گزارش «شهروند» درباره موضوع مسئولیت اجتماعی، اقدامات شهرداری شکستن شاخه های درختان و خوشحالی مردم، بعد از بارش برف در تهران
 
خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف
 
«شهروند» از اقدامات هلال در برف و کولاک کشور گزارش می دهد
 

شهروند|  آنها از پنجم بهمن برای کمک به شهروندان گرفتار در برف و کولاک از پای ننشسته‌اند. کافی است نگاهی به آمار و ارقامی داشته باشیم که مرتضی سلیمی از این خدمات ارايه کرده است. رئیس سازمان امداد‌و‌نجات با اشاره به اینکه نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر از روز 5 بهمن ‌ماه اقداماتی را برای کمک به شهروندان گرفتار در برف و کولاک داشته‌اند، گفته: از روز 5 بهمن ماه تا ساعت 11 و 30 دقیقه دیروز 22 استان متأثر از برف و کولاک بوده و خدماتی از سوی نیرو‌های هلال‌احمر به شهروندان این مناطق ارايه شده است. رئیس سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به استان‌هایی که طی روز‌های گذشته درگیر برف و کولاک بوده‌اند، اظهارکرد: استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه‌و‌بویر احمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، قم، همدان و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که طی روز‌های گذشته با برف و باران شدید همراه بوده‌اند. سلیمی از ادامه خدمات‌رسانی نیرو‌های امدادی در محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد و تصریح کرد: نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر اکنون در 191 محور شهر و روستا در حال امدادرسانی هستند و تاکنون به بیش از 58 هزار و 700 تن امدادرسانی شده و 22هزار و 200نفر نیز اسکان اضطراری یافته‌اند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در خصوص انتقال مصدومان به بیمارستان خاطرنشان کرد: طی روز‌های گذشته 61 شهروند مصدوم متأثر از برف به بیمارستان منتقل شده و 163نفر نیز خدمات درمان سرپایی دریافت کرده‌اند. سلیمی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به ‌منظور رهاسازی خودرو‌های گرفتار در برف اذعان کرد: 2 هزار و 469خودرو گرفتار در برف با کمک نیرو‌های هلال‌احمر رها‌سازی شده و در میان افراد گرفتار نیز مواد غذایی توزیع شده است.
تجهیزات هلال برای پاسخگویی
به بحران کلانشهر تهران کافی نیست
همه این اقدامات و خدمات در حالی ارایه شد که جمعیت هلال‌احمر از کمبود اعتبارات و تجهیزات رنج می‌برد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: اتفاقی که شنبه شب افتاد در سایر استان‌ها هم کم و بیش افتاده و مردم هم از خدمات امدادی ما راضی بودند اما بعضی از کلانشهرها به دلیل تراکم بالای جمعیت مشکل‌آفرین هستند. محمود محمدی‌نسب با اشاره به برف و کولاک اخیر کشور افزود: در بسیاری از استان‌های کشور دچار برف و بوران بودیم، در استانی ساعت 11 شب کار برف‌روبی تمام شد، در قزوین 2 تا 3 بامداد کار به پایان رسید، آنچه به بحران ختم شد دو استان تهران و البرز بود که دلایل مختلفی داشت. وی با تاکید بر اینکه در برخی از استان‌ها از ساعت 5 بعدازظهر احساس اضطرار کردیم و اطلاع‌رسانی کرده بودیم، افزود: جمعیت هلال‌احمر 531 پایگاه در کل کشور دارد که در زمستان به 800 پایگاه می‌رسد در حالی که این جمعیت نسبت به استانداردهای بین‌المللی هماهنگ نیست؛ به این ترتیب امکانات ما کافی نیست، ظرفیت ما به لحاظ نیروی انسانی خوب است اما تجهیزات هم لازم است. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: در کل کشور 381 خودروی نجات و 1100 آمبولانس داریم و این تعداد همه تجهیزات ماست لذا از مسئولان می‌خواهیم که نسبت به این موضوع ما را کمک کنند. محمدی‌نسب با تاکید بر اینکه هلال‌احمر در تهران و البرز با توجه به حجم بحران از تجهیزات لازم برای امدادرسانی  برخوردار نیست، افزود: اتفاقی که شنبه شب افتاد در سایر استان‌ها هم کم و بیش افتاده و مردم هم از خدمات امدادی ما راضی بودند؛ اما بعضی از کلانشهرها به دلیل تراکم بالای جمعیت مشکل‌آفرین هستند. وی گفت: ما باید برای تهران امکاناتی متناسب با جمعیت در نظر بگیریم که با توجه به امکانات موجود اگر بخواهیم فقط تهران را به استانداردهای روز برسانیم باید همه امکانات خود در کشور را در تهران متمرکز کنیم که غیرممکن است.
