نشست خبری مشترک سخنگو و رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد
 
فعالیت ۲۵ پست موقت برای امداد تابستانی در جاده‌های پُرتردد
 
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر: امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۹۳ روز گذشته، 6‌هزار و ۷۴۸ مأموریت امداد و نجات برای نجات جان مصدومان و متأثران از انواع حوادث در سراسر کشور انجام دادند رئیس سازمان جوانان: بر اساس توافق با وزیر آموزش و پرورش، برای دانش‌آموزان مقطع ۶‌سال ابتدایی کانون‌های دانش‌آموزی فعال خواهد شد
 

[ملیحه محمودخواه] سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در دومین  نشست ‌‌خبری خود به تشریح عملکرد جمعیت در مقابله با ویروس کرونا و فعالیت این سازمان مردم‌نهاد برای آماده‌سازی اربعین پرداخت، اما تأکید کرد که اربعین در صورتی برگزار می‌شود که ستاد اربعین کشور برگزاری آن را تأیید کند.
به گزارش «شهروند» در این نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه‌ برگزار شد، محمد نصیری به مسائلی ازجمله برگزاری نذر آب 3، فعالیت‌های تابستانی جمعیت هلال‌احمر و اقدامات این نهاد در ماه گذشته پرداخت. در این جلسه، محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر نیز برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد. آنچه می‌خوانید گزارش «شهروند» از این نشست خبری است.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در دومین نشست خبری که صبح دیروز در مرکز کنترل بحران ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، از اجرای طرح نذر آب 3 خبر داد و اعلام کرد که ‌امسال طرح نذر آب 3 اجرا می‌شود.
به گفته نصیری، بر اساس سیاست فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یکی از موضوعاتی که در حوزه مداخلات برای جمعیت‌های هلال‌احمر و فدراسیون صلیب‌سرخ جهانی مطرح است، مداخله در پیشگیری و ارایه خدمات به متأثران از تغییرات اقلیمی است، زیرا در حال حاضر تغییرات اقلیمی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌کند و آسیب‌های اجتماعی ازجمله مهاجرت‌، فقر و گرسنگی را به دنبال دارد. در ‌سال 2020 برنامه اصلی فدراسیون‌ها همان بحث پیشگیری از تغییرات اقلیمی، توجه به محیط‌ زیست و ارایه خدمات به متأثران از این تغییرات است. در کشور ما بیشترین متأثران در حوزه تغییرات اقلیمی مربوط به خشکسالی هستند و در فصل‌ گرمی  که پیش رو داریم این خشکسالی‌ها در جنوب شرقی کشور ازجمله جنوب کرمان، شرق خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بیشتر رخ‌نمایی می‌کند. دو‌ سال است طرح نذر آب در کشور اجرا می‌شود. سازمان آب و فاضلاب و وزارت نیرو در طرح آب ما را پشتیبانی می‌کردند. قرار است امسال شرکای جدیدی ازجمله موسسات خیریه به کمک این طرح بیایند.
نصیری با اشاره به اینکه امداد تابستانی از بیست‌وپنجم خردادماه شروع شده و ۲۵ پست موقت برای امداد تابستانی در جاده‌های پُرتردد فعالیت داشتند، ادامه داد: «6‌هزار و ۷۴۸ مأموریت امداد و نجات برای نجات جان مصدومان و متأثران از انواع حوادث در ۹۳ روز گذشته در سراسر کشور  توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر انجام و در این عملیات‌ به ۷۲‌هزار و ۸۹۲ نفر خدمات‌رسانی امدادی شده است. ۳هزار و 125 مصدوم حوادث به‌ویژه حوادث ترافیکی خدمات پایه و اولیه امداد و کمک‌های اولیه و ۸هزار و 575نفر نیز اسکان اضطراری و موقت دریافت کردند. همچنین در سه ماه گذشته، جمعیت هلال‌احمر ۱۴۸ مورد عملیات اطفای حریق انجام داد که در این میان به ۱۲ مصدوم امدادرسانی شد و ۱۸ نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. در این عملیات‌ها چهار فروند بالگرد هلال‌احمر نیز برای انتقال و جابه‌جایی ۲۷‌هزار کیلوگرم بار و انتقال ۱۸۳ نفر از امدادگران پشتیبان در عملیات و اطفای حریق مشارکت داشتند.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از تفاهم‌نامه اولیه برای استفاده از یگان پهپادی برای انجام ارزیابی اولیه حوادث با سازمان‌های مسئول از طریق سازمان امداد و نجات خبر داد و اظهار امیدواری کرد که  ناوگان خودرویی جمعیت هلال‌احمر در این دوره تقویت و نوسازی شود. او بر این امر تأکید داشت که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم برای تجهیز ناوگان امدادرسانی به یک‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که خوشبختانه بخشی از این اعتبار تأمین شده اما نیاز به تأمین اعتبار بیشتری داریم.
کمپین «غرق نشویم» به راه افتاده است
بارندگی‌ها و پر آب شدن تالاب‌ها آمار غرق‌شدگی‌ را بالا برده و این موضوع سبب شده جمعیت هلال‌احمر کمپین «غرق نشویم» را راه‌اندازی کند.  نصیری در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: «پر شدن رودخانه‌ها موجب بالا رفتن شمار غرق‌شدگان و افزایش درخواست‌های امدادرسانی به آنان شده است. به همین منظور کمپین «غرق نشویم» به راه افتاد و ۳۲‌هزار نفر از جمله جمعی از افراد مشهور در این کمپین شرکت کردند. طی سه ماه گذشته ۶۹ مورد عملیات غریق نجات انجام شد، ۲۰ نفر نجات یافتند و ۲۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

