معاون اول رئیس‌جمهوری:
 
عده ای به جای حمله به بدعهدها، به مذاکره کنندگان می‌تازند
 

 

معاون اول رئیس‌جمهوری که روز گذشته میهمان یک همایش تخصصی حوزه پزشکی در کرمانشاه بود و در حضور وزیر بهداشت و در جمع تعدادی از متخصصان علوم پزشکی سخن می‌گفت، به بهانه فرارسیدن سالگرد امضای برجام به ادامه مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران از برجام حفاظت و حمایت می‌کند؛ اما عده‌ای به جای انتقاد از کسانی که نمی‌گذارند برجام پیش برود، به تیم مذاکره‌کننده تاخت‌و‌تاز می‌کنند.
اسحاق جهانگیری در بیست‌ودومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با اشاره به فشارهای سنگینی که به‌ویژه در سال‌های پایانی دولت قبل در پی افزایش تحریم‌های ظالمانه به ملت ایران وارد شد، خاطرنشان کرد: در حالی این فشارها را به ایران وارد می‌کردند که می‌دانستند رژیم صهیونیستی بدون عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارای کلاهک هسته‌ای است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر آگاهی دولت یازدهم نسبت به حل مسأله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو به ۱۸ماه مذاکره نفسگیر اشاره کرد و با تأکید بر اینکه ایران در انتخاب 6 کشور طرف مذاکره نقش نداشت، گفت: با کشورهایی مذاکره کردیم که قدرت‌های سیاسی و اقتصادی بودند و سازمان‌های ملل و انرژی اتمی را هم در کنارشان داشتند و فکر می‌کنیم، ایران در کار توافق و مذاکره کاری استثنایی انجام داده است. او در ادامه ضمن تشریح دستاوردهای برجام، افزایش میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بالاترین حد بعد از انقلاب، اعلام کرد که بر این اساس علاوه بر توفیق در راه‌اندازی مجدد چاه‌های نفت متوقف‌شده، موفق شدیم برای محصولات‌مان بازار مناسبي پیدا کنیم. او با اشاره به بدعهدی برخی از طرفین مذاکرات تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از برجام حفاظت و حمایت می‌کند و در ادامه یادآور شد: واردات و صادرات ایران به‌ لحاظ وزن به بالای ۱۰۰‌میلیون تن رسیده است.
جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: در این دنیا که تندروی و خشونت حاکم شده، ما باید به سمت اعتدال و عقلانیت حرکت کنیم و اجازه ندهیم که دنیا ما را وارد تصمیمات تند کند؛ چرا که هم مقام معظم رهبری و هم رئیس‌جمهوری مکرراً خاطرنشان کردند که دنیا باید بداند ایران کشوری با اقتدار است. او در همین راستا یادآور شد: همه شرارت‌هایی که در منطقه ایجاد شده مثل داعش، برای بر هم زدن آرامش ایران بود؛ اما امروز می‌بینید که ایران نقطه آرامش منطقه است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره بدعهدی آمریکا در مورد برجام، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شد اگر برجام را پاره کنید، عکس‌العمل ما تندتر خواهد بود، موضع قدرت ایران را نشان می‌دهد. او تأکید کرد که برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشوری به‌تنهایی و یک‌طرفه نمی‌تواند آن‌را نقض کند.
جهانگیری با بیان اینکه برجام زمینه‌ساز توسعه ایران است، اعلام کرد: قطعاً توسعه همه‌جانبه ایران از راه توسعه علمی عبور می‌کند و توسعه علمی ایران وقتی ایجاد می‌شود که دانشمندان ما بتوانند در بستر جهانی به رقابت بپردازند. او گفت: امروز هر ایرانی با شنیدن آمار افزایش حضور علمی ایرانیان در دنیا به وجد می‌آید و دولت هم در همین راستا از آنها حمایت خواهد کرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی انتقادها درباره بودجه جاری دولت، یادآور شد: اگر در کشور این مسأله جا بیفتد که امور پژوهشی و تحقیقاتی اموری مصرفی و جاری نیست، راحت‌تر پیشرفت می‌کنیم. او گفت: هنگامی که می‌گویند بودجه جاری دولت زیاد است، باید توجه کرد که آموزش‌ و‌ درمان و آموزش‌های عالی کشور از بخش جاری بودجه دولت تأمین می‌شود و این وظیفه فعالان این حوزه‌ها است که در میان سیاستگذاران جا بیندازند سرمایه‌گذاری در آموزش و تحقیقات از مهم‌ترین منابع پیشرفت کشور است.
جهانگیری در پایان ضمن پوزش به‌خاطر کمبود بودجه بخش‌های آموزش، درمان و پژوهش از فعالان این حوزه‌ها تشکر کرد و یادآور شد: با توجه به آمار و ارقامی که در حوزه صادرات نفت ارایه شده، به‌زودی گشایشی در این بخش‌ها ایجاد مي‌شود و دولت نیز سعی خواهد کرد به بخش آموزش و تحقیقات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/88387/عده-ای-به-جای-حمله-به-بدعهدها،-به-مذاکره-کنندگان-می‌تازند