پرواز 2 فروند بالگرد هلال برای انتقال هموطنان گرفتار  در ورامین به تهران
معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز از پرواز 2 بالگرد جمعیت هلال‌احمر برای حمل اقلام غذایی و انتقال هموطنان گرفتار در جاده حسن‌آباد-‌چرم‌شهر شهرستان ورامین به تهران خبر داد. شاهین فتحی با اشاره به اینکه تعدادی از هموطنان در برف و کولاک به دلیل انحراف مسیر در جاده حسن‌آباد به چرم‌شهر واقع در شهرستان ورامین گرفتار شدند، گفت: از صبح دیروز و با بهبود وضعیت هوا برای پرواز بالگردهای امدادی جمعیت هلال‌احمر 2 فروند بالگرد برای حمل اقلام غذایی و همچنین انتقال هموطنان به شهر تهران به منطقه اعزام شد. وی ادامه داد: نخستین پرواز بالگرد پیش‌از‌ظهر دیروز انجام شد و اقلام غذایی شامل آب معدنی، بیسکویت، کنسروجات و نان و همچنین پتو را به منطقه منتقل کرد و در پرواز برگشت، هموطنان گرفتار در چرم‌شهر را به شهر تهران و سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر منتقل خواهد کرد.

شهروند| خلاف آن‌وقت‌هايي كه برف و باران، شهر تهران را قفل مي‌كرد، برف دو روز گذشته خيابان‌ها و بزرگراه‌های اصلي آن را خلوت كرد و مردم شادمان را راحت گذاشت تا در خوشی «امید سپید»، روز بگذرانند.
وضعیت در همه جاده‌ها البته مثل تهران نبود؛ مثل جاده‌هاي منتهي به قم يا كرج که باعث شد خيلي‌ها به علت يخبندان و كولاك از 5 تا 10ساعت در ماشین‌هایشان به حالت ایستاده بمانند. تعداد زیادی از مردم اما با تمام اين مشكلات به قدري از آمدن برف زمستانی، آن هم بعد روزهای گرم گذشته در زمستان امسال خوشحال بودند كه اين‌بار بيشتر نيمه پر ليوان را ديدند؛ اگرچه انتقادات زيادي هم به نحوه مديريت بحران، كم‌و‌كاستي‌هاي شهرداري در برف‌روبي و درخت‌تكاني مطرح شد اما آنها بساط برف‌بازي در خيابان به راه انداختند و حالا شهردار تهران از مردم و همكاران شهرداري قدرداني كرده است.
پيام تشكر شهردار به مردم
در دو روز گذشته مردم به دليل برف و يخبندان شنبه‌شب و روز يكشنبه يا از خانه‌هاي خود بيرون نيامدند يا اينكه خود را سرگرم برف‌بازي و درخت‌تكاني كردند، براي همين هم شهردار تهران ديروز در پیام تلگرامي خود، خطاب به مردم تهران و نیروهای شهرداری، از همکاری آنها در ساعات گذشته تشكر كرد. او در اين پيام اعلام كرد كه مشکلات به وجود آمده، به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا خدمت به شهر و شهروندان در روزهای برفی ارتقا یابد: «تلاش‌هاي همكارانم در شهرداري موجب شد تا معابر اصلی شهر با کمترین مشکل در روز کم‌سابقه برفی باز باشد و حیات و حرکت در شهر ساری و جاری باشد. مردم عزیز تهران هم جلوه‌ای دیگر از مشارکت را به نمایش گذاشتند و به سنت پیشینیان، برای سبک‌ترشدن بار درختان محل زندگی خود و تسهیل تردد در محله‌ها تلاش کردند و از دیگر سو همکاری قابل ‌تحسینی را با مدیریت شهری با عمل به توصیه‌های اعلام‌شده به نمایش گذاشتند. »
