مردم می‌گویند ما را ببینید
 
رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کردکه مردم به حق می گویند ما را ببینید به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید دسترسی به فضای مجازی نباید دائمی قطع باشد صدا و سیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را همه باید مالیات بدهند از فلان آستان تا فلان دستگاه
 

شهروند| سخنان دیروز رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت اقتصاد و دارایی با تمرکز بر حوادث، ناآرامی‌ها و همه حاشیه‌های مربوط به آن بود. روحانی در ابتدای سخنان خود با انتقاد از رویکرد رسانه ملی مدعی شد که این رسانه در انعکاس خود از حوادث اخیر موضوعات مهمی را نادیده گرفته است. رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه همه جای دنیا برخی از خواسته ها و تجمع مردم سوء استفاده می کنند ، گفت: اما مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید.
او  در ظهاراتش  از شکاف نسلی بین جوانان امروز و نگاه‌ها، مطالبات و خواسته‌های آنها با مسئولان گفت و نفس اعتراضات روزهای اخیر را در دیده شدن جوانان و مردم ارزیابی کرد. رئیس دولت دوازدهم در ادامه نقادی از دولت را موهبتی دانست و اذعان کرد که در این راستا نباید استثنایی وجود داشته باشد و استدلال خود را بر این بنا استوار کرد که ما معصوم نداریم. روحانی استدلال منتقدان در جریان اعتراضات اخیر را که دامن زدن بر این رویکرد بود که اعتراض مردم به دولت است را قابل نقد دانست و گفت که مردم علاوه بر این خواسته‌ها به دنبال گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در تمامی زمینه‌ها نیز هستند. روحانی همچنین در اظهاراتش اشاره ای هم به بودجه سال 97 کرد و با اشاره به اهمیت تبصره‌های 14، 18 و 19 به‌عنوان تبصره‌های اصلی بودجه ‌سال آتی، گفت: اگر این تبصره‌ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و درواقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست. رییس جمهوری  همچنین با انتقاد از فیلتر اخیر یک شبکه اجتماعی خطاب به موافقان این فیلترینگ با بیان اینکه ممکن است بگوییم یک شبکه اجتماعی را به خاطر شرایط امنیتی بودن کشور چند روزی ببندیم، حالا می خواهید سوء استفاده کنید؟، گفت: «عده ای می گویند حالا که این شبکه بسته شده است بهتر است بسته بماند  یا اینکه  خیلی خوب شد که این شبکه بسته شد و شب راحت خوابیدیم! تو راحت خوابیدی، 40 میلیون گرفتار بودند. 100 هزار نفر شغل خودشان را از دست داده اند، تو شغلت بهتر شده است. »
او  ادامه داد: «ما که نمی توانیم با مردم اینگونه رفتار کنیم. در این چند روزی که یکی از این شبکه های اجتماعی بسته بود گفتم که بازش کنید، دیدم عده ای نامه نوشتند که ای کاش این شبکه بسته می ماند و خطاب به من گفتند که چرا عجله کردی؟! این افراد با خودشان نمی گویند که خیلی از کاربران این فضای مجازی اجناس خودشان را به این وسیله به نمایش می گذارند و به فروش می رسانند.»
نمی‌توان سبک زندگی خود را تحمیل کرد
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حوادث روزهای اخیر اظهار کرد: در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تأسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به دنبال مسائل جزیی و فرعی بودند. روحانی تصریح کرد: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما مسئولان با نسل جوان است. امروز آن‌طوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه که جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که بایستی آن را حل‌وفصل کنیم. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نمی‌توان سبک زندگی خود را به نسل‌های آینده تحمیل کرد، افزود: اشکال این است که ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آنطور که ما می‌پسندیم زندگی کنند، درحالی‌که نمی‌توان برای آنها تعیین تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرده و گفت که مسیر همین است که ما می‌گوییم. روحانی گفت: نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آن‌که می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتاً اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن، به آن عمل کنیم.