ستاد اربعین هلال مشغول آماده‌سازی است
با وجود آنکه حج امسال برگزار نمی‌شود و ایرانیان امسال به حج تمتع اعزام نمی‌شوند، اما هنوز تصمیمی برای اربعین گرفته نشده است. نصیری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به جلسه ستاد اربعین در این هفته اشاره کرد و ادامه داد: «در حال حاضر در  جمعیت هلال‌احمر در حال آماده‌سازی مقدمات  برگزاری اربعین هستیم، اما برگزاری مراسم اربعین بستگی به نظر ستاد اربعین کشور دارد.»
این مقام مسئول از واگذاری بیمارستان 200 تخت‌خوابی به جمعیت هلال‌احمر ایران نیز خبر داد و گفت: «با همکاری عتبه علویه، بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی که هم‌جوار با فرودگاه نجف ساخته و تجهیز شده، به مدت ۵۰‌سال در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته ‌است. در این بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی که طبق توافق انجام شده با طرف عراقی ۵۰‌سال بهره‌برداری آن با جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، قرار است ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به زائران ایرانی و خارجی اربعین حسینی و بحث گردشگری سلامت با استفاده از دانش و توانمندی پزشکان ایرانی در درمان بیماران انجام شود.

شفاف‌سازی مقررات و روشن شدن وظایف، مطالبه جمعیت هلال‌احمر
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در مورد دیدارهای اخیر رئیس جمعیت با برخی از نمایندگان مجلس و مطالبه هلال‌احمر از مجلس یازدهم نیز سخن گفت. به اعتقاد او، در حوزه قوانین و مقررات اقدامات خوبی انجام شده است، مخصوصا در مورد قانون مدیریت بحران که تأثیر زیادی در حوزه شفاف‌سازی مقررات و روشن شدن وظایف هلال‌احمر داشته است. این اقدامات در تعامل با مجلس انجام شد، اما درحال حاضر یکی از موضوعاتی که از دغدغه‌های جمعیت هلال‌احمر است و از مجلس می‌خواهیم  به ما کمک کند، موضوع اصلاح و تغییر در اساسنامه این تشکل است. البته منظور از تغییر این نیست که همه چیز تغییر کند، اما در مورد ماهیت یک تشکل مردم‌نهاد و موارد این‌چنینی، نیازمند تغییر در اساسنامه هستیم که امیدواریم مجلس جدید به ما کمک کند.
به گفته نصیری، با شروع فعالیت در مجلس شورای اسلامی و تعیین کمیسیون‌های تخصصی، هلال‌احمر پیش‌نویس لایحه را آماده کرده و به دولت داده است، پس از آن دولت باید با انجام اقدامات لازم آن را به مجلس ارایه دهد. البته مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه نیز بخش زیادی برعهده دارد براساس قانون جدید مدیریت بحران کشور، یک‌سری وظایف جدید نیز به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است، امیدواریم این موضوع نیز مورد توجه مجلس قرار بگیرد، البته باید گفت که تاکنون نیز همکاری خوبی وجود داشته است.
کرونا همچنان در اولویت برنامه‌های هلال‌احمر
سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر توافقات لازم را برای ورود واکسن آنفلوآنزا انجام داده و پیش از شروع فصل نیز توزیع آن انجام خواهد شد. این موضوعی است که نصیری به آن اشاره کرد و ادامه داد: «رقم مشارکت مردمی برای مهار کرونا  11میلیارد تومان بوده است و با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده درحوزه بین‌الملل نیز پنج محموله جدید اقلام مقابله با کرونا به ‌زودی وارد کشور خواهد شد.» او در مورد کمک‌های خارجی به جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: «پنج محموله اقلام مقابله با کرونا وارد کشور خواهد شد.»
نصیری با اشاره به تداوم حمایت‌ها و کمک‌های معیشتی از متأثران کرونا اظهار کرد: «این روند همچنان ادامه دارد. ما تعهدمان توزیع ۲۵۰‌هزار بسته بود که تاکنون ۲۲۰‌هزار بسته آن انجام شده و خوشبختانه همراهی مردم نیز با ما بسیار خوب است، به‌طوری که تا سه هفته قبل میزان کمک‌های نقدی جمع‌آوری‌شده 121 میلیارد تومان بود و طی همین سه هفته بیش از ۱۱‌میلیارد تومان کمک نقدی دیگر جمع‌آوری شده است.»