اگرچه سازمان هواشناسي كشور پنجم بهمن‌ماه درباره وضعيت جوي استان تهران هشدارهايي را داده بود اما سرانجام شنبه‌شب برف تهراني‌ها را غافلگير كرد؛ در كمتر از يكي دوساعت، تهران و بيشتر محورهاي منتهي به آن سفيدپوش شد. چند ساعت بعد وقتي مردم تهران در روشنايي صبح يا ترجيح دادند سر كار نروند يا با تاخيرهاي يكي دوساعت به محل كار خود رسيدند. روي درختان برف سنگيني نشسته بود و به همين دليل بعضي از اين درختان خم شدند و شكستند، براي همين شهردار تهران در توییتی از جوانان تهرانی خواست به ماموران شهرداری برای تکاندن برف درختان کمک کنند. بعد از آن هم كمپين درخت‌تكاني به راه افتاد و خيلي از هنرمندان ازجمله مرضيه برومند هم به آن پيوستند. همزمان هم مسئولان شهرداري شماره 137 شهرداري را براي معرفي كارتن‌خواب‌ها براي جلوگيري از سرمازدگي آنان اعلام كردند و گفته شد كه درصورت مشاهده كارتن‌خواب‌ها، اين افراد را معرفي كنند، اما همزمان با شكل‌گرفتن اين گروه‌ها، بازار انتقادات و شايعه از اقدامات شهرداري به راه افتاد، چون با وجود برف سنگين و هشدارهاي هواشناسي مردم انتظار داشتند كه مسئولان خدمات شهري در بازكردن معابر و خيابان‌ها فعاليت بيشتري انجام دهند و حداقل در شهر ديده شوند اما ماشين‌هاي برف‌روبي بيشتر در مناطق مركزي شهر اقداماتي را انجام دادند و اين تصور به وجود آمد كه شهرداري غافلگير شده است. محمدعلي نجفي، شهردار تهران ظهر روز يكشنبه البته با اعلام آماري از تجيهزات شهرداري براي برف‌روبي گفت: «از ساعت 20:30 شب یکشنبه که برف آغاز شد، حدود ۱۲۰۰ خودروی برف‌روب و ۲هزار کارگر و ۱۶۳ سایت برف‌روبی و ۳۵۰۰ مخزن مخصوص شن همه خوشبختانه آماده‌باش کامل بوده و به خاطر پیش‌بینی‌های هواشناسی از قبل آماده بودند و کار خودشان را در کنار پلیس راهور آغاز کردند.» او بعد هم اين را گفت كه بخشی از مشکلات پیش‌آمده در پی بارش شدید برف طبیعی است و بخشی دیگر به ضعف امکانات بازمی‌گردد.
تلاش شهرداری آن بود که
 شریان‌های اصلی را باز نگه دارد
در نهايت بعد از آن همه برف، شهردار تهران اعلام كرد كه روز دوشنبه روز سختي براي حمل‌ونقل و ترافيك تهران خواهد بود، براي همين روز دوشنبه تمامي مدارس و دانشگاه‌هاي استان تهران تعطيل شد و شايد همين موضوع باعث شد تا صدمات كمتري در اين‌باره به وجود بيايد. حالا دو روز بعد از بارش نخستين برف زمستاني، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در نشست خبري‌ای كه داشت، به انتقاداتي كه درباره عملكرد شهرداري شد، پاسخ داد: «تلاش شهرداری آن بود که شریان‌های اصلی را باز نگه دارد و این افتخار ماست، چراکه در سه دوره گذشته در سال‌های 83، 86 و 95 شاهد بودیم که شهرداری نتوانست در این حوزه وظایف خود را انجام دهد و پس از بارش برف شریان‌های اصلی به صورت کامل بسته شد. از امروز هم برف‌روبی شریان‌های درجه دوم و سوم آغاز شده است.» حسن رباطی درباره شکستن درخت‌ها در جریان بارش اخیر هم گفت: «تهران 2233 بوستان در مقیاس‌های مختلف دارد که مساحتی حدود 58‌میلیون مترمربع را شامل می‌شود که مساحت کمی نیست و ما تمام تلاش خود را کردیم تا شهروندان از این نعمت الهی با شور و شعف کمال استفاده را ببرند.»
