سرپرست معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره جایگاه زبانهای خارجی در تدوین راهنماهای برنامه درسی تحولی و احتمال ورود زبانهای خارجی جدید به فهرست آموزشی زبانهای خارجی مصوب توضیحاتی ارایه کرد.علی محبی درباره جایگاه زبانهای خارجی در تدوین راهنماهای برنامه درسی تحولی و ورود زبانهای خارجی جدید به فهرست زبانهای خارجی مصوب، اظهار کرد: «در برنامه درسی ملی و مصوبات شورایعالی، تدریس زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی تصویب و به رسمیت شناخته شده است.»در واقع از گذشته به جز زبان انگلیسی، امکان انتخاب و تدریس زبانهای دیگر هم وجود داشته و انتخابی بوده، هرچند زبان انگلیسی زبان غالب است.یک بحث مطرح و مهم این است که آموزش زبانهای خارجی فقط منحصر به انگلیسی نباید باشد. دانشآموز حق انتخاب دارد و سازمان پژوهش باید برای زبانهای مطرح و مهم دنیا که تعامل بیشتری با آنها داریم، برنامه درسی و محتوای لازم را آماده کند.پس از آن باید اختیار را به دانشآموز بدهیم که خودش انتخاب کند، بخواند و ارزشیابی هم از همان زبان خارجی به عمل بیاید.او درباره پیشنهاد مطرحشده از سوی رئیس سابق سازمان پژوهش برای ورود زبان جدیدی چون چینی و عربی به فهرست آموزش زبانهای خارجی در سال گذشته گفت: «قطعا وقتی میگوییم زبان خارجی، اگر زبان خارجی رسمی بینالمللی دیگری وجود دارد، آن را به فهرست زبانهای مصوب اضافه کنیم و حق انتخاب را به دانشآموزان بدهیم.» این احتمال وجود دارد که بحث زبانهای خارجی دیگر هم برای سال آینده بهطور جدی مطرح شود.