سفیر سابق ایران در لبنان:
 
دولت قبل نباید به دادگاه پترسون می‌رفت
 

 

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان این‌که دولت قبل نباید به دادگاه پترسون می‌رفت، گفت: خرید اوراق قرضه از آمریکا یکی از خطاهای دولت احمدی‌نژاد بود که از مشورت نکردن با کارشناس‌های حوزه اقتصادی، مالی و پولی ناشی می‌شد.
یکی از دعاوی آمریکا علیه ایران که با نام پرونده پترسون شناخته می‌‌شود، مربوط به انفجاری بود که در‌سال 1983 در لبنان اتفاق افتاد و طی آن مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان مورد حمله قرار گرفت و حدود 240نفر از تفنگداران آمریکایی در آن کشته شدند. در‌سال 1386 (2007) دادگاه آمریکا به نفع بازماندگان این تفنگداران که دعاوی خود را علیه ایران مطرح کرده بودند، رأی داد و ایران را به پرداخت قریب 2.7میلیارد دلار محکوم و درهمین راستا، اوراق بهادار بانک مرکزی کشورمان را توقیف کرد. محمدعلی سبحانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، در رابطه با حکم توقیف دو‌میلیارد دلاری اموال ایران ازسوی آمریکا افزود: در رابطه با این اتفاق ابتدا باید به این موضوع پرداخت که چرا دولت احمدی‌نژاد در دوره‌ای که ایران تحریم دلاری بود، دست به خرید اوراق قرضه درکشوری متخاصم زد؟
وی دولت احمدی‌نژاد را «دولت تصمیم‌های خلق الساعه و باندی» توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه در دولت احمدی‌نژاد مشورت معنا نداشت و خرید این اوراق قرضه نیز یکی از خطاهای مشورت نکردن دولت احمدی‌نژاد با کارشناس‌های حوزه اقتصادی، مالی و پولی بود. سبحانی گفت: حتی اگر خیلی هم مجبور باشیم تا عملیات بانکی با کشور دیگری انجام دهیم، نیاز است تا تمام مراحلی که ضامن پس‌گرفتن پول است، بررسی شود و درصورت وجود ضمانت کافی، با کشور دیگری دست به عملیات بانکی و اقتصادی بزنیم.  این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به این نکته که در رابطه با خرید اوراق قرضه ایران از آمریکا، ضمانت بانکی ازسوی بانکی صادر شده که این بانک نیز آمریکایی و ملزم به رعایت قوانین کشور آمریکاست، تأکید کرد: کشورها برای فاینانس یا وام دادن به سراغ کشورهای بی‌طرف می‌روند تا ضمانتی برای برگشت اموالشان وجود داشته باشد، اما در این معامله مانند این است که بانکی که برادرخوانده آمریکاست، آمده و ضمانت برگشت اموال ایران را کرده است. سبحانی معتقد است: «از هر زاویه که به این معامله نگاه کنیم، با توجه به اختلاف‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود داشت، نباید این معامله میان این دوکشور انجام می‌شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/64331/دولت-قبل-نباید-به-دادگاه-پترسون-می‌رفت