شهروند| ديروز با انتشار اطلاعيه معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران درباره لغو توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک و ثبتنامنكردن آرمهاي طرح ترافيك سال 97 يكبار ديگر جنجالي ميان نمايندگان مجلس، بعضی اعضاي شوراي شهر و حتي رسانهها برپا شد. مخالفان اين طرح معتقدند كه لغو توزيع كارتهاي شناور قانوني نيست، طرح جديد ترافيكي درآمدزايي است، پخته نيست و كمكي هم به رفع ترافيك نخواهد كرد؛ محمدعلي نجفي، شهردار تهران و محسن پورسيد آقايي، معاون حملونقل ترافيك او اما هر دو معتقدند اگر مردم بايد به صورت برابر عوارض ورود به محدودههاي ترافيكي را پرداخت كنند، بساط فروش آرم طرح ترافيك و رانتهاي موجود براي سهميهها هم براي هميشه جمع میشود اما منتقدان دو سوال را براي مخالفت با اين طرح مطرح كردهاند: «از كجا معلوم با لغو فروش آرم طرح ترافيك سهميهها يا تخفيف براي نهادهاي قدرت لحاظ نشود؟» و «اگر بعد از آزادكردن محدود طرح ترافيك و محاسبه عوارض براي كساني كه وارد محدودهها مي شوند، ترافيك افزايش يافت، چه اتفاقي خواهد افتاد؟» هرسال در اين روزها مردم درحال ثبتنام آرم طرح ترافيك بودند اما از آنجايي كه براي امسال هنوز هيچ خبري از ثبتنام نبود، سوالات زيادي هم براي مردم به وجود آمد. حالا مسئولان شهرداري با اطلاعيهاي كه در اينباره منتشر كردند، آب پاكي را روي دست مردم ريختند. آنها اصرار دارند تا طرح جديد خود را هرطور شده، به سال 97 برسانند، براي همين هم ديروز به صورت شتابزده حدود 642 كارت شناور مانده از قبل را لغو كردند. در اطلاعیهای که از سوي سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شده، آمده است: «توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک به طورکامل متوقف شده و بیش از 600 کارت موجود هم باطل شده است، همچنین ثبتنام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ انجام نخواهد شد.» در بخش ديگر اطلاعيه اعلام شده كه لایحه پیشنهادی شهرداری برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدودهها، در آستانه ارایه به شورای شهر تهران برای بررسی و تصویب است. این سازمان از يكسو از عموم صاحبنظران دعوت کرد که با اطلاع کامل از ابعاد و جنبههای مختلف این طرح، نقدها و نظرات خود را برای اصلاح مشکلات احتمالی اجرای آن اعلام کنند و از سوي ديگر خواست که به جای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانهتر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم: «در طرح جدید هم خلاف آنچه برخی ادعا کردهاند، هیچ تبعیضی بین مدیران شهرداری با دیگران وجود نخواهد داشت و عوارض خودروهای مدیران همه ارگانها با آحاد مردم برابر خواهد بود.» مسئولان شهرداري تهران همچنين در اين اطلاعيه به ابهام قانوني شيوه صدور و توزيع كارتهاي شناور هم اشاره كردند.
بعد از انتشار اين اطلاعيه يكبار ديگر هيجاني كه هفته گذشته بر اثر انتشار خبر لغو فروش آرم طرح ترافيك ايجاد شده بود، دوباره اوج گرفت. اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس يكي از افراد مخالف با اين طرح بود كه در اينباره با ايسنا حرف زد: «سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کند که با استناد به کدام قانون در اطلاعیهای اعلام کرده ثبتنام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ انجام نمیشود. فروش طرح ترافیک سالانه، خوب یا بد با تصویب مراجع قانونی سالهاست درحال اجراست.» او اين را هم گفت كه اگر شهرداری تهران و سازمان حملونقل و ترافیک کشور تصمیم دارند این روند «انحصاری» و «ناعادلانه» را اصلاح کنند، باید تکلیف طرح جدیدشان را در شورای شهر تهران و شورایعالی ترافیک نهایی کنند و طبیعتا تا آن زمان نمیتوانند اجرای قانون مصوب را متوقف کنند.