از سوی دیگر يكي از انتقادات به بحث حمل‌ونقل عمومي بود و اينكه بسياري از مردم ساعت‌ها در كنار خيابان‌ها به انتظار تاكسي يا اتوبوس ايستاده بودند. رباطي در اين‌باره هم گفت: «9‌درصد حمل‌ونقل از طریق مترو، 10‌درصد از طریق اتوبوس و 22‌درصد از طریق تاکسی و باقی به وسیله خودروهای شخصی است. در زمینه تاکسی‌ها کاری از دست ما برنمی‌آید، چراکه تاکسیرانی در مالکیت خصوصی است و سند تاکسی به خود راننده تعلق دارد و نمی‌توانیم به تاکسی‌ها بگوییم چرا سرکار نیامدید، البته شهرداری می‌تواند در مورد نرخ نظارت کند اما قانونی نداریم تا به تاکسی بگوییم چرا در روز بارانی یا برفی خدمات نمی‌دهد. تاکسی‌های اینترنتی جزو مالکیت خصوصی محسوب می‌شوند.» او معتقد است كه اتوبوسرانی از همه ظرفیت خود استفاده کرد: «البته با درخواست شهردار از آقای مقیمی درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از ترافیک جلوگیری شد.» به گفته معاون شهردار تهران، برف‌روبی در شریان‌های درجه دو و سوم از روز دوشنبه و با تأخیر شروع شد اما باید توجه کنیم بارش برف شب دوشنبه قطع شد و هم‌وغم ما حمل‌ونقل و پیاده‌روها بودند. از سوی دیگر، حدود 30 الی 35سانتی‌متر برف آمد و براساس آمار هواشناسی در 22 منطقه بارش برف داشتیم و مناطق جنوب و جنوب‌غربی بارش برف بیشتر بود.» او در پاسخ به این‌که چرا شهرداری با وجود 68‌هزار نیرو و منابع انسانی نتوانست از پس بارش برف در تهران بربیاید، توضيح داد: «ما در تکنولوژی عقب هستیم و بخشی از آ‌ن به گذشته مربوط می‌شود. از اواخر‌ سال 95 تا شروع به کار مدیریت جدید شهری شروع به جذب نیروی انسانی کردند. الان 30‌درصد با کسری بودجه مواجه هستیم و اگر شرایط مهیا شود، هر مدیریتی به خود اجازه می‌دهد از تکنولوژی استفاده کند.» به گفته حسن رباطي شهرداري برای برف‌روبی دو‌هزار نیروی انسانی و چهار‌هزار نیروی انسانی برای بخش فضای سبز به کار گرفته شده است.
اسکان 3هزار بی‌خانمان
 در ۱۸ گرمخانه در شب یخ‌زده تهران
به دنبال بارش برف در تهران سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همراه با خبرنگاران بازديدي از گرمخانه‌ها ترتيب داد. قديمي با توجه به ظرفیت ۳۵۰۰نفری مددسراها در سطح شهر تهران، از اسکان 3هزار بی‌خانمان در ۱۸ گرمخانه در شب یخ‌زده تهران خبر داد: «با توجه به سرمای دو شب گذشته، از هر منطقه سه خودرو به گشت‌های شبانه‌روزی اضافه شده است که به این ترتیب مجموعا ۱۱۰ خودرو در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند و در طول ۲۴ساعت گذشته به صورت شبانه‌روزی افراد بی‌خانمان را از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌کنند.»
در راه‌ماندگان و عذرخواهي پليس راهور
از زمان آغاز برف در تهران محورهاي مواصلاتي تهران به ويژه تهران- كرج و تهران- قم درگيري شديدي با برف پيدا كرد، مردم ساعت‌هاي زيادي در اتوبان‌هاي خروجي تهران در بي‌آبي و بي‌غذايي ماندگار شدند. فرزان شمس يكي از همين افراد است كه ساعت 11 شب‌ شنبه‌شب به سمت خانه‌اش در كرج حركت كرد اما تا 6صبح فردايش در پمپ بنزين نزديك به ورد آورد، متوقف ماند: «مردم مي‌ترسيدند سوختشان تمام شود، براي همين همگي به سمت پمپ بنزين مي‌آمدند و ديگر هيچ راهي نبود تا اينكه سوخت پمپ بنزين هم تمام شد. واقعا هيچ امكاناتي در آن‌جا نبود و مردم با دلهره و نگراني آن چند ساعت را گذراندند، هيچ خبري از امدادرساني نبود. ما فقط دو خودروي امداد ديديم كه امدادگران آن به ما گفتند هيچ برنامه براي امدادرساني به شما در جاده وجود ندارد. در نهايت هم 6 صبح خودمان گاردريل را برديم و از آن سمت به طرف كرج رفتيم.» او معتقد است كه در طول شب بارها راديوپیام اعلام كرد كه اتوبان قم مسدود شده است اما حتي يك‌بار هم درباره مسدودشدن جاده تهران- كرج بحث نشد: «همين نبود اطلاع‌رساني باعث شد مردم به اين سمت بيايند و كار را سخت‌تر كرد.»  تمام كساني كه آن شب را در جاده ماندند جز برف، كولاك، يخبندان و تصادف ماشين‌هاي رهاشده‌اي را در كنار جاده مي‌ديدند كه صاحبانشان از ترس جانشان رفته‌اند تا چند ساعت بعد كه هوا و جاده بهتر شد، براي بازگرداندن آن اقدام كنند. الهه باقري كه دانشجوي فلسفه هنر دانشگاه اديان قم كه در جاده قم به سمت كرج گرفتار شده بود، درباره ماشين‌هاي در راه مانده و بدون سرنشين در كنار جاده حرف زد و اينكه به دليل وضعيت جوي و بسته‌بودن جاده مجبور شده است تا دو شب را در قم بماند: «روز دوشنبه هم برگشتيم، بيشتر از 4ساعت در راه بوديم و جاده به سمت تهران بسيار بد بود. ماشين‌هاي سنگين به راه افتاده بودند و قبل از فرودگاه و عوارضي تهران هم جاده پر از برف و گل يخ‌زده بود.» حالا اما سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا بابت اتفاقي كه در محورهای مواصلاتی بر اثر برف و کولاک افتاده است، از مردم عذرخواهي كرد: «باز هم از مردم بابت حادثه عذرخواهی می‌کنم. مردم حق دارند در مورد گرفتاری در جاده قم و آزادراه کرج گله‌مند باشند.»