نقد توأم با امید سازنده است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، گفت: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، ضمن این‌که پیامبر اسلام(ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر نقد توأم با امید، اراده و راه‌حل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است. روحانی با بیان این‌که فرهنگ انتظار به معنی اعتراض به بی‌عدالتی‌ها و امید به گشایش امور است، خاطرنشان کرد: مذهب شیعه همان‌طور که مرحوم شریعتی نیز به آن اشاره کرده است، مذهب نقد و اعتراض است. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که مردم باید بتوانند از تمام مسئولین کشور انتقاد کنند، گفت: انتقاد حق مردم است، چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسئولین این است که نماینده مردم هستیم و امانتدار امور کشور از سوی مردم می‌باشیم لذا مردم حق دارند که در کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند. روحانی نقد را بسیار مفید و سازنده و نفی را بسیار بد و مخرب توصیف کرد و گفت: نباید کسی را نفی کرد و باید توجه داشت که نفی وضع موجود خطرناک، اما نقد وضع موجود سازنده است.
چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که حوادث چند روز گذشته تجربه‌ای برای مردم و نسل جوان و کسانی بود که زندگی بهتر می‌خواهند، اظهار کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهیانه پول قابل توجهی دریافت کند، اما به‌طور مثال شبکه مجازی کاملاً مسدود باشد   یا در تردد با خودرو و رفت‌وآمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است. روحانی افزود: مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه باید در یک جا به این تصمیم برسیم که مردم همه‌کاره کشور هستند و بی‌تردید اگر این موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول کنیم، تمام مسائل حل‌وفصل
خواهد شد.
دولت در اتاق شیشه ای باشد
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و در مقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند، اگر بر روی حرف اولشان تأکید دارند، پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود. مشکلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود و ما خواهان راه‌حل هستیم. رئیس‌جمهوری در ادامه لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسئولان را مورد تأکید قرار داد و گفت: همچنان که دولت باید در اتاق شیشه‌ای باشد مجلس شورای اسلامی و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و تصمیماتی که اتخاذ می‌گردد بایستی به‌طور شفاف به مردم، توضیح داده شود و مردم باید
قضاوت کنند.
نباید عده‌ای بخواهند   شبکه‌های مجازی   به خاطر شرایط خاص همیشه مسدود باشد
روحانی افزود: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم گردش آزاد اطلاعات است اما عده‌ای از فضای مجازی خوششان نمی‌آید. یک عده می‌گویند که مردم فقط باید به صداوسیما نگاه کنند البته معتقدیم که صداوسیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را. رئیس‌جمهوری گفت: مردم از صداوسیما هم استفاده می‌کنند اما نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده، برای همیشه مسدود باشد. با این کار بیش از صد‌هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند و ما باید به فکر زندگی و راحتی مردم باشیم. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در بودجه 97 که بودجه شفاف‌تری از سایر بودجه‌های کشور است، کاملاً مشخص کردیم که اگر قرار است اصلاح قیمتی داشته باشیم، صرفاً برای اشتغال هزینه خواهد شد و آن را در سایت گذاشته و به مردم گزارش خواهیم داد. اگر مجلس همکاری و همراهی لازم را در این زمینه داشته باشد، باید تصمیماتی که گرفته شده را ادامه دهیم و معتقدم در‌ سال 97 با بودجه‌ای که تقدیم مجلس شده اقدامات خوبی را در مسیر بهتر شدن زندگی مردم، شاهد خواهیم بود. روحانی خطاب به مردم گفت: مردم بدانند برای این‌که زندگی بهتر داشته باشیم باید فضای کشور آرام باشد و ناآرامی این فضا را به هم می‌زند. در آرامش و امنیت است که مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند سود قابل قبولی از سرمایه‌گذاری را برای خود محاسبه کنند و در این مسیر لازم است سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده و راه‌های ارایه مجوز سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر شود. روحانی گفت: از خزانه کشور به هر دستگاهی که پولی داده می‌شود، بایستی روی سایت منتشر کند تا مردم نظارت کنند که   از آن پول در چه مسیری استفاده شده است؟


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/122399/مردم-می‌گویند-ما-را-ببینید