«موسسه محک» با همکاری اتاق بازرگانی مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها را ترویج می‌دهد
 
مشارکت ثروتمند ان برای کاهش دردهای اجتماعی
 

 

علی اکبرزاده - شهروند| این‌جا نقطه دیگری از دنیا است. انگار آدم‌هایش هم با بغل‌دستی‌های هر روزمان فرق دارند. صحبت‌هایشان شبیه صحبت‌ها و درگیری‌های روزمره‌مان نیست. دغدغه‌هایشان هم با دلمشغولی‌های ما تفاوت دارد. گویی این‌جا عده‌ای برای هدفی متفاوت مبارزه می‌کنند. هدفی که انگار یک عمر است از نگاه ما و بغل دستی‌های هر روزمان جا مانده است. آنها برای حقوق از دست رفته من، شما و تمامی افرادی که در این کره خاکی نفس می‌کشند، تلاش می‌کنند. با رویی گشاده و لبی خندان صحبت می‌کنند و نشانه‌ها گواه این است که به مراتب از من و شمایی که تمام روزمان را صرف رسیدن به هدف‌مان کرده‌ایم، موفق‌تر هستند. بدون‌شک تنها دلیل آن این است که جنس اهداف‌مان قدری با هم تفاوت دارد؛ تفاوتی از زمین تا آسمان. جامعه‌ای که بندبند جملات قبل را به خود اختصاص داده است، اعضای موسسه‌ای هستند که دیگر مرزهای ایران را درنوردیده و به کمک رسانی به کشورهای همسایه نیز دست یافته است. آنان با عزمی راسخ و دلی پاک توانسته‌اند رتبه دهم از 263 سازمان مردم‌نهاد را در سراسر دنیا به خود اختصاص دهند و افزون بر این تندیس‌ها و جوایز متعدد بین‌المللی را نیز در این مسیر از آن خود کنند؛ به گفته خودشان تنها رمز موفقیت‌شان دغدغه مسئولیت‌های اجتماعی است، موضوعی که این روزها زیر سایه دغدغه‌های شخصی و معیشتی قدری مغفول مانده است.
محک باز هم بانی خیر می‌شود
خیران و مسئولان عضو هیأت‌امنای موسسه محک در نظر دارند طی اقدامی انسان‌دوستانه، سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با محوریت توسعه پایدار را در روزی مبارک برگزار کنند. آنان در بیست‌وهفتم بهمن‌ماه روز جهانی سرطان کودک، به همراه جمعی از بازرگانان تهرانی گردهمایی را ترتیب داده‌اند که طی آن، اتفاقی مهم را به قشر ثروتمند و به اصطلاح صاحب سرمایه کشورمان گوشزد کنند. اتفاقی که در پی آن مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای لحظاتی جای دیگر رسالت‌های یک بنگاه اقتصادی را می‌گیرد و فارغ از کسب سود و مادیات، تلاش می‌شود تا باقیات و صالحات را نیز در برنامه‌های یک بنگاه اقتصادی گنجاند. این همایش اما با یک پیغام نیک برای بازرگانان و تمامی مدعوین برگزار می‌شود، «لطفا دسته‌چک‌هایتان را همراه خود نیاورید.» این پیغام به وضوح نشان می‌دهد که موسسه محک با همکاری بازرگانان تنها در پی آن است تا خون لخته شده در شریان‌های بنگاه‌های اقتصادی و جمعی از ثروتمندان را در مسیر فعالیت‌های خیرخواهانه و وظایف اجتماعی به جریان اندازد.