سازمان جوانان هلال‌احمر، قدیمی‌ترین سازمان جوانان کشور است
محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز که در این جلسه حضور داشت، گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارایه داد. به گفته این مقام مسئول، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر قوی‌ترین، غنی‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان جوانانی است که درکشور فعالیت می‌کند و قدمت این سازمان به ۷۶‌سال می‌رسد و یکی از پشتوانه‌های عظیم این سازمان اعتماد مردم است.
او با اشاره به اینکه امسال اوقات فراغت با شکل و شمایل خاصی برگزار می‌شود، توضیح داد که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در همه استان‌ها کلاس‌های اوقات فراغت و فوق‌برنامه برگزار می‌کرد و نخستین کلاس‌هایی که در نخستین روزهای ثبت‌نام ظرفیتش تکمیل می‌شد، کلاس‌های این سازمان در استان‌هاست.
انتخابات مجامع جوانان جمعیت هلال‌احمر، موضوع دیگری بود که گلفشان در مورد آن صحبت کرد و توضیح داد که این انتخابات سومین دوره انتخابات مجامع استانی و شهرستانی برای دبیران کانون‌های سازمان جوانان بوده است و هفته گذشته منتخبان استان‌ها به صورت ویدیوکنفرانس با رئیس جمعیت هلال‌احمر جلسه داشتند و مشکلات و مسائل را مطرح و راهکارهای لازم را دریافت کردند. پس از انتخابات مجامع استانی، انتخابات برای دبیران کشوری برگزار می‌شود که از میان آنها مشاوران رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز معرفی می‌شوند.

اختصاص بودجه به کانون‌های استانی
گلفشان با اشاره به اینکه رئیس جمعیت هلال‌احمر بر مشارکت جوانان در امور هلال‌احمر تأکید می‌کند، ادامه داد: «برای نخستین‌بار رئیس هلال‌احمر برای هر کانون بودجه مشخص کرد تا فعالیت‌های آنها به صورت مستقل‌تر انجام شود.»
به اعتقاد او، انتخابات دبیران کشوری نیز پروسه بسیار پراهمیتی است؛ زیرا دبیران کشوری در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ستادی نقش دارند و رئیس جمعیت هلال‌احمر معتقد است که یک تا دو دبیر به‌عنوان مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر انتخاب و با رئیس جمعیت در ارتباط باشند. همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر مقرر کرده است تا مدیران عامل جمعیت هلال‌احمر استان‌های مختلف هم از میان دبیران کانون‌های سازمان جوانان دونفر را به‌عنوان مشاور انتخاب کرده، تا جوانان در تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

