تلاش‌های شهرداری برای تغییر در طرح ترافیک همچنان با انتقادات فراوانی روبه‌رو است
 
اما و اگرهای اجرای یک «طرح»
 
نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: بهتر است طرح ترافیک به صورت فازبندی اجرایی شود خداکرمی: پیشنهاد کردیم به خبرنگاران آرم طرح ترافیک سالانه به قیمت نزدیک به ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان واگذار شود صدراعظم نوری: شورا پیشنهادی با این قیمت ارایه نکرده است
 

شهروند| تیمی که با انتظارات فراوان مردم، مدیریت شهرداری پایتخت را از شهردار ۱۲ ساله تهران تحویل گرفت، در ماه‌های گذشته نتوانست پاسخگوی برخی خواسته‌های مردم باشد و هر تصمیم آنها موجی از انتقادات را همراه داشت؛ تحول در طرح ترافیک حاشیه‌سازترین تصمیم این روزهای شهرداری تهران است که اگر چه هنوز ابهام فراوانی در این طرح وجود دارد و به مرحله تصویب هم نرسیده اما به نظر می‌آید اجرای آن برای ‌سال آینده قطعی است. دیروز هم بعضی اعضای شورای شهر تهران توضیحات و پیشنهاداتی درباره این لایحه مطرح کردند. «زهرا نژادبهرام» عضو هیأت‌رئیسه شورا یکی از آنهاست.
او گفت که این طرح با برخی از ابهامات ازجمله عوارض طرح و برخی موارد دیگر روبه‌رو است. نژادبهرام که با تسنیم سخن می‌گفت به برگزاری جلسات اعضای شورای شهر تهران در خصوص بررسی موارد مختلف طرح جدید ترافیک اشاره کرد و گفت: «این جلسات با حضور اعضای شورای شهر تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شده است. این جلسات در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت تا بتوانیم ابهاماتی را که در طرح جدید ترافیک وجود دارد مورد بررسی قرار دهیم و درنهایت تصمیم‌گیری کنیم.» او از تلاش اعضای شورا برای بررسی این لایحه و همچنین تصویب نهایی آن در ماه آینده سخن گفت: «اعضای شورای شهر تهران با کلیات طرح مخالف نیستند، تنها مواردی در جزییات طرح وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود و در صورتی که این ابهامات برطرف شود، طرح نیز تصویب خواهد شد.»
نژادبهرام یکی از ابهامات این طرح را «عوارض» دانست و گفت: «یکی از ابهامات موضوع عوارض است که باید با دقت بررسی شود ضمن این‌که سایر نهادهای مرتبط نیز ازجمله شورای ترافیک تهران و پلیس هم در جریان آن هستند و قطعا نظر آنها نیز در خصوص طرح جدید دریافت شده است.» این عضو شورا دیروز در گفت‌و‌گوی دیگری با ایسنا از لزوم فازبندی این طرح هم سخن گفت: «به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد کرده‌ایم که اگر بتواند این طرح را به صورت فاز به فاز اجرا کند تا امکان بررسی و کارشناسی دقیق وجود داشته باشد. به این ترتیب در اجرای هر فاز می‌توان بازخوردها را دریافت و مشکلات را احصا و نسبت به رفع آنها
اقدام کرد.»
به گفته این عضو هیأت‌رئیسه شورا، شورای شهر تهران توسط کمیسیون‌های حمل‌ونقل و محیط‌ زیست بشدت در حال گفت‌وگو با شهرداری به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل است تا خلأها شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.
علاوه‌ بر این یکی از ابهامات این طرح، وضع خبرنگاران و دیگر گروه‌هایی است که در سال‌های گذشته به دلیل شغل خود از شرایط‌ ویژه‌ای برای استفاده از این طرح برخوردار می‌شدند. اگر چه چند روز پیش «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران گفته بود که حتما شرایط خبرنگاران در طرح جدید لحاظ خواهد شد، اما دیروز «ناهید خداکرمی» موضوع دیگری را بیان کرد.
او در گفت‌و‌گو با فارس از پیشنهاد شورا به شهرداری درباره واگذاری آرم طرح یک‌ساله با پرداخت هزینه‌ای گفت که مقدار آن حدود ۳۰ برابر پارسال است: «به شهرداری تهران پیشنهاد کردیم به خبرنگاران آرم طرح ترافیک سالانه به قیمت نزدیک به ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان پرداخت کند و قرار است آنها این موضوع را بررسی کنند.»
خداکرمی درباره دیگر پیشنهادهای شورا به شهرداری درباره این طرح هم گفت: «پیشنهاد داده شد که شغل‌هایی که باعث بروز آزار و اذیت برای همسایگان و همچنین اختلال در ترافیک می‌شوند مانند برخی از مراکز خرید که ترافیک ایجاد می‌کند، عوارض اجتماعی گرفته شود. این کشور مال همه مردم است و باید افرادی که به شهر هزینه تحمیل می‌کنند عوارض آن را پرداخت کنند.»
سخنان خداکرمی اما با واکنش یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد. «زهرا صدراعظم نوری» درباره خبر پیشنهاد فروش طرح ترافیک 2‌میلیون و 300 هزارتومانی به خبرنگاران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «شورای شهر تهران پیشنهادی مبنی بر فروش طرح ترافیک با این قیمت را به شهرداری ارایه نداده است؛ اصلا درباره این موضوع در شورا بحثی نشده که بخواهد به ارایه پیشنهاد هم برسد.» او این را هم گفت که «اگر قرار بود پیشنهادی به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شود قطعا اعضای شورای شهر از آن مطلع می‌شدند، از این رو تاکنون چنین پیشنهادی به معاونت ترافیک شهرداری نشده است.»
 اگر چه اعضای شورا و شهرداری این پیشنهادات را در راستای عدالت اجتماعی و حل مشکلات آلودگی هوا می‌دانند اما بعضی کارشناسان شهری این اظهارات را نادرست می‌دانند و از تلاش شهرداری تهران به درآمدزایی بیشتر از طریق طرح ترافیک سخن می‌گویند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/122634/اما-و-اگرهای-اجرای-یک-«طرح»