گزارش «شهروند» از مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی تهران و گفت‌وگو با خانواده‌های تعدادی از شهدا
 
وداع با شهدای ترور
 
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی در تهران: این جنایات در عزم ملت ایران خللی ایجاد نمی‌کند
 

شهروند|   مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران روز گذشته با حضور مسئولان کشوری و لشکری و خانواده‌های شهدای ترور در تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوري، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله امامی‌کاشانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری، سفرای برخی کشورها، نمایندگان مجلس و برخی اعضای کابینه حاضر شده و به شهدای حادثه روز چهارشنبه ادای احترام کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی در ابتدای این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امروز روز سختی برای ملت ایران است، روز وداع با عزیزانی که مظلومانه در حرم مطهر امام(ره) و مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند و به ارواح مطهر این شهدای عزیز درود می‌فرستیم. او گفت: حمله ناکام تروریست‌ها به حرم مطهر حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان، به‌عنوان دو مرکز مورد توجه ملت ایران، نشان‌دهنده تمرکز آنها بر محورهای اصلی مردم‌سالاری دینی ملت ایران است. لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: نگاه کوتاهی به شهدای این واقعه نشان می‌دهد تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی صحن مطهر و مجلس شورای اسلامی بودند و با هدف‌گیری‌های کور مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رساندند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آمریکا داعش بزرگ بین‌المللی است، گفت: سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی نشان داد که جمهوری اسلامی بازیگر قدرتمند و تکیه‌گاه مورد توجه آنان در ایجاد امنیت منطقه‌ای است؛ اما اظهارات وزیر خارجه سبک‌سر عربستان‌سعودی و رئیس‌جمهوری آمریکا مایه ننگ آنان در دوره برزخ مبارزات تروریستی ملت‌ها است. لاریجانی گفت: از سعودی‌ها توقعی بیش از این نبود چرا که به حکومتی قبیله‌ای و به دور از هرگونه مردم‌سالاری است و امروز نشان مبارزه با مردم‌سالاری و حمایت از تروریست‌ها را به سینه نصب کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آنها نشست ریاض را برگزار کردند و مدعی شدند ایران را منزوی کردیم این چه انزوایی بود که این همه مسئولان کشورها در این حادثه در کنار ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند.
او گفت: از همه این اقدامات قبیح‌تر، مصوبه اخیر سنای آمریکا در حمایت از تروریست‌ها و ایجاد تحریم‌های جدید علیه ایران بود. درست در زمانی که ملت ایران در پارلمان با تروریست‌های جنایتکار  درگیری داشت، سنای آمریکا با کمال بی‌شرمی، قانونی علیه ملت ایران و حمایت از تروریست‌ها به تصویب رساند. این امر نشان می‌دهد سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است، این اقدام ننگین نشان می‌دهد ما در جهانی زندگی می‌کنیم که با دو داعش در مبارزه با مصاف هستیم؛ داعش منطقه‌ای و داعش بین‌المللی.
لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا با این اقدام خود را در کنار داعش منطقه‌ای قرار داد و نشان داد که آمریکا داعش بزرگ بین‌المللی است و صحت سخنان امام بزرگوار و رهبرمعظم‌انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بار دیگر به اثبات رساند که آمریکا شیطان بزرگ است. رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکا می‌داند سپاه پاسداران و نیروی قدس مهمترین نیروی رزمنده منطقه‌ای علیه تروریست‌ها در منطقه است. لاریجانی در ادامه گفت: نیروی قدس و سپاه پاسداران خط قرمز ایران است و ما پاسخ کوبنده‌ای به آنان خواهیم داد. رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: پرده‌های تزویر آمریکا و CIA را کنار می‌زنیم و نشان می‌دهیم که این دو دستگاه پاسگاه اصلی تروریسم در منطقه هستند و در مقابل آنان ایستادگی خواهیم کرد.
رئیس‌جمهوري: تروریست‌های منطقه
با دموکراسی مخالفند
حسن روحانی نیز روز جمعه در حاشیه مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران، در مجلس شورای اسلامی و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد، بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند. رئیس‌جمهوري افزود: حضور پرشور ملت ایران در یک مشارکت فوق‌العاده در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی، همه بدخواهان این ملت را به اعجاب واداشت و دوستان ایران را در سراسر جهان خوشحال کرد. روحانی اظهار کرد: در منطقه ما چه آنهایی که حامی تروریسم هستند و در زندگی سیاسی‌شان دموکراسی ندیده‌اند و چه آنهایی که تروریست هستند و از دموکراسی تحت عنوان طاغوت یاد می‌کنند، با دموکراسی مخالفند. حسن روحانی با بیان این‌که دموکراسی، اساس فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت و زور راه‌حل نبوده و رأی مردم تعیین‌کننده و راه‌حل است، خاطرنشان کرد: انتخابات و صندوق رأی به مبنای فکری خشونت‌طلبان، تروریست‌ها و حامیان آنها ضربه کاری زده است و همواره آنها به دنبال انتقام‌گرفتن بودند، غافل از آن‌که ملت ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند. رئیس‌جمهوري گفت: مردم ایران از 22 بهمن‌ماه ‌سال 57 تا امروز حوادث اینچنینی فراوانی دیده‌اند. روحانی با حضور در مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران، یاد و خاطره آنان را گرامی داشت و به مقام شامخ این شهدای والامقام ادای احترام کرد. رئیس‌جمهوري همچنین در این مراسم با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی تهران دیدار و ضمن تسلیت این واقعه دردناک، از آنان دلجویی کرد.
