معاون وزیر علوم، سیدضیاء‌ هاشمی:
 
دولت فضای امنیتی دانشگاه را به فضای امن تبدیل کرد
 

 

ایسنا| «فضای امنیتی دانشگاه‌ها در دولت فعلی به فضای امن تبدیل شده است.» سیدضیاء ‌هاشمی، معاون فرهنگی وزیرعلوم با بیان این موضوع گفت: «دولت یازدهم تلاش کرد نگاه به دانشگاه‌ها نگاهی آمیخته با فرصت باشد و براین اساس، ظرفیتی برای رشد و تعالی جامعه در دانشگاه‌ها فعال کرد. بنابراین اگر دانشگاه‌ها درعرصه سرنوشت‌ساز کشور مثل انتخابات حضور آگاهانه داشته باشند، این مسأله می‌تواند مشارکت گسترده جامعه را نیز به دنبال داشته باشد.»
او با اعلام این مطلب درباره مطالبات و خواسته‌های دانشگاهیان از دولت آینده گفت: «خواسته‌هایی که دانشگاهیان از دولت آینده دارند و در سال‌های گذشته نیز با این مطالبات مواجه بوده‌ایم، خواسته‌هایی است که زمینه رشد دانشگاه و دانشگاهیان و به‌تبع آن رشد جامعه را فراهم می‌کند. در واقع ما اعتقاد داریم دانشگاه یک نهاد تعیین‌کننده، سرنوشت‌ساز و پیشگام درجامعه است. به‌طوری که فضای جامعه را می‌شود از وضع دانشگاه‌ها حدس زد؛ چراکه دانشگاه محل پرورش نخبگان علمی و مدیران آینده کشور است.»
هاشمی ادامه داد: «اگر دانشگاه‌ها پویایی کافی را داشته باشند، سطح جامعه نیز به مراتب آن ارتقا را پیدا می‌کند و این ارتقا باید در دوبخش علمی و تخصصی و دیگری دربخش پرورش و جامعه‌پذیری دانشگاهیان به‌ویژه نسل جوان یعنی دانشجویان اتفاق بیفتد. بنابراین مطالبه جامعه از دانشگاه و نخبگان دانشگاهی این است که دانشگاه‌ها باید کانون علم و فرهنگ باشند. به‌طوری که از نظر علمی بتوانند سطوح بالای دانش را تأمین کنند و از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز انسان‌هایی فرهیخته و شخصیت‌های توسعه‌یافته‌ای درجامعه باشند و این مطالبه‌ای است که درعرصه علمی و فرهنگی ازمدیریت دانشگاه‌ها انتظار می‌رود.»
معاون فرهنگی وزیرعلوم گفت: «توقع دیگری که از دولت آینده داریم، این است که زمینه‌های لازم را برای رشد علمی، فرهنگی و مشارکت‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها فراهم کند. در واقع ما در آغاز کار دولت فعلی تلاش کردیم در وزارت علوم سه اصل امید، آگاهی و مشارکت را مبنای کار خود قرار بدهیم و این سه اصل را درسطوح قانون و قانونمندی نیز ابلاغ کردیم؛ چراکه همه ما می‌بینیم درعرصه فرهنگی و اجتماعی مشارکت نقش‌محوری دارد و مشارکت اجتماعی همچنین به ایفای نقش دانشگاهیان دراین زمینه موجب رشد و اعتلای دانشگاه و همچنین اثرگذاری در رشد جامعه خواهد شد. بنابراین براین اساس، احساس کردیم ما نیاز داریم زمینه مشارکت دانشگاهیان را توسعه دهیم و محدودیت‌هایی که دراین راستا وجود دارد را برطرف کنیم.»
او ادامه داد: «طبیعتا دراین زمینه تقویت آگاهی‌ها و توسعه زمینه‌های تبادل‌نظر بحث،‌ گفت‌وگو و نقادی را به‌عنوان یک اصل برای افزایش آگاهی در دانشگاه‌ها مدنظر قرار دادیم، به‌طوری که حاصل جمع مشارکت و آگاهی دراین مراکز منجر به افزایش امید و انگیزه شد. در واقع ما در اوایل فعالیت خود در وزارت علوم این برداشت را داشتیم که دانشگاه‌ها ازنظر شاخص‌های امید و مشارکت سطح قابل قبولی ندارند. به نوعی دچار سرخوردگی و دلزدگی شده‌اند و به همین خاطر با مطالبات حداکثری آنها مواجه شدیم و سعی کردیم درحوزه‌های هنری، فرهنگی، کارهای جمعی و درعرصه‌های علمی و دانشگاهی تشکل‌ها و نشریات دانشجویی فرآیندهای پیچیده را برطرف و روند فعالیت‌ها را تسهیل و تصریح ببخشیم و خوشبختانه نتیجه حاصل این بود که بستر مشارکت دانشگاهیان درعرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی تا حدود دوبرابر افزایش پیدا کرد و توسعه قابل توجهی درفعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی اتفاق افتاد.»
به گفته ضیاء‌ هاشمی: «اقدامات انجام‌شده درحوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها طی چند‌ سال اخیر موجب ایجاد پویش جدید در دانشگاه‌ها شد. اگرچه ما اعتقاد داریم ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها بسیار بالاست و باید شکوفا شود، اما اگر این روند ادامه داشته باشد، زمینه مشارکت، حضور و دلگرمی مبتنی بر امید در دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین انتظار داریم تلاش‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشگاهیان باید افزایش یابد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/99618/دولت-فضای-امنیتی-دانشگاه-را-به-فضای-امن-تبدیل-کرد