نجات کودکان فقیر  از سرطان
در پی برگزاری این گردهمایی اما سعیده قدس، بنیانگذار موسسه محک، به همراه احمد پورفلاح عضو اتاق تهران و عضو هیأت ‌امنای این موسسه خیریه و یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران، به میان خبرنگاران آمدند تا از اصحاب رسانه نیز در مسیر این امر خیر یاری بگیرند. در این نشست خبری سعيده قدس بنيانگذار محك ضمن تقدير از همراهي هميشگي رسانه‌ها در جهت تحقق دو اصل شفافيت و پاسخگويي و اطلاع‌رساني جامع به ياوران، گفت: مفهوم مسئوليت اجتماعي در قالب‌هاي متفاوت از ديرباز در كشور ما وجود داشته زيرا كه انسان دوستي با آداب و رسوم و مذهب ما عجين شده است. محك از ابتداي تأسيس از همكاري بنگاه‌هاي اقتصادي در تحقق اين هدف كه هيچ كودك مبتلا به سرطاني از فقر و ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي درمان فوت نكند، بهره‌مند بوده و به‌عنوان يك خيريه پيشگام در اين زمينه سعي در فرهنگ‌سازي در اين خصوص در تمامي ابعاد جامعه دارد تا ساير سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز بتوانند به اين مفهوم در قالب تخصصي آن بپردازند. از اين رو با برگزاري همايش‌هاي علمي در سطح ملي و بين‌المللي تلاش مي‌كند مسئوليت اجتماعي و پيوند آن با سازمان‌هاي مردم‌نهاد را بسط و گسترش دهد. بنیانگذار موسسه خیریه محک خاطرنشان کرد: این موسسه بیش از 30 بیمارستان را در کشور تحت پوشش قرار داده که یکی از آنها خدمات تماما رایگان به بیماران می‌دهد. او افزود: موسسه محک 900 کودک را تحت پوشش خود قرار داده و افزون بر این توانسته است عمل پیوند مغز استخوان را که در انگلستان با هزینه 400‌هزار پوندی انجام می‌شود، در موسسه خود به صورت رایگان انجام دهد. او در پایان گفت: این نکته را اضافه می‌کنم که اگر موسسه محک امروز در این جایگاه قرار گرفته است جایگاهی پررنگ بخش خصوصی را در کنار خود می‌بیند.
دسته‌چک‌هایتان را همراه خود نیاورید
در ادامه این نشست هم احمد پورفلاح عضو هیأت‌امنای محك و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که سمت دبیر سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را نیز برعهده دارد، گفت: هیچ ملتی به رفاه و هیچ کشوری به توسعه‌یافتگی نمی‌رسد، مگر این‌که بخش خصوصی رشدیافته‌ای داشته باشد و بخش خصوصی به توسعه و رشدیافتگی نمی‌رسد، مگر آن‌که به مسئولیت اجتماعی‌اش توجه کند. او ادامه داد: مسئولیت اجتماعی را باید در تمامی بخش‌های تخصصی همچون صنعت، تولید، کشاورزی، خدمات و همچنين در حوزه فردي تمامي انسان‌ها تعریف كرد. پورفلاح در ادامه تصریح کرد: محک در آستانه 25سالگی به واسطه عملكرد و دستاوردهایش در حوزه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در سطح بین‌المللی به موفقيت‌هاي افتخارآميزي براي كشورمان دست يافته است؛ كسب رتبه دهم در مميزي Benchmark of Benchmarks شركت بازرسي بين‌المللي SGS در ميان 263 سازمان مردم‌نهاد در سراسر دنيا، دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC)، دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت (GIC) از موسسه بین‌المللی استاندارد جی.آی.سی، دریافت جايزه طلايي مديريت پروژه انجمن بين المللي IPMA در‌ سال 2014 و همچنین دریافت نشان نقره جایزه GPM‌ سال 2014 از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه سبز ازجمله دستاوردهاي بين‌المللي محك است كه مرهون مسئوليت و مشاركت تك‌تك ياوران است. پورفلاح ادامه داد: باید متذکر شوم که تمامی این موفقیت‌های درخشان حاصل تلاش‌های سرکار خانم قدس است که با شخصیت مثبت چندوجهی خود توانسته است در میان 50 زن برتر جهان قرار گیرد.
