انتقادهای گسترده مسئولان دریایی از توسعه‌نیافتگی ساحلی ایران
 
فقر جمعیتی سواحل نفتی؛20 شهر بزرگ ایران ساحلی نیستند
 
70‌درصد جمعیت جهان ساکن سواحل هستند احداث راه ابریشم جدید با مرکزیت ایران
 

شهروند|  در شرایطی که بحث بر سر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس داغ شده و مقرر است تا سه‌شنبه دیگر جلسه استیضاح عباس آخوندی در مجلس برگزار شود، او این روزها فعالیت‌های معمول خود را دارد و مشغول اعلام برنامه‌هایی است که به نظر متفاوت می‌آید. او در تازه‌ترین اظهارنظر خود که به مناسبت روز جهانی دریانوردی انجام شده است، وعده داده که راه ابریشم جدید، با محوریت ایران ایجاد شود. این پروژه بزرگ که توسط کشور چین اجرا می‌شود با گذر از ایران، آسیای میانه را به اروپا و آب‌های خلیج فارس و دریای عمان متصل می‌کند. پروژه‌ای که به گفته مطلعان، درحال حاضر کشورهای منطقه را درگیر برنامه‌ریزی‌های گسترده کرده و وزیر راه و شهرسازی از آن به‌عنوان یک رخداد بزرگ منطقه‌ای نام می‌برد که می‌تواند آینده صنعت حمل‌ونقل ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد.
ایجاد راه ابریشم جدید با محوریت ایران
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در چابهار فقط بندر نمی‌خواهیم بلکه یک شهر پررونق باید ایجاد شود، گفت:  کشورهای هند و چین به دنبال ایجاد راه ابریشم جدید با محوریت ایران هستند. او با اشاره به این‌که عمده‌ترین شاخه راه ابریشم به سمت ایران می‌آید، تاکید کرد:  این موضوع نشان می‌دهد دنیا به دنبال بازآرایی است تا با استفاده از میراث این تمدن راه ابریشم را بازسازی کرده و از این منطقه سود ببرد. به همین منظور چین با ایجاد یک صندوق برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کرده که ایران نیز به تازگی در آن سرمایه‌گذاری کرده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:  رئیس‌جمهوری قرقیزستان در سفر یک‌روزه‌ای که به تهران داشت، بیش از ۲۰ بار راجع به خط‌آهن ایران- افغانستان- تاجیکستان-قرقیزستان و چین با من صحبت کرد که نشان می‌دهد آنها نیز به راه ابریشم جدید اهمیت می‌دهند. آخوندی با تاکید بر این‌که باید سهم منافع ملی را در این اتفاق پیش‌بینی کنیم، گفت: چندین ‌سال است که کشور هند به دنبال این است که از طریق چابهار با آسیای میانه ارتباط بگیرد و خوشبختانه وزیر حمل‌ونقل هند هم روز شنبه در ایران خواهد بود تا راجع به این مسائل صحبت کنیم که این موضوع نشان می‌دهد کشور هند هم درباره راه ابریشم و ایجاد یک کریدور فکر می‌کند. بنابراین دو قدرت اقتصادی چین و هند که رشد زیادی را در دو دهه داشتند، هر دو به این کریدور توجه می‌کنند که داشتن یک نگاه استراتژیک برای ما حساس‌تر می‌شود.
انتقاد از توسعه‌نیافتگی دریایی ایران
به گزارش «شهروند»، عباس آخوندی دیروز در سالن همایش‌های برج میلاد، با انتقاد از توسعه‌نیافتگی سواحل ایران هم گفت: بی‌توجهی به سواحل یک موضوع محلی نیست بلکه این یک اتفاق در سطح کل قدرت منطقه‌ای و جهان است و اگر می‌خواهیم در آینده فرصت رقابتی را افزایش دهیم، باید به بازآرایی این موضوع توجه کنیم.
