وکیل یکی از متهمان آبان‌ماه در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
مطمئنم لغو حکم اعدام را خواهیم گرفت
 
بعد از مدت‌ها به پرونده متهمان دسترسی یافتیم
 

پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که در دیوان عالی تأیید شده بود، حالا پس از مدت‌ها در اختیار وکلای متهمان قرار گرفته است؛ پرونده‌ای که هرچند درباره حوادث آبان‌ماه است، اما آن‌گونه که سخنگوی قوه قضائیه گفته بازداشت این افراد در پی «سرقت مسلحانه» انجام شده است؛ سرقتی که به گفته بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، «رضایت بی‌قید و شرط» شاکی خصوصی آن هم گرفته شده است. پاک‌نیا با اشاره به این موضوع که کار روی پرونده را از همین امروز آغاز کرده‌ایم، می‌گوید:  «قرائت پرونده تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.» اما موضوعی که او بسیار به آن امیدوار است، توقف حکم اعدام است. او می‌گوید: «مطمئنیم با نواقصی که در پرونده وجود دارد، اعاده دادرسی خواهد شد و حکم اعدام لغو می‌شود.» گفت‌وگوی «شهروند» را با این وکیل دادگستری درباره این پرونده در ادامه می‌خوانید.
   
آیا اتفاق جدیدی در پرونده این سه نفر رخ داده است؟
بله؛ ما از رئیس قوه قضائیه درخواست اعمال ماده 477 را کردیم و بسیار امیدواریم مورد موافقت جناب رئیسی قرار بگیرد تا بتوانیم درخواست تکمیلی‌تر را ارایه کنیم. خوشبختانه امروز قوه قضائیه همکاری خوبی با ما داشت و همان‌گونه که از پیش وعده داده بودند، پرونده را در اختیار هر سه وکیل قرار داده‌اند و ما مشغول خواندن آن هستیم. فکر می‌کنم تا هفته آینده قرائت آن ادامه خواهد داشت.
چرا پرونده تا امروز در اختیار وکلا قرار نگرفته بود؟
این سوالی است که باید قوه قضائیه به آن پاسخ دهد و از نظر حقوقی تخلفی آشکار است. ما از ابتدا در این پرونده وکالت داشتیم، اما نتوانستیم پرونده را مطالعه        کنیم.
تا همین جایی که پرونده را خوانده‌اید چه نکاتی در آن وجود دارد که بتوانید بر پایه آن اعاده دادرسی انجام  دهید؟
تا همین جا باید بگویم پرونده بدون وکیل در دادسرا بوده و حتی وکلای تسخیری هم حضور نداشته‌اند. من از ابتدا وکیل این پرونده بودم و عزل هم نشده‌ام، اما دعوتی از من برای حضور در دادگاه نشده است؛ همین نکته کافی است تا بتوان بر پایه آن اعاده دادرسی انجام داد. نکته دیگری که وجود دارد این است که هیچ تصویری از دوربین‌های مداربسته وجود ندارد که نشان‌دهنده آتش‌زدن توسط موکلان ما باشد و پرونده تنها مبتنی بر اقاریر متهمان است.
 اقراری که ظاهرا بعدا تکذیب کردند؟
بله؛ در جلسه دادگاه هیچ اقراری صورت نگرفته و موکل من، امیرحسین مرادی، همه اقاریر خود را در مرحله دادسرا پس گرفته است.
تا چه حد امیدوارید اعاده دادرسی انجام و دستور توقف حکم اعدام صادر شود؟
 مطمئنم لغو حکم را خواهیم گرفت. به نظر من با توجه به نواقص متعددی که در پرونده وجود دارد، باید اعاده دادرسی شود. ما تقاضای اعاده دادرسی را تقدیم دیوان می‌کنیم و توقف اجرای حکم را خواهیم گرفت.
سخنگوی قوه قضائیه گفته آنها در سرقت مسلحانه بازداشت شده‌اند و «از اراذل و اوباشی بوده‌اند که در اغتشاشات دست به جنایت زده‌اند». نظر شما به‌عنوان وکیل در این پرونده چیست؟
صحبت‌های سخنگوی محترم قوه قضائیه در این مورد اغراق‌شده است. سخنگوی محترم از لفظ اموال سرقت‌شده استفاده کرده، اما تنها یک موبایل بوده و شاکی خصوصی هم رضایت بی‌قید و شرط داده است. پیش از این گفته می‌شد این سه نفر در اغتشاشات بازداشت شده‌اند، اما من توضیح دادم که آنها به دلیل ارتکاب جرم عمومی بازداشت شده‌اند و پس از چک کردن موبایل آنها، مشخص شد در حوادث آبان‌ماه شرکت داشته‌اند. همین مسأله نشان می‌دهد آنها عناصر مهمی نبوده‌اند. اصولا عناصر مهم طی عملیات پیچیده اطلاعاتی بازداشت می‌شوند، نه اینکه به دلیل جرم دیگری بازداشت شوند و بعد مشخص شود در حوادث حضور داشته‌اند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/187420/مطمئنم-لغو-حکم-اعدام-را-خواهیم-گرفت