فیفا، فوتبال ایران را ثروتمند می‌کند؟
 
اگر مدیران فدراسیون راهی برای دورزدن تحریم‌ها پیدا کنند در آینده‌ای نزدیک می‌توانند حدود 80‌میلیارد تومان از فدراسیون جهانی دریافتی داشته باشند
 

[شهروند] فدراسیون فوتبال ایران این روزها با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بدهی‌های پرتعداد به اشخاص و نهادهای مختلف از یک طرف دست مدیران فدراسیون را بسته و از طرف دیگر نگرانی بابت شکایت‌های انجام‌شده در فیفا مانند پرونده ویلموتس بحران عجیب اقتصادی برای فوتبال ایران ایجاد کرده است. درچنین شرایطی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز مزید بر علت شده تا پاداش‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به حساب فدراسیون نیاید و راهکارهای دیگر برای رسیدن دلار و یوروهای فیفایی و آسیایی نیز هزینه‌بر است و البته پردغدغه. در این اوضاع وخیم اما فدراسیون جهانی فوتبال می‌تواند با کمک بلاعوضی که به فدراسیون‌های زیرِنظرش می‌کند، فدراسیون فوتبال ایران را نجات دهد اما مسأله اینجاست که باز هم به خاطر تحریم‌های بانکی چنین کمک خوبی نیز در فیفا بلوکه خواهد شد. کمکی که فیفا به فدراسیون‌های تحت عضوش می‌کند، مربوط به کشورهای متضرر از شیوع کروناست که مبلغش تعیین شده و به ‌زودی به حساب بانکی فدراسیون‌های مختلف واریز می‌شود اما درباره ایران این مسأله ابهام‌های زیادی دارد.

تصمیم فیفا برای کمک مالی به فدراسیون‌ها
جیانی اینفانتینو، رئیس سوییسی فدراسیون جهانی فوتبال چندی قبل اعلام کرد که تدابیری خواهد اندیشید تا کمک مالی به فدراسیون‌های متضرر از کرونا را انجام بدهد. او در آخرین جلسه‌ مدیران ارشد فیفا مبلغ و نحوه پرداخت این کمک را اعلام کرده و گفته که مبلغ 1.5‌میلیارد دلار برای کمک به فدراسیون‌های متضرر از کرونا درنظر گرفته که آن را در قسط‌ها و شرایط مختلف پرداخت خواهد کرد. به این ترتیب قرار است به هرکدام از 211 فدراسیون عضو این نهاد، یک‌میلیون دلار به‌عنوان وام پرداخت شود و 500‌هزار دلار برای کمک به فوتبال زنان  نیز دیگر کمکی است که فدراسیون جهانی می‌خواهد به فدراسیون‌های تحت عضوش بکند. براساس اعلام فیفا یک‌ونیم ‌میلیون دلار سهم هر فدراسیون در سه قسط 500هزاردلاری (500هزاردلار جولای 2020، 500هزاردلار ژانویه 2021 و 500هزاردلار کمک‌هزینه فوتبال زنان نیز در جولای 2020) پرداخت می‌شود.

سهم ایران چقدر است؟
درصورتی که فیفا یک‌میلیون دلار (با قیمت کنونی دلار در ایران حدود 19‌میلیارد تومان)500هزاردلار کمک‌هزینه برای فوتبال زنان (درحدود 9.5 میلیارد تومان) به فدراسیون‌ها بدهد، مبلغی در حدود 28.5‌میلیارد تومان به حساب فوتبال ایران اضافه خواهد شد. پولی که در وضع کنونی فدراسیون فوتبال بسیار به درد ایران می‌خورد و مدیران ارشد فدراسیون می‌توانند بخشی از بدهی‌هایشان را تسویه کنند. بدهی‌هایی که انباشته شده و دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. همین حالا شرکت‌هایی مثل شستا (بابت پول ویلموتس) و... و اشخاص مختلف از فدراسیون فوتبال طلبکار هستند و اگر کمکِ فیفایی به دست مسئولان برسد، آنها می‌توانند با خیال‌ راحت‌تری کارشان را ادامه بدهند.
تحریم‌های بانکی، دغدغه اصلی
مهم‌ترین مسأله‌ای که در جریان این کمک مالی به فدراسیون‌ها برای ایران اهمیت دارد، ماجرای تحریم‌های ظالمانه‌ای است که آمریکا علیه کشور ما درنظر گرفته است. طی ماه‌های گذشته تحریم‌های بانکی سبب شده تا مدیران فوتبالی برای انتقال ارز از کشور به مشکلات زیادی بر بخورند و نتیجه‌اش ترکِ ایران توسط مربیان و بازیکنان خارجی پرتعدادی بوده است. از سوی دیگر، فدراسیون فوتبال در دریافت پاداش‌های فیفایی و آسیایی خود نیز به مشکل خورده است. همین حالا گفته می‌شود فدراسیون مبلغ دو‌میلیون و 250‌هزار دلار (حدود 42‌میلیارد تومان) از فیفا طلبکار است و از طرف دیگر پاداش‌های AFC نیز به دست مسئولان نرسیده است. حال اینکه با توجه به تحریم‌های موجود فدراسیون‌نشینان چطور می‌خواهند پاداش جدید بعد از شیوع کرونا را از فیفا خارج کنند، مشخص نیست.

ماجرای وام همیشگی فیفا به کشورها
یکی از موضوعاتی که از گذشته وجود داشته، وام‌هایی است که فیفا سالیانه به کشورهای تحت‌نظر خود می‌دهد. براساس قوانین و اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال، این نهاد هرساله می‌تواند معادل 35‌درصد از بودجه فدراسیون‌ها به آنها وام بدهد. بودجه‌ سال 98 فوتبال ایران از سوی وزارت ورزش 97‌میلیارد تومان برآورد شد که 87‌میلیارد تومان آن هزینه و 5‌میلیارد به‌عنوان کسری بودجه درنظر گرفته شد. براساس بودجه‌ سال 98 وامی بیش از 800هزار دلار(15‌میلیارد تومان) به فدراسیون فوتبال تعلق می‌گیرد.

دعوا بر سر دریافت 80‌میلیارد تومان
با این وصف می‌توان گفت که مجموع دریافتی‌های فدراسیون فوتبال ایران از فیفا بابت کمک‌هزینه جلوگیری از ضررهای شیوع ویروس کرونا و وام‌های سالیانه می‌تواند به رقمی درحدود 43‌میلیارد تومان برسد. از طرف دیگر، اگر 42‌میلیارد تومان بلوکه شده را نیز در این موضوع محاسبه کنیم، بیش از 80‌میلیارد تومان، پولی است که ایران می‌تواند برای حل مشکلات مالی موجود از فدراسیون جهانی دریافت کند. مبلغی که در شرایط کنونی برای فدراسیون در نقش یک فرشته نجات عمل می‌کند اما همان‌طور که گفته شد دریافت این مبلغ به شرط رفع تحریم‌های بانکی است و باید دید مدیران فوتبال چه راهکاری پیدا خواهند کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/186392/فیفا،-فوتبال-ایران-را ثروتمند-می‌کند؟