عضو شورای شهر تهران:
عملکرد شهرداری قانع‌کننده بود
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران اما در گفت‌وگو با «شهروند» عملکرد مدیریت شهری در دو روز گذشته را راضی‌کننده دانست. او معتقد است؛ با توجه به بارش کم‌سابقه برف مدیریت مناسبی انجام شده است: «من به لحاظ این‌که وسعت این بارش خیلی زیاد بود، یک بارش بی‌سابقه برف در تهران بود و با توجه به امکانات شهرداری، عملکرد مدیریت این مجموعه را قابل‌ دفاع می‌دانم.» این سخنان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درحالی مطرح می‌شود که منتقدان از قابل‌پیش‌بینی‌بودن این بارش سخن می‌گویند و انتظار عملکرد بهتری از مجموعه شهرداری داشتند. خلیل‌آبادی درباره این انتقادات و همچنین کم‌کاری شهرداری در تکاندن برف از روی درختان و شکستن تعدادی از درختان شهر هم می‌گوید: «بارش برف قابل ‌پیش‌بینی بود ولی این حجم قابل پیش‌بینی نبود. بله، تعدادی درخت شکسته شد اما توجه شهرداری بیشتر به منطقه تردد مردم و روانسازی شریان‌های شهر بود. طبیعتا نسبت به درختان غفلت شده و البته به نظرم تعدادشان زیاد نبود. آسیب جدی به فضای سبز وارد نشده و چندین درخت شکسته است. درمجموع این نعمت الهی مدیریت شده است.»
در روزهای برفی تهران، یکی از بحث‌های داغ شبکه‌های اجتماعی مقایسه عملکرد مدیریت جدید شهرداری تهران با دوران ۱۲ساله شهرداری «محمدباقر قالیباف» بود که کاربران زیادی در نقد یا حمایت از عملکرد مدیریت جدید نوشتند. خلیل‌آبادی در مقایسه این دو دوره هم می‌گوید: «این حجم از بارش در آن ۱۲‌سال سابقه نداشت. در دوره قبل با یک بارندگی، شهر به مشکلات اساسی برمی‌خورد که نمونه آن نمایشگاه کتاب بود اما روز اول برف تا ظهر مردم به زندگی خود مشغول بودند و رفت‌و‌آمد در شهر وجود داشت. بعد از این همه برف‌روبی با جدیت انجام شد.» بحث حضور و مشارکت مردم در کمک به حل مسائل شهری هم در روزهای گذشته با توییت شهردار تهران و درخواست او از جوانان برای تکاندن درختان هم با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد. گروهی در حمایت از این سخنان به مشارکت شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته اشاره کردند و گروهی از هم با طعنه پرسیدند که چرا در دوره قالیباف خواهان چنین مشارکتی نبودید؟ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همراهی مردم با مدیران جدید شهرداری را یکی از نقاط قوت شرایط کنونی مي‌داند و معتقد است که باید در این زمینه آموزش‌های لازم داده شود: «مشارکت مردم در همه امور کارساز است و در این مورد هم خیلی خوب بوده است، البته باید این درخواست‌ها به روزهای حساس خلاصه نشود و همیشه از حضور و مشارکت مردم در امور شهر استقبال شود و آموزش‌های لازم هم داده شود.»

