاری جمعیت هلال ‏احمر نخواهیم کرد. این کمک‌ها مستقیم از مردم به مردم توسط هلال‌احمر تقدیم خواهد شد. این‌که روند کار به چه صورت باشد، هم ‏به صبر نیاز دارد تا مرحله حاد حادثه پشت سر گذاشته شود و هزینه‌ خسارت‌ها برآورد شود.» ‏


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/158895/ایجاد-اردوگاه-برای-سیل‌زدگان -برای-نظارت-و-خدمت‌رسانی-بیشتر-‏