مدیرعامل فرابورس در پاسخ به «شهروند» خبر داد:
 
تامین مالی صنایع کوچک و متوسط تا آخربهار
 
بازار بدهی 2250میلیارد تومان تامین مالی پیمانکاران را کلید می‌زند بازار سرمایه از تامین مالی ۴۶‌درصد سهم دارد 112‌هزار ایرانی با اوراق تسهیلات مسکن خانه‌دار شدند
 

شهروند| در بازار سرمایه و اقتصاد ملی فرابورس و بازار اولیه به‌ویژه در بخش تامین مالی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در سال‌های اخیر دولت برای خروج اقتصاد از رکود طرح‌های مختلفی را تدوین و اجرایی کرده است که تامین مالی واحدهای تولیدی یکی از الزامات آن محسوب می‌شود و طرح‌هایی مانند پذیره‌نویسی در فرابورس یکی از راه‌های اولیه و بسیار عام برای تامین مالی یا تجهیز سرمایه برای بنگاه‌هاست، اما امروزه طراحی ابزارها و صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین مالی در فرابورس به‌عنوان بازار اولیه است. خرید ده‌ها ایرباس با استفاده از اوراق صکوک و اجاره و ورود آنها به ناوگان هوایی محصول همین تلاش‌هاست.
کمتر فعالی درحوزه اقتصادی به این راه‌حل امید داشت که شرکت‌های کوچک و متوسط بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند، اما به نظر می‌رسد با توجه به راهکارهای موجود در بازار سرمایه این مهم قابل پیگیری و اجرا در فرابورس شده و به ‌زودی از طریق فرابورس بنگاه‌های کوچک و متوسط که مهم‌ترین بخش در خروج از رکود در اقتصاد هستند؛ انجام خواهد شد. امیر هامونی مدیرعامل فرابورس روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که فرابورس به‌عنوان یکی از اعضا در مجامع بین‌المللی بورسی ازجمله فیاس و OIC بسیار فعال عمل کرده و درحال حاضر در کارگروه بازار شرکت‌های کوچک و متوسط عضو هستیم. او در پاسخ به «شهروند» در مورد تفاهمنامه مربوط به تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: تفاهمنامه تامین مالی صنایع کوچک و متوسط ‌سال گذشته امضا شده است. هنوز شرکتی برای تامین مالی معرفی نشده چون روند اداری آن درحال انجام است. جلسه‌ای با مدیران شهرک‌های صنعتی کل کشور برگزار کردیم و قرار است دسته‌بندی‌هایی برای ورود شرکت‌های SME (بنگاه‌های کوچک و متوسط) به بازارهای فرابورس انجام شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهار جاری بازار مربوطه به‌طور رسمی راه‌اندازی شود. این درحالی است که هم‌اکنون سهم بازارسرمایه از تامین مالی کشور به‌ درصد رسیده است.
ورود سهام عدالت تابع نظر دولت
نکته مهم دیگری که مدیرعامل فرابورس به آن اشاره کرد، موضوع سهام عدالت و پیگیری ورود سهام عدالت به بازار سرمایه از طریق فرابورس بود. ‌هامونی درباره نحوه چگونگی حضور سهام عدالت در فرابورس به «شهروند» گفت: پیش از این مطرح شده بود که سهام عدالت درفرابورس درقالب صندوق‌های ETF باشد که اجرای این برنامه براساس تصمیم دولت و مجلس خواهد بود. پرتفوی‌های سهام عدالت ثروتی است که ۵۲‌میلیون نفر صاحبان اصلی آن هستند، درخصوصی‌سازی نگاه ویژه‌ای به سهام عدالت شده و بهترین شرکت‌های دولتی به پرتفوی سهام عدالت اختصاص یافته است. درحال حاضر ۷۰ الی ۸۰‌درصد پرتفوی این نوع سهام بورسی است، بنابراین در بورس و فرابورس سهامشان قابل معامله است.هامونی در مورد روند خصوصی‌سازی و ورود شرکت‌های اصل ۴۴ به فرابورس ایران گفت: فرآیند واگذاری‌های شرکت‌های مربوط به اصل ۴۴ ادامه دارد، به‌طوری که ۳۰۰ شرکت کماکان در فهرست واگذاری‌های دولت قرار دارند و بالغ بر ۶۰‌هزارمیلیارد تومان ارزش پایه رقابتی آنهاست که می‌تواند وارد بازار شود.
ابزار تامین مالی برای هواپیماها
مدیرعامل فرابورس ایران از برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های هواپیمایی و انجام برخی مذاکرات با برخی از صنایع برای ورود به فرابورس ایران خبر داد. هامونی گفت: درحال حاضر با خلأ حضور برخی صنایع در بازار مواجهیم. براین اساس مذاکراتی را با برخی شرکت‌های هواپیمایی و صنایع برای ورود به فرابورس ایران و پذیرش آنها انجام داده‌ایم.
شایعه تمدید تجدید ارزیابی دارایی‌ها
مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به مصوبه جدید هیأت دولت در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و شایعه به تعویق افتادن اجرای این مصوبه در ‌سال‌جاری گفت: براساس مصوبه جدید افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مالیات ۲۵‌درصدی عملکرد نیز درنظر گرفته شده و این درحالی است که درپیش از آغاز‌ سال جدید شرکت‌ها از این مالیات معاف بودند، با این همه متولیان بازار سرمایه برای حل‌وفصل موضوع تمدید مالیات در‌ سال‌جاری و تمدید معافیت آن پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهند.
دریافت به روز مطالبات پیمانکاران
وی درخصوص تسهیلات مسکن گفت: در ۵‌سال گذشته ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان تامین مالی خرد در بخش مسکن صورت گرفته است، پارسال نیز ۵‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اعطا شد و از این طریق ۹۴‌هزار نفر خانه‌دار شدند. هامونی از تامین مالی ۲۲۵۰‌میلیارد تومانی پیمانکاران با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی‌ خبر داد و گفت: با این کار، پیمانکاران مطالباتشان را به‌روز و نقد کردند.مدیرعامل فرابورس همچنین از پذیرش سهام ۲۳ شرکت در‌ سال گذشته در فرابورس ایران، خبر داد و  ارزش کل معاملات و ارزش سهام در فرابورس را ۴۵‌هزار‌میلیارد تومان با رشد ۳۶‌درصدی ذکر کرد و افزود: حجم معاملات نیز ۸۳‌میلیارد ورقه با رشد ۶۰‌درصدی بوده است. مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در‌ سال گذشته 112‌هزار ایرانی توانستند با خرید اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس صاحبخانه شوند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/62290/تامین-مالی-صنایع-کوچک-و-متوسط-تا-آخربهار