چه کسی شارژ موبایل‌تان را می‌دزدد؟
 

 

دام سرویس ارزش افزوده اپراتورها، صدای بسیاری از کاربران را در آورده است. کاربرانی که می‌گویند ناگهان با قبض‌های بلند و بالا مواجه و بعد از پیگیری متوجه شده‌اند که بدون اطلاع ‏هزینه‌های گزافی بابت دریافت پیامک یا تماس صوتی از آنها کسر شده است. همین موضوع موجب شد ‏که وزارت ارتباطات وارد ماجرا شود و امکان حذف سرویس ارزش افزوده و شکایت از اپراتورهای ‏متخلف را برای کاربران تلفن همراه فراهم کند. اگر شما نمی‌دانید که هزینه‌های بالای قبض‌تان بابت ‏عضویت در سرویس ارزش افزوده است یا نه؟ این مطلب را بخوانید.‏
در صورتی که با کم شدن نامتناسب شارژ سیم‌کارت یا هزینه‌بالای قبض مواجه می‌شوید، سریعا ‏شماره‌ #۸۰۰* را بگیرید تا اگر در سرویس‌های ارزش افزوده عضو شدید، از آن آگاهی یافته و ‏بتوانید این خدمات را غیرفعال کنید‎.
به گزارش ایسنا، خدمات ارزش افزوده‎ (Value Added Services) ‎که به اختصار‎ VAS ‎نامیده ‏می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. ‏در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به‌عنوان ابزار ‏ارایه خدمات استفاده می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی ‏که به‌عنوان تامین‌کننده‌ محتوا‎ (Content Provider) ‎شناخته می‌شوند، انجام شود‎.‎
خدمات ارزش افزوده اگرچه باید اختیاری و با اطلاع مشترکان فعال شود، اما در مواردی ممکن است با تبلیغات ‏کاذب و گمراه‌کننده، مشترکان به فعال‌سازی این خدمات اقدام کرده‌ باشند یا در مواردی ‏فعال‌سازی به صورت ناخواسته توسط آنها رخ داده باشد. هم‌چنین در مواردی عضویت کاربران در ‏برخی از خدمات ارزش افزوده، بدون آگاهی کاربران و توسط برخی از شرکت‌های ارزش اتفاق افتاده ‏ و از آنجا که این خدمات معمولا هزینه‌های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده ‏به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، موجب تخلف آشکار چند میلیاردی شده بود‎.‎
در مواردی مشاهده شده که پیامک‌های تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های ‏شخصی ارسال می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند ‏و برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی ‏موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می‌شود. ‏
همان‌طور که بارها‎ ‎درباره‌ این خدمات هشدار داده شده، مشترکان تلفن همراه می‌توانند از طریق ‏شماره‌گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که برای آنها فعال ‏است، مطلع شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام کنند. هم‌چنین در صورت مواجهه با ‏عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ‏‏195‏‎.ir ‎یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه‎ ICT ‎به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت ‏کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود‎.‎

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/160881/چه-کسی-شارژ-موبایل‌تان-را-می‌دزدد؟