حجت‌الاسلام گلپایگانی: می‌خواهند به ایران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد
در حاشیه مراسم روز گذشته رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب نیز در اظهارنظری درباره ارتباط وقایع اخیر با تحولات منطقه گفت: سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض برای گرفتن تصمیماتی بود؛ آنان می‌خواهند به ایران لطمه بزنند ولی موفق نخواهند شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی بعدازظهر جمعه در حاشیه مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: مشخص است که سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه و ریاض برای این بوده که در دارالندوه ریاض تصمیماتی بگیرند. او گفت: آنها می‌خواهند به ایران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد.
جهانگیری: مبارزه با تروریسم را جدی‌تر از پیش ادامه می‌دهیم
معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه مراسم روز گذشته تأکید کرد: عمل تروریست‌ها موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و مبارزه با تروریسم جدی‌تر ادامه خواهد یافت. به گفته اسحاق جهانگیری از زمانی که گروه‌های تکفیری در منطقه ما دست به آشوب زدند و کشورهای مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند، کشوری که با تمام توان جلوی تروریست‌ها ایستاد، ایران بوده است.
جهانگیری افزود: گروه‌های تروریستی بسیار تلاش کردند که در این ایام به امنیت ایران آسیب بزنند اما به فضل الهی با همت نیروهای امنیتی و نظامی موفق نشدند. معاون اول رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: آنها عملیات کوری انجام دادند که به خیال خودشان به کشور آسیب بزنند اما مطمئنا این عمل در مقطع فعلی موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروریسم به صورت جدی‌تر در ایران استمرار پیدا خواهد کرد.
جانشین فرمانده ارتش: اقدام تروریست‌ها به لحاظ نظامی قابلیت نداشت
احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی نیز در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدای حادثه تروریستی تهران با بیان این‌که ترور روز چهارشنبه به لحاظ نظامی، کیفیت و قابلیت عملیاتی نداشت، گفت: داعش از ‌سال 93 بنا داشت کشور را در یک مقیاس گسترده درگیر کند. پوردستان ادامه داد: در خرداد و تیر ‌سال 93 داعش در یک زمان کوتاه از استان‌های غربی عراق یعنی استان انبار به استان‌های شرقی یعنی به استان دیاله در نزدیکی مرز مهران و دهلران وارد شد و قصد داشت در یک مقیاس گسترده ما را درگیر کند؛ این گروه یک احساس باطلی هم مثل منافقین داشتند که فکر می‌کردند استان‌های مرزی ما با آنها همراهی می‌کنند. جانشین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی گفت: اما ظرفیت عملیاتی نیروهای مسلح ما جلو آنها را گرفتند و آنها ناامید شدند و به همین خاطر تلاش کردند که در یک مقیاس دیگری وارد شوند و من مطمئن هستم که در هیچ حوزه‌ای به موفقیت لازم نخواهند رسید. این مقام ارشد نظامی همچنین گفته است: نیروهای مسلح ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی ما آمادگی بسیار خوب و اشراف اطلاعاتی خوبی دارند. پوردستان گفت: این ماحصل میلیاردها دلار هزینه است که کشورهای استکباری کردند که بتوانند کار عملیاتی انجام بدهند و به همین خاطر است که ما معتقدیم این کاری که انجام شد، ظرفیت و قابلیت عملیاتی ندارد.
وزیر اطلاعات: محلی که تروریست‌ها در آن هم‌پیمان شدند، شناسایی شد
وزیر اطلاعات گفت: محلی که تروريست‌ها در آن با هم هم‌پیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند، شناسایی شد. حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در حاشیه مراسم وداع با شهدای ترور در مجلس اظهار کرد: ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آنها را زدیم و آنها را شناسایی کردیم. عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آنها شناسایی و دستگیر شدند و محلی که در آنها با هم هم‌پیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند، شناسایی شد و تعدادی از نفرات آنها هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند. او افزود: تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سرباز گمنام امام زمان(عج) قرار گرفته است؛ اما با توجه به این‌که این عملیات در میانه راه است و باید جزییات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان(عج) به آخرین هدف‌ها ضربه بزنند، پس از پایان عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم. وزیر اطلاعات تأکید کرد: مردم مطمئن باشند فرزندان آنها بیدارند و اجازه نمی‌دهند امنیت آنها به سادگی آسیب ببیند.
ناطق‌نوری:
هدف تروریست‌ها اسلام‌هراسی است
حجت الاسلام‌والمسلمین ناطق‌نوری نیز در حاشیه مراسم آیین وداع با پیکرهای شهدای حادثه تروریستی تهران در مجلس شورای اسلامی اسلام‌هراسی در دنیا را از اهداف تروریست‌ها برشمرد و گفت: اینها این حرکات را علیه مسلمانان مظلوم انجام می‌دهند تا مردم و دنیا را از اسلام متنفر کنند. ناطق‌نوری با اشاره به این‌که دامن خود آنهایی که اینها را به وجود آورده‌اند، گرفته شده است، افزود: هدف اصلی تروریست‌ها ایران است که امیدواریم خنثی شود. در مراسم روز گذشته که با حضور روسای سه قوه، مسئولان ارشد کشوری و لشکری، برخی سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی کشورهای خارجی و خانواده‌های شهدای ترور در تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، پیام تسلیت معظم له را در ارتباط با حادثه تروریستی تهران قرائت کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/102709/وداع-با-شهدای-ترور