محک، پیشرو در توسعه مفاهیم اجتماعی
آراسب احمديان مديرعامل موسسه محك سخنران بعدی این نشست بود. او با اشاره به تدوين مفهوم مسئوليت اجتماعي در برنامه استراتژيك اين موسسه به تاريخچه پرداختن موسسه خيریه محك به مفهوم مسئوليت اجتماعي اشاره كرد و گفت: محك از ‌سال 1387 تمركز ويژه‌اي در قالب تخصصي و علمي به اين مفهوم داشته است و اجراي برنامه مشترک با انجمن مدیران صنایع، کنفدراسیون صنعت، اعضای کارگزاری بورس ایران، اتاق بازرگانی ایران و آلمان و خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی با محوریت مسئولیت اجتماعی در سال‌هاي 1388-1387، برگزاري اولین نمایشگاه بین‌المللی طراحی پوستر با موضوع سرطان کودک با همکاری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در‌ سال 1389، برگزاري نمایشگاه عکس پیوند مهر در ماه مهر با همكاري گروه شرکت‌های همکاران سیستم، برگزاري اولين و دومين همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سرطان کودک در سال‌هاي 89 و 91 با همراهی و پشتیبانی اتاق بازرگانی تهران ازجمله اين فعاليت‌ها بوده است. احمديان عنوان كرد با اتكا به اين تجارب و بهره‌مندي از حضور صاحب‌نظران، انديشمندان، اساتيد و فعالان بنگاه‌هاي اقتصادي در عرصه‌هاي مختلفي چون دانشگاه، صنعت، دولت و سازمان‌هاي بين‌المللي سومين همايش بين‌المللي مسئوليت اجتماعي با محوريت توسعه پايدار و با حضور رئيس و مدير داخلي Global Compact برگزار خواهد شد و محك در اين ميان تلاش دارد نقش خود را به‌عنوان يك سازمان مردم‌نهاد پيشرو در توسعه مفاهيم اجتماعي ايفا كند.
مسئولیت اجتماعی از وظایف حرفه‌ای شرکت‌ها ست
در پایان این نشست، احمد پورفلاح دبیر برگزاری سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» در مورد چگونگی همراه‌سازی بنگاه‌های اقتصادی برای ادای وظایف خود در این راه و شناساندن مسیر مسئولیت اجتماعی به شرکت‌ها، گفت: ما در سال‌های اولیه خیلی دغدغه شکل‌گیری این مسیر را داشتیم و کمتر به صورت سیستمی به این موضوع دقت کردیم. در سال‌های اخیر اما با اتحادیه‌ها و سندیکاهای مختلف ارتباط برقرار کردیم و برنامه شبی با محک را نیز در همین راستا برگزار می‌کنیم. پورفلاح ادامه داد: من نیز در اتاق بازرگانی سعی دارم تا بحث مسئولیت اجتماعی را به مدیران تفهیم کنم، آنها باید بدانند که شرکت‌ها جدا از سودآوری یا حتی ایجاد اشتغال مسئولیت‌های دیگری هم دارند؛ در سال‌های اخیر حرکت‌های بزرگ و متفاوتی در این مسیر انجام شده و به تدریج نیز جا خواهد افتاد. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ما توانستیم در زمان شادروان دکتر حبیبی، کمک‌کنندگان به موسسه محک را از سوی شرکت‌ها به دسته هزینه‌های قابل قبول درآوردیم و وزارت اقتصاد هم قبول کرد که از این هزینه‌ها مالیات نگیرد. به‌طورکلی این باور هنوز در بنگاه‌های اقتصادی ما جا نیفتاده که یکی از رسالت‌های حرفه‌ای‌شان کمک به بنگاه‌های مردم‌نهاد است، زیرا دولت به تنهایی قادر نیست مسئولیت‌های اجتماعی خود را به تنهایی ادا کند و این مردم هستند که دردها را در اجتماع لمس می‌کنند، بر همین اساس ما نیز به کمک آحاد جامعه برای فراگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی نیازمندیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22292/ مشارکت-ثروتمند-ان-برای-کاهش-دردهای-اجتماعی