اوافزود: اگرمی‌خواهیم بنادر توسعه پیدا کنند باید سطح رفاه و قدرت اقتصادی منطقه را افزایش دهیم تا به‌عنوان جاذبه سکونت مطرح شوند. وی با بیان این نکات، درباره بی‌توجهی به توسعه سواحل اعلام کرد: درحالی‌که 70درصد جمعیت جهان در حاشیه سواحل زندگی می‌کنند، در ایران، توسعه‌نیافتگی اقتصادی در این مناطق موجب شده است که سواحل ایران خالی از جمعیت باشند و وضع در برخی مناطق مانند مکران که منطقه‌ای محروم است وخیم‌تر باشد.
20 شهر بزرگ ایران در خشکی هستند
 اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز با بیان این‌که سواحل جنوب خاستگاه اقتصاد نفتی ایران است، تاکید کرد:  با این حال هیچ یک از 20 شهر بزرگ کشور در سواحل جنوبی قرار ندارند، ضمن این‌که برخی تمدن‌های موجود در این منطقه مانند بندر سیراف که یک منطقه تجاری تاریخی و پررونق بوده است، اکنون وجود خارجی ندارد. محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در این مراسم با تاکید دوباره به اهمیت سواحل در توسعه اقتصادی کشور خواستار آن شد که رئیس‌جمهوری شورا یا کمیته‌ای برای توسعه سریع سواحل تشکیل دهد.
ایجاد 2 منطقه آزاد جاسک
 و بوشهر در سواحل جنوب
اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در این مراسم از ایجاد 2 منطقه آزاد جدید جاسک و بوشهر در سواحل جنوب خبر داد و گفت:  ایجاد 2 منطقه آزاد جاسک و بوشهر یکی از برنامه‌های مهم دولت برای سواحل مکران است و دولت درصدد است پایانه دوم صادرات نفت و گاز کشور در بندر جاسک ایجاد شود. علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است مرکزی را برای صادرات نفت در دریای عمان احداث کند.
او ادامه داد: از طرفی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافته بیشتر توانمندی خود را در حوزه دریایی عمان متمرکز کند و این سبب شده که تجهیزات نیروی دریایی در مناطق جاسک، رأس‌المیدان، کنارک و پسابندر متمرکز شود که این مسأله نیز در توسعه مناطق جنوب کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود و استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریایی و ایجاد مراکز جدید صنعتی بدون‌شک در توسعه سواحل جنوبی کشور بسیار موثر است.
رئیس‌جمهوری کمیته تسریع توسعه سواحل تشکیل دهد
محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز با تاکید بر این‌که در توسعه بنادر و سواحل دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستیم، گفت: 5 هزار و 790کیلومتر ساحل با احتساب جزایر در کشور داریم اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود و محروم‌ترین مناطق کشور با وجود ظرفیت بالای بنادر، همین مناطق ساحلی هستند.
او با بیان این‌که ظرفیت‌ها و مزیت‌های زیادی در سواحل جنوبی کشور وجود دارد، تاکید کرد:  توسعه سواحل مکران با شعار عملی نمی‌شود اما با بیان این موضوع باید با عزم ملی توسعه این سواحل عملا اتفاق بیفتد و برای تحقق این اقدام باید در یک دوره هزینه و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در سواحل جنوب کشور انجام شود تا با نگاه حاکمیتی و ملی بتوانیم این مناطق مهم کشور را ساماندهی کرده و توسعه دهیم. سعیدنژاد همچنین ادامه داد: برای توسعه سواحل عزم ملی و سازماندهی قوی لازم داریم، رئیس‌جمهوری باید مستقیما خود مسئولیت توجه به سواحل را در قالب کمیته‌ای بپذیرد ضمن آن‌که در برنامه ششم همه سازمان‌ها با نگاه مسئولانه به توسعه سواحل کشور اهتمام ورزند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/44900/فقر-جمعیتی-سواحل-نفتی؛20-شهر-بزرگ-ایران-ساحلی-نیستند