انتقاد یک گیاه‌شناس به غیرعلمی بودن تکاندن برف گیاهان

درخت را نتکان!

شهروند| برای تهرانی که روزگاری «چنارستان» بود و حالا به اندازه گذشته درخت ندارد، برف هم نعمت بود و هم مایه زحمت. ساعت‌های اول پس از بارش کم‌سابقه برف از سوی مسئولان شهری اعلام شد که 700 درخت به دلیل سنگینی برف افتاده‌اند؛ موضوعی که علاوه بر خسارت به تیرهای برق و خودروها، بسیاری را بابت حال درختان باقیمانده شهر نگران کرد. اگرچه آمار دقیق درختان شکسته‌شده تهران و باقی شهرهای برف‌دیده هنوز اعلام نشده، با انتشار اخبار و تصاویری از درختان قطع‌شده، روز یکشنبه شهردار تهران در توییتی از جوانان دعوت کرد تا به ماموران شهرداری برای تکاندن برف کمک کنند و این آغازی بود برای راه‌افتادن این هشتگ در فضای مجازی: «درخت‌رو بتکون». تعداد فیلم‌های منتشرشده از تکان‌دادن درختان در اینستاگرام بالا بعد از این بالا رفت، سلبریتی‌ها هم این کار را تشویق کردند. با این حال تکاندن برف از شاخه‌های درختان چندان مورد تأیید همه نیست؛ مثل گیاه‌شناس پیشکسوتی که با راه‌افتادن این موج مسأله را به‌طور علمی نقد کرد و گفت: «درختان را نتکانید!»
برف هم مثل باران است؛ پدیده‌ای طبیعی
در کنار راه‌افتادن موج، تکاندن شاخه‌های درختان و بالاگرفتن انتقاد به بی‌تفاوتی نسبت به سنگین‌شدن، خم‌شدن و شکستن درختان در کوچه‌ها و محله‌های مختلف اما حسین آخانی، پژوهشگر منابع طبیعی و گیاه‌شناس که حرفی خلاف جریان زده بود، به «شهروند» می‌گوید: «مسأله این است که برف هم مانند باران پدیده‌ای طبیعی است و گیاهان به آن نیاز دارند. مهمترین نقش برف این است که باعث می‌شود اگر درختان آفتی داشته باشند، از بین ببرد. علاوه بر این، برف روی درخت مثل خاک روی زمین اثر می‌کند، یعنی باعث می‌شود آب آرام‌آرام به ریشه‌ها جذب شود. برف بالای درختان این فرصت را به طبیعت می‌دهد که از آب‌شدن آرام برف استفاده کنند، این درحالی است که تکاندن برف‌ها آنها را هدر می‌دهد، ریختنشان توی جوی‌ها، یعنی از دست‌رفتن نعمت.» عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران تأثیر مثبت دیگر باریدن برف روی شاخه‌ها را حفظ جوانه‌ها از سرمازدگی می‌داند: «همیشه پس از برف سنگین، یک سرمای شدید اتفاق می‌افتد، وجود این برف روی شاخه‌ها، جوانه‌ها را در برابر سرمازدگی حفظ می‌کند. به‌علاوه، گیاهان در دنیا با آب و هوای مختلف سازش پیدا کرده‌اند و بنابراین برف برای گیاهان در مناطق برف‌خیز لازم است و اگر نباشد، آنها آفت می‌گیرند و چندین بلای دیگر.» او با توضیح این موارد می‌گوید: «تکان‌دادن برف از شاخه‌های درختان، از نظر علمی، منطقی نیست.»
مگر این‌که خطر باشد
آخانی با گفتن تمام این دلایل اما معتقد است؛ بالاخره یک‌جایی باید درختان را تکاند: «مگر این‌که بحث واردشدن خسارت به محیط شهری و آسیب به تأسیسات عمومی مطرح باشد..»
درختان شکسته بومی نبودند
مسئولان شهری در خبرها آماری از شکستن 700 درخت در تهران دادند. این آمار اگرچه به ‌نظر می‌آید که از واقعیت دور است اما طبیعی است که درختان سنگینی برف نیم‌متری تحمل نکند. عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران اما معتقد است تعداد زیادی از درختانی که در برف اخیر شکسته‌اند، گونه بومی نبوده‌اند و این دلیل طاقت نیاوردنشان زیر سنگینی برف است. او که برای سرکشی وضع درختان به