خانه نیما میراث این شهر است
 

 

مهتاب جودکی روزنامه‌نگار

باید از خریدن «خانه نیما» خوشحال بود. صحبت از یک خانه معمولی نیست. خانه معروف خیابان دزاشیب، روز و روزگاری به نفس‌های نیما یوشیج، پدر شعر نو زنده بود که میان توده کتاب‌هایش می‌نشست و می‌نوشت و می‌نوشت. خانه نیما در این سال‌ها، مثل خانه صادق هدایت و یادگارهای فراموش شده دیگر تهران «کومه تاریک» شده بود، اما دوستداران شاعر نمی‌خواستند که چنین شود. کسی باید این خانه را که میراث شهر است، نجات می‌داد. در ناتوانی سازمان میراث فرهنگی، این شهرداری بود که به وعده‌اش عمل کرد و خانه را خرید. این خانه جنجال‌های زیادی از سر گذراند تا بالاخره روز روشنش برسد:  مدتی بعد از فوت عالیه خانم در ‌سال 43، شراگیم تنها فرزند او خانه را به قیمت ۱۰‌میلیون تومان فروخت/ 16‌سال پیش مالکان تصمیم گرفتند تخریبش کنند/ سیمین دانشور جلوی تخریب بنا را گرفت/ خانه در فهرست آثار ملی ثبت شد/ اسم کوچه «نیما» تغییر کرد/ بنای متروکه به پاتوق معتادان تبدیل شد/ با شکایت مالکان و رأی دادگاه، خانه از فهرست آثار ملی خارج شد/ فعالان میراث و رسانه و دوستداران شاعر به شهردار نامه نوشتند و تجمع کردند/ پای خریداران جور و واجور به خیابان دزاشیب باز شد و یکی‌شان گفت می‌خواهد خانه پدر شعر نو را تبدیل به سفره‌خانه کند/ مالکان گفتند به قیمت کم حاضر به فروش بنا به شهرداری نیستند تا این‌که به رقم پیشنهادی شهرداری راضی شدند.
و اما پاسخ به دو سوال:  
شهرداری چرا باید این خانه را می‌خرید؟
دور از اشاره به معماری خانه باید برگشت به وصیت سیمین که می‌خواست بعد از مرگش خانه او و جلال و خانه نیما به مکانی برای اشاعه ادبیات تبدیل شود. اردیبهشت‌ سال پیش خانه او سروسامان گرفت، اما سرنوشت خانه نیما گره خورد به حذف نامش از فهرست آثار ملی و .... با همه جنجال‌های طی شده، این خانه به پاسداشت منزلت نیما، پدر شعر نو، برای زنده‌سازی یاد او در این شهر که از ساختمان‌های سیمانی پر شده و برای توسعه فضاهای هنری و فرهنگی باید حفظ شود.
چرا شهرداری باید برای خرید این خانه 13‌میلیاردونیم هزینه کند؟
ردیف بودجه شهرداری‌ سال 98، از ‌سال پیش تعیین شده و برای تصویب رقمی منصفانه، به قدر کفایت در شورا بحث و جدل شده است. در سایت shafaf.ir جزییات بودجه، درآمدها و منابع و توزیع اعتبارات آمده و می‌توان دید که درآمد شهرداری از کجا آمده و خرج چه برنامه‌هایی می‌شود. همین سایت نشان می‌دهد که فقط 504‌میلیارد تومان بودجه پیشنهادی اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای ‌سال 98 است. شهرداری هزینه‌هایش را از طریق دریافت عوارض و مختصر بودجه‌ای که از دولت می‌گیرد، جور می‌کند. به علاوه که شهرداری منطقه یک در مقایسه با دیگر مناطق، از درآمد بالاتری برخوردار است و درنهایت مرور ارقام نشان می‌دهد که خرج 13 و نیم‌میلیارد تومان برای خرید خانه پدر شعر نو فارسی، چندان رقم بالایی نیست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/158962/خانه-نیما-میراث-این-شهر-است