روستای محرومی که به همت جوانان آباد شد
 
سنت کهن قالیشویی مساجد در روستای‌تکه
 

 

 در سنتی کهن در روستای تکه نهاوند، هرساله پس از جشن نیمه‌شعبان مراسم قالی‌شویان مساجد و زینبیه روستا با حضور زنان و دختران این روستا به مدت ۵ روز انجام می‌شود و این‌گونه مردم مومن روستا خود را برای تشرف به میهمانی خدا آماده می‌کنند. هرساله بعد از برگزاری جشن باشکوه نیمه‌شعبان در روستای تکه نهاوند، زنان و دختران این روستا قبل از شروع ماه مبارک رمضان براساس یک سنت بسیار قدیمی و دیرینه به‌صورت دسته‌جمعی قالی، فرش و موکت‌های مساجد و زینبیه را شست‌وشو می‌دهند و این‌گونه، این اماکن مقدس را برای پذیرایی از میهمانان خدا در ماه مبارک رمضان مهیا می‌کنند.
عباس سهرابی، مسن‌ترین فرد روستای تکه در این مورد اظهارداشت: در زمان‌های گذشته که آب‌لوله‌کشی در روستا نبود فرش و قالی‌های مسجد و زینبیه در حاشیه رودخانه پایین‌دست روستا شست‌وشو می‌شد ولی امروزه به خاطر جلوگیری از آلودگی رودخانه در میدان مرکزی روستا به نام میدان امام‌حسین(ع) با کمک تمام زنان و دختران به مدت 5 روز این مراسم سنتی انجام‌می‌شود.
به‌گزارش تسنیم، وی گفت: بعد از چند روز شست‌وشو فرش، قالی و موکت‌ها و خشک‌شدن آنها نوبت به غبارروبی و تمیزکردن محیط و در و پنجره مسجد و زینبیه می‌رسد، همچنین در این مدت تمامی امکانات رفاهی مسجد و زینبیه تعمیر و برای انجام مراسم و برنامه‌ها آماده می‌شود.
سهرابی افزود: این سنت قدیمی با این شکل و حجم کاری فقط هرساله در روستای تکه شهرستان نهاوند انجام می‌شود به‌طوری‌که هنگام فرش و قالی‌شویان زنان مسن‌تر در ابتدا کار را با سلام‌ و صلوات و دعاهای مخصوص شعبان و رمضان آغاز می‌کنند.
وی عنوان کرد: ازجمله کارهای زیبایی که در حاشیه این مراسم چندروزه انجام می‌شود، دادن نذری و پذیرایی با چای، شربت، میوه و صبحانه توسط افرادی است که بیماری دارند یا نمی‌توانند کمک کنند.
حسین مراد نادری، دیگر معتمد روستا می‌گوید: روستای‌تکه با 850نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی نهاوند، ازنظر فرهنگی، مذهبی و ورزشی در منطقه نهاوند زبانزد خاص و عام است و این هم به خاطر چند کار شاخص است که در این روستا و به همت مردم انجام شده است.
وی اظهار داشت: حدود 3‌سال پیش اهالی روستای تکه، وقتی احساس کردند مسجد قدیمی روستا کوچک و جوابگوی نمازگزاران و انجام مراسم‌های مذهبی نیست، شروع  به‌ اضافه‌کردن فضای بیرونی به مسجد جدید به مساحت 800 متر کردند.
اهالی روستا با یارانه نقدی خود مسجد روستا را ساختند
نادری بیان کرد: این زمین دارای چند نفر مالک بود و در بهترین نقطه روستا و در همسایگی مسجد قرار داشت اما با پیگیری بزرگان روستا صاحبان زمین، آن را برای توسعه مسجد اهداکردند، حالا نوبت ساخت بود و اهالی که با چند‌سال سرمازدگی و خشکسالی روبه‌رو بودند پس به‌ناچار مجبور شدند بخشی از یارانه خود را به ساخت مسجد اختصاص دهند.
نادری اظهار داشت: سنت فرش و قالی‌شویان و همچنین ساخت مسجد روستا با یارانه که درحال تکمیل است، از طرف خانم‌ها و آقایان به‌عنوان یک نماد و الگوی تعاون و همکاری در این روستا تبدیل‌ شده است.
حاج نورمراد پیرزادی، یکی دیگر از بزرگان و اعضای شورای سابق روستا نیز با بیان این نکته که در رژیم گذشته به مردم انقلابی تکه ظلم شد و از امکانات ابتدایی محروم بودند، بیان کرد: به لطف جمهوری اسلامی و مجاهدت‌های جوانان این روستا در دوران دفاع‌مقدس و اتحاد و مودت، اهالی تکه بیکار ننشستند و با کمک دولت‌های مختلف بعد از انقلاب کارهای بزرگی کردند.
وی عنوان کرد: برای تهیه آسفالت و زیرسازی کوچه و معابر اهالی روستا با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک مالی خوبی کردند، همچنین برای محل اجتماعات مردم روستا در مناسبت‌های ملی و مذهبی در کنار گلزار شهدا یک سالن به‌مساحت 600 مترمربع را از محل پرداخت زکات با اعتباری بالغ‌‌بر 10‌میلیون تومان احداث کردند.
مردم تکه در امور مذهبی، فرهنگی و عمرانی فعال هستند
پیرزادی گفت: ازجمله اقدامات دیگر، تبدیل حمام مخروبه و قدیمی روستاست که‌ سال 1360 توسط جهادسازندگی وقت برای عموم مردم روستا احداث‌ شده بود که با وجود نوسازی منازل روستایی و حمام‌های شخصی، بدون استفاده مانده بود. این حمام تغییر کاربری داده شد و در  آن کانون فرهنگی و هنری، کتابخانه و پایگاه بسیج احداث شد.
وی اظهار کرد: جدول‌گذاری معابر و جوی‌های آب کشاورزی در روستا و همچنین ساخت زمین فوتبال، مدرسه جدید، کانال‌کشی مسیر 10کیلومتری از سراب گاماسیاب برای کشاورزی و لوله‌کشی آب‌شرب از دیگر اقداماتی بود که مردم با کمک مالی از محل یارانه، زکات و کمک‌های فصلی برای آبادانی روستا انجام داده‌اند.
امام‌جمعه نهاوند نیز درمورد روستای تکه گفت: مردم و جوانان روستای تکه به همراه کانون فرهنگی- هنری مسجد و پایگاه بسیج شهدای روستای تکه، یکی از فعال‌ترین پایگاه‌ها و کانون‌ها در عرصه فرهنگی و مذهبی در شهرستان نهاوند هستند، به‌طوری‌که همه‌ساله چندین مراسم بزرگ مذهبی مانند جشن نیمه‌شعبان، افطاری 1500نفری 21رمضان، نمایشگاه از بقیع تا کربلا در ایام محرم و جشن سالگرد پیروزی انقلاب را در سطح استان و شهرستان به شکل باشکوهی برگزار می‌کنند.
امام‌جمعه نهاوند اظهار داشت: تنها خواسته و مطالبه مردم مؤمن و ارزشمند این روستا اعلام شماره‌‌حساب 2274972 بانک‌سپه شعبه میدان‌امام نهاوند برای مشارکت مردم خیر ایران اسلامی به ساخت مسجد روستا است و اینجانب نیز مبلغ 2‌میلیون تومان به آنها کمک کردم ولی اگر مردم کمک کنند این مسجد زودتر تکمیل می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/64901/سنت-کهن-قالیشویی-مساجد-در-روستای‌تکه