گلایه از بی‌مهری‌ها به صنایع پتروشیمی و روایتی تازه از وضع دولت
 
سال ۹۵، دولت با این درآمدها توان پرداخت یارانه نقدی ندارد
 

 

شهروند|   صنعت پترشیمی ایران نه‌تنها درخاورمیانه، بلکه در جهان قدرت رقابت فراوانی داشت اما پس از تحریم‌ها این وضع متفاوت شد. اکنون در آستانه لغو تحریم‌ها، ایران سعی دارد دوباره پتروشیمی خود را قدرت بخشد. این درحالی است که به گفته  محمدحسن پیوندی، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران این صنعت مورد بی‌مهری واقع شده است. او که در مراسم پنجاه و یکمین ‌سال تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی سخن می‌گفت، دراین‌باره افزود: ‌سال آینده برای اقتصاد کشور سخت خواهد بود. به‌دلیل بازی با قیمت نفت‌خام که توسط مصرف‌کنندگان انجام شده نه تولیدکنندگان درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است، به‌طوری که دولت توان پرداخت یارانه‌های نقدی را نخواهد داشت. البته این موضوع خوب است؛ چراکه می‌توان وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش داد اما قطعا بین بودجه جاری و سرمایه‌ای کشور عدم تعادل ایجاد خواهد شد. همچنین فشار زیادی بر وزیر نفت برای بالانس کردن اقتصاد خواهد آمد. به گفته پیوندی در این بخش  دولت چاره‌ای جز ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ندارد. او دراین‌باره افزود: بدون ایجاد زیرساخت‌ها جذب سرمایه‌گذار غیرممکن است؛ در 97‌درصد رفت‌وآمدهایی که برای حضور در طرح‌های نفتی ایران انجام شد، مشکل اساسی آنها نبود زیرساخت بود. حتی با وجود مزیت خوراک و دادن تخفیف نمی‌توان سرمایه‌گذار جذب کرد، مگر این‌که زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایجاد شود. پیوندی با تأکید بر این‌که باید هلدینگ‌های پتروشیمی با یکدیگر ادغام شوند، گفت: این ادغام باید تا جایی صورت گیرد که درنهایت آنها در قالب یک ام‌پی‌سی جدید فعالیت کنند.
همچنین عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که با تغییر ماموریت این شرکت‌ استراتژی‌ها، برنامه‌ها و اهداف آن نیز تغییرکرده، گفت: درحال حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به دلیل خصوصی‌سازی درگذشته با 4 چالش مواجه است. او با اشاره به قوانین دست‌‌وپاگیر کشور گفت: چگونه می‌توان در چارچوب چنین قوانینی به توسعه صنعت سرعت داد؟ در حال حاضر باید بتوانیم بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد زیرساخت‌ها تشویق کنیم.
 به علاوه یکی دیگر از چالش‌های صنعت پتروشیمی تعارض وظایف امور پتروشیمی در وزارت نفت و مدیر عاملی شرکت ملی صنعت پتروشیمی است. بنابراین چگونه یک شرکت توسعه‌ای می‌تواند وظایف دولتی را نیز برعهده داشته باشد؟
صادرات محصولات پتروشیمی ایران  تحت یک برند
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز یکی دیگر از مدیرانی بود که با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. مهدی شریفی نیک‌نفس با اشاره به چالش‌های متعدد صادرات محصولات پتروشیمی در دوران پساتحریم گفت: درشرایط فعلی صنعت پتروشیمی، لکوموتیو توسعه صادرات غیرنفتی کشور است. او در ادامه با انتقاد از اعمال خصوصی‌سازی ناکارآمد در صنایع پتروشیمی ایران افزود:   درچند ‌سال قبل و تا پیش از انجام خصوصی‌سازی‌های جدید، ایران بزرگترین صادرکننده محصولات پلیمری و پتروشیمی به چین، ترکیه و کشورهای اروپایی بود اما هم‌اکنون رتبه ایران در صادرات محصولات پلی‌اتیلن به کشور چین تا جایگاه پانزدهم تنزل پیدا کرده است. شریفی نیک‌نفس با اشاره به ورود گسترده دلالان به بازار پتروشیمی ایران و حتی صادرات محصولات پتروشیمی ایران با نام سایر شرکت‌های و کشورهای بین‌المللی تصریح کرد: کاهش قیمت عرضه انرژی، ایجاد منابع جدید تأمین خوراک و متنوع‌سازی بازارهای هدف، صادرات پتروشیمی باید به‌عنوان سه راهکار توسعه صنعت پتروشیمی و برون‌رفت از شرایط موجود در دستور کار قرار بگیرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اعلام این‌که از هم‌اکنون یک از هم‌پاشیدگی در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد، تأکید کرد: باید کل محصولات پتروشیمی ایران تحت عنوان یک برند به بازار جهانی صادر شود و درحالی‌ که رقبای منطقه‌ای با یکدیگر متحد شده‌اند، در صنایع پتروشیمی ایران یک تفرق ایجاد شده است.
در ادامه شریفی از شیل گس آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین تهدید برای صادرکنندگان محصولات پتروشیمی درجهان نام برد و افزود: آمریکا با توسعه کانال پاناما قصد دارد اتان تولیدی خود در خلیج مکزیک را به کشورهای آسیایی همچون کره‌جنوبی صادر کند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/52836/سال-۹۵،-دولت-با-این-درآمدها-توان-پرداخت-یارانه-نقدی-ندارد