از مهد تا جوانی با هلال‌احمر
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر تأکید کرد: «این سازمان برنامه‌هایش را برای کودکان از سن پنج‌سالگی با کانون‌های غنچه‌های هلال آغاز کرده است. در کنار آن کانون‌های دانشجویی، جوانان، روستایی و طلاب فعالیت می‌کنند. درحال حاضر ۳۳۷۵ کانون غنچه‌های هلال در مهدهای کودک سراسر کشور وجود دارد. این غنچه‌ها آموزش‌های خاصی را با سرود، شعر و قصه‌گویی فرا می‌گیرند و در حقیقت آموزش‌های امدادی هم به این کودکان ارایه می‌شود و طی سال‌های اخیر مانور‌های امدادی متعددی توسط غنچه‌های هلال انجام شده است. غنچه‌های هلال در طول‌ سال برنامه‌های متعددی را انجام می‌دهند که یکی از آنها اهدای عروسک‌های خود به کودکان بی‌بضاعت است و با این کار به نوعی فرهنگ انجام کارهای بشردوستانه را ترویج می‌کنند.
او با اشاره به اینکه طرح دادرس تاکنون برای دانش‌آموزان کلاس 8 برگزار می‌شد و از میان دانش‌آموزان دوره‌دیده چندنفر به‌عنوان دادرس مدرسه نقش ایفا می‌کردند، اضافه کرد: «براساس توافق با وزیر آموزش و پرورش، برای دانش‌آموزان مقطع ۶‌سال ابتدایی کانون‌های دانش‌آموزی فعال خواهد شد. برای متوسطه اول طرح دادرس و برای دانش‌آموزان متوسطه دوم بحث کمک‌های اولیه انجام می‌شود. درحال حاضر ۶۵۰۰ کانون دانش‌آموزی درکشور داریم که با توافقات انجام‌شده، امیدواریم دوبرابر شود؛ زیرا این آموزش‌ها بسیار اهمیت دارد. در زلزله سرپل ذهاب و حتی تهران آسیب‌دیدگان فراوانی داشتیم و علت آن نداشتن آگاهی از نحوه پناهگیری بوده است که اصلی‌ترین محل آموزش آن از مدارس است. اما نباید این آموزش‌ها تنها به یک مانور درچند مدرسه خلاصه شود و باید به صورت جدی در همه مدارس دنبال شود، حتی خود مسئولان که برای بازدید از این مدارس می‌روند، نباید تنها تماشاچی باشند و باید با جاگیری مناسب اهمیت این موضوع را در ذهن دانش‌آموزان نهادینه کنند. کشور ژاپن نسبت به کشور ما بسیار زلزله‌خیز‌تر است اما تلفات زلزله در این کشور از ما کمتر بوده و می‌توان گفت در کنار ساخت‌‌وسازهای اصولی بحث آموزش نیز در این کشور بسیار پراهمیت است و گاهی با اعلام ساعت صفر تمامی مردم یک شهر پناهگیری در زمان زلزله را تمرین می‌کنند. ما در زلزله بم نیز شاهد بودیم که اعضای یک خانواده در زلزله از بین رفتند و تنها دانش‌آموزی که در مدرسه پناهگیری را تمرین کرده بود، از این خانواده زنده ماند.

تنها سازمانی که در نرم‌افزار شاد عضو است، سازمان جوانان است
۳۰۷ کانون طلاب نیز درکشور داریم که درحال رشد هستند. این موضوعی است که گلفشان به آن اشاره و تأکید کرد این طلاب در بسیاری از اردوهای جهادی و حوادث شرکت و از ظرفیت این افراد استفاده کردیم اما در ادامه به جوانان نیز اشاره ویژه و تأکید کرد که ‌گروه هدف دیگر جوانان هستند که در کانون‌های جوانان فعال هستند که بیش از ۲۰۰‌هزار نفر عضو دارند. این گروه شامل همه جوانان هستند که با عضویت در سازمان جوانان فعالیت‌های بشردوستانه را دنبال می‌کنند. به‌طور مثال در طول سه‌ماه گذشته ۲۲‌هزار واحد خون نیز توسط جوانان هلال‌احمر اهدا شده که این امر اتفاق بزرگی بوده است. سازمان جوانان ۵۶۰ کانون روستایی دارد که پایه خانه‌های هلال هستند و رئیس جمعیت نیز به تقویت آنها تأکید ویژه داشته است. گلفشان از ورود سازمان جوانان به نرم‌افزار شاد خبر داده و تأکید کرد: «براساس توافقات انجام‌شده، سازمان جوانان به نرم‌افزار «شاد» نیز دسترسی پیدا کرد و از هفته پیش تاکنون موضوعات آموزشی با محوریت آموزش‌های امدادی و غیره در این نرم‌افزار بارگذاری شده است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/186487/فعالیت-۲۵-پست-موقت-برای امداد-تابستانی-در-جاده‌های-پُرتردد-