آشپزی با خلیل عقاب
 

 

فسنجان
خورش فسنجان یکی از پرطرفدارترین خورش‌های سنتی ایرانی است. شهرت این غذا به حدی است که اگر از یک غیرایرانی علاقه‌مند به ایران در مورد غذاهای ایرانی بپرسید، خورش فسنجان حتما یکی از غذاهای لیستش خواهد بود.

دستور پخت اصلی خورش فسنجان ترش است یا شیرین؟
این سوال همیشه منشأ دعواهای طولانی در شبکه‌های اجتماعی علی‌الخصوص توییتر بوده، هست و خواهد بود. ترش یا شیرین‌بودن فسنجان نه‌تنها به استان، شهرستان، منطقه و محله زندگی شما بستگی دارد بلکه حتی به ذائقه فردی که در خانه شما فسنجان می‌پزد نیز بستگی دارد؛ یعنی ممکن است شما از ابتدا فسنجان ترش خورده باشید و فکر کنید کلا فسنجان شیرین وجود ندارد یا بالعکس. تعداد افرادی که به یکی از این دو طعم عادت کرده باشند و در بزرگسالی طعم دیگر فسنجان را امتحان کنند و بپذیرند که فسنجان با طعم دیگر هم وجود دارد بسیار کم است.
ضمن اینکه تفاوت این دو طعم تنها در نوع رب انار استفاده‌شده است و نه چیز دیگر. دعوای بی‌پایان ترش و شیرین‌بودن فسنجان را رها کرده و می‌آموزیم چطور یک خورش فسنجان میهمان‌پسند بپزیم.

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ
مواد لازم:      مرغ- پیاز- گردو- رب انار ترش یا شیرین- نمک، فلفل و زردچوبه- دارچین (دلخواه)- زعفران- روغن- آب
تهیه خورش فسنجان بسیار آسان ولی طولانی است و بین ۴ تا ۷ ساعت زمان نیاز است تا یک خورش فسنجان جاافتاده و خوش‌رنگ به دست بیاید.
ابتدا گردوها را خرد کنید؛ توجه داشته باشید که گردوها نباید خیلی آسیاب شود و نباید خیلی درشت باشد. می‌توانید آنها را با استفاده از همزن برقی به اندازه لپه خرد کنید. چرخ‌کردن گردوها را برای کسانی که دوست دارند گردو را هنگام خوردن زیر دندان حس کنند، توصیه نمی‌کنم. حال یک پیاز را به اندازه نخود خرد کرده و به همراه زردچوبه در مقداری روغن به اندازه ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید، سپس گردوها را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر این مخلوط را تفت دهید. حال آب را اضافه کنید؛ مقدار آب به خودتان بستگی دارد و در حین پخت می‌توانید آب اضافه کنید یا اگر می‌خواهید خورش کمی آب از دست بدهد می‌توانید در قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید آب بخار شود. حال شعله را زیاد و بعد از به جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید گردوها یک و نیم تا دو ساعت روی حرارت کم بپزد.حالا وقت تصمیم‌گیری است؛ آیا می‌خواهید فسنجان ترش داشته باشید یا شیرین! رب انار (ترش یا شیرین) را اضافه کنید. مقدار رب انار بسته به غلظت آن می‌تواند تا ۵ تا ۶ قاشق باشد. در این مرحله با چشیدن نمی‌توانید مزه را باب طبع کنید پس رب انار را مرحله به مرحله اضافه کنید؛ اجازه دهید کمی بجوشد، سپس بچشید و اگر رب انار نیاز داشت باز هم اضافه کنید.
بعد از یک ساعت خورشتی به رنگ قهوه‌ای خواهید داشت. حالا مرغ‌هایی را که به همراه پیاز خردشده، نمک و فلفل و زردچوبه و کمی زعفران برای مدتی در یخچال گذاشته‌اید، مقداری در روغن سرخ کنید و به خورش اضافه کنید. از نظر نویسنده بالای ران مرغ بهترین قسمت برای تهیه خورش فسنجان است. اضافه‌کردن مرغ از ابتدا باعث از هم بازشدن گوشت مرغ می‌شود. توصیه می‌کنم در همین زمان مرغ را اضافه کنید.حالا کمی زعفران و در صورت تمایل یک قاشق دارچین به خورش اضافه کنید در این مرحله اگر دوست دارید خورش شیرین‌تری داشته باشید می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق شکر هم اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا۲۰ دقیقه به‌اصطلاح گردوها روغن بیندازد و خورش جا بیفتد. در حین درست‌کردن خورش می‌توانید هر نیم‌ساعت ۲ تا ۳ قالب کوچک یخ نیز در قابلمه بندازید تا گردوها روغن بیشتری پس بدهند.خورش فسنجان را می‌توانید با استفاده از گوشت گاو و گوسفند یا گوشت چرخکرده و اردک نیز تهیه کنید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/187451/-آشپزی-با-خلیل-عقاب