رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:
 
مالک ارز دولت است
 
روحانی: میز مذاکره را شکسته، از آن خارج شدند عذرخواهی از ملت ایران و بازگشت به مقررات و چارچوب  1+۵ می‌تواند راه حل باشد صادرکنندگان باید ارزها را برگردانند آژانس انرژی اتمی را وادار به نبش قبر کردند
 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه در جلسه هیأت ‌دولت گفت: «فتوای صریح امام(ره) این بوده است که ارز و  قیمت ارز در اختیار دولت است، بنابراین دولت مالک ارز است.»
روحانی با اشاره به آمار و مقایسه صادرات کشور گفت:  «خوشبختانه صادرات نفتی و غیر نفتی در خردادماه ۹۹ در مقایسه با اردیبهشت بسیار متفاوت است و این آمار با ماه قبل از آن و حتی اسفند ۹۸ تفاوت دارد.»
 رئیس‌جمهوری گفت: «شرایط کشور در حال بهبود است و می‌توانیم این مشکلات را مهار کنیم. مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند. این مشکلات مقداری به دلیل مسائل دو تا سه ماه پیش و مقداری هم برای تبلیغات روانی دشمن است که توأمان شده است.»
روحانی گفت: «صادرکننده‌های ما باید بدانند ارز برای دولت است. آنهایی که این ارز و صادرات را به دست آوردند و به خارج از کشور فرستادند، باید بدانند این کار با تلاش مهندسان و کارگرانی انجام شده که مدارس و دانشگاه‌های این کشور آنها را پرورش داده است؛ با انرژی یارانه‌ای که در اختیار داشتند محصولات خود را صادر کرده‌اند؛ کالاها را با وسایلی حمل‌ونقل کرده‌اند که از یارانه برخوردار بوده است؛ کارگران آنها با یارانه دولت کمک شده‌اند. باید بدانند بخش بزرگ بار به دوش دولت بوده است.»
 رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «فتوای صریح امام(ره) این بوده است که ارز و  قیمت ارز در اختیار دولت است، بنابراین دولت مالک ارز است.» او تأکید کرد: «بر اساس مقررات کشور، صادرکنندگان باید ارز را برگردانند و اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوءاستفاده کند، بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند.»

همان دولتی هستیم که‌ سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم
روحانی با اشاره به وضع اقتصادی دولت گفت: «اگر دولت جدیدی بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد؛ ما همان دولتی هستیم که در ‌سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان اول بودیم؛ ما همان دولتی هستیم که در ‌سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تورم تک‌رقمی بودیم؛ همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند ‌سال مثبت و صادرات غیر نفتی ما بیش از واردات بود.» رئیس‌جمهوری ادامه داد: «این فشار که بر ما وارد شده عادی نیست. فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو درآورند که البته کار بزرگ را ملت با ایستادگی و مقاومت انجام داده است. کار بزرگ را رهبر معظم انقلاب با راهنمایی و هدایت‌هایشان انجام داده‌اند.» روحانی با بیان اینکه قوه قضائیه برای برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان و متخلفان ارزی وارد عمل خواهد شد، ادامه داد: «اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم در فشار هستند عده خاصی بخواهند از صادرات غیرنفتی سوءاستفاده کنند.»
رئیس‌جمهوری گفت: «صادرکنندگان غیرنفتی کشور کار بزرگی انجام می‌دهند و در خط جهاد هستند و مجاهدت می‌کنند، اما اجر این کار نباید با بعضی از اعمالی که انجام می‌شود، ضایع شود بلکه ارزهای صادراتی باید سر موقع برگردد تا مشکلات ارزی در کشور نداشته باشیم.»

آژانس را وادار به نبش قبر کردند
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظیفه آژانس در قبال کشورها یادآور شد: «رژیم صهیونیستی و آمریکا فشار می‌آورند که آژانس فعالیت‌های ۱۷ تا ۱۸‌سال قبل را بررسی کند. اینها می‌خواهند آژانس را منحرف کنند.  آنها آژانس را وادار کردند که نبش قبر کند.  مبنای ما همکاری با آژانس است، ولی آژانس باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.»  روحانی با بیان اینکه روسیه، چین و برخی از کشورهای دیگر خیلی خوب عمل کرده‌اند، عنوان کرد: «آنها قاطعانه و قانونی عمل کرده‌اند. توصیه ما به اروپا این است که زیر بار فشار آمریکا نروند و آژانس هم استقلال خود را حفظ کند.»  او خطاب به مدیرکل جدید ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل بسیار مهم است. ایران همچنان آماده نظارت‌های قانونی آژانس و همکاری تنگاتنگ با آن است، البته در چارچوب مقررات.» روحانی با بیان اینکه هر وقت آنها تسلیم قانون شدند، عذرخواهی کردند، صدمه‌ای که به ملت ایران زدند جبران کردند و غرامت دادند، ما مشکلی نداریم، گفت: «آنها مشکل ایجاد کردند، میز مذاکره را شکسته، از آن خارج شدند. عذرخواهی از ملت ایران و بازگشت به مقررات و چارچوب  1+۵ می‌تواند راه حل باشد، ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس، حرافی است که به دلیل انتخابات و گرفتاری‌هایشان است.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «اگر اینها تعارف نیست، به جای این حرف‌ها، عذرخواهی کنند و به مقررات بازگردند؛ خواهند دید ملت و دولت ایران در چارچوب عدالت و قانون بین‌المللی عمل می‌کنند و باز هم این چنین خواهد بود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/186259/مالک-ارز-دولت-است