محمد عليخاني، رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورا كه يكي از موافقان اين طرح هم هست، در اينباره گفت كه طرح جدید در حد پیشنهاد است و باید به تصویب شورای ترافیک برسد اما بهتر است شهردار تهران پیش از آنکه طرح را به شورای ترافیک ارسال کند، برای تصویب به شورای شهر بیاورد: «البته نرخ ماليات و عوارضي كه در طرح آمده است، در حد پیشنهاد است.» او ماجرا را اينطور توضيح داد: «تا زمانی که طرح جدید تصویب نشده باشد، طرح ترافیک فعلی قانونی است و معاونت حملونقل در جایگاهی نیست که اجازه داشته باشد، طرح قانونی فعلی را ملغی کند. تا زمان تصویب نهایی، ملاک، قانون قبلی است و اینکه گفته شود ثبتنام در سال آینده صورت نمیپذیرد، در حوزه اختیارات معاونت حملونقل نیست.» همچنين حسن خلیلآبادی عضو دیگر شورا هم گفت كه هنوز اعضاي شورا از جزييات اين طرح اطلاعي ندارند: «تا نظر شورا تأمین نشود، اعلام اینکه ثبتنام برای طرح در سال ۹۷ انجام نمیشود، درست نیست.» اين درحالي است كه پوریا محمدیانیزدی، دبیر شورایعالی ترافیک درباره اینکه طرح جدید ترافیک در چه زمانی در شورایعالی ترافیک تهران مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: «این طرح برای تصویب به شورایعالی ترافیک کشور نیاز ندارد و در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب خواهد شد.»
انتقادات و پاسخ به انتقادات
در روزهاي گذشته هم البته موج انتقادات به طرح جديد شهرداري شكل گرفت، بهطوري كه بسياري از نمايندگان مجلس آن را یک طرح خام دانستند؛ مثلا حسن نوروزی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت كه طرح جدید ترافیک قابلیت اجراییشدن ندارد و نمیتواند بار ترافیکی پایتخت را کم کند و تنها به دنبال درآمدزایی برای شهرداری است: «این طرح آنطور که باید نمیتواند ترافیک را کم کند، به جای چنین طرحی باید به دنبال جلوگيري از ورود خودروهایی با سن بیشتر از ۲۰سال یا دودزا بود. این خودروها نباید وارد پایتخت شوند و حداقل ورودشان از ساعت ۱۲شب به بعد باشد.» او معتقد بود كه این طرح بیشتر جنبه مالی و درآمدزایی دارد كه بايد به جاي آن به دنبال بهبود وضع حملونقل عمومی بهخصوص مترو باشند: «درحالی میگویند که این طرح برای هیچ ارگانی استثنا قایل نمیشود که نخستین استثنا برای کارمندان شهرداری برای ورود به طرح ترافیک خواهد بود.» نوروزي اين را هم گفته بود كه طرح ترافیک جدید در اجرا موفق نخواهد بود.
البته محسن پورسيدآقايي، معاون شهردار تهران هم به اين حرفها پاسخ داد و از نمايندگان مجلس خواست تا ابتدا از شهرداری اطلاعات کامل درباره این طرح را دریافت کند و سپس به نقد آن بپردازد: «موضوع لغو طرح ترافیک و اجرای شیوه جدید اخذ عوارض به پشتوانه کار کارشناسی و برای رفع اشکالات متعدد طرح فعلی، در دستور کار قرار گرفته است، متاسفانه در مواردی شاهد اظهارنظرهایی هستیم که از فحوای آنها مشخص است که گوینده از جزییات این طرح هیچ اطلاعی ندارد و صرفا براساس شنیدهها به ابرازنظر پرداخته است.» او در برابر اينكه شهرداري دنبال درآمدزايي است هم، گفت؛ اگر مدیریت جدید شهرداری قصد داشت به هر قیمت از طرح ترافیک کسب درآمد کند، حاضر نمیشد از رانت بزرگ آرمهای طرح ترافیک و خصوصا کارتهای شناور صرفنظر کند و این اختیار ویژه و منشأ نفوذ و قدرت را واگذار کند. پورسيدآقايي اين را هم كه گفته ميشود کارمندان شهرداری در این طرح از پرداخت عوارض مستثنا شدهاند، تكذيب كرد: «حتی شهردار محترم هم اعلام کردهاند که عوارض خودرویی را پرداخت کرده و هیچ استثنایی نباید وجود داشته باشد. اگر این نماینده محترم واقعا نگران آلودگی هوا هستند، چرا درباره کارتهای شناور ورود به محدوده نمیپرسند که بهرغم ایراد دستگاههای نظارتی، در اختیار بسیاری از مسئولان و نهادهای ذیربط و بیربط قرار میگرفت و هیچ کنترلی هم بر معاینه فنی خودروی استفادهکنندگان از این کارتها انجام نمیشد؟ چطور حالا که این سفره ناعادلانه درحال جمعشدن است، نگرانی برای ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شده است؟!» او در ادامه از نمايندگان خواست اگر به فكر مردم تهران هستند، در بودجه امسال کمک کنند تا چند قطار بیشتر خريداري شود و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی نوسازی شود تا اینقدر دود به هوای شهر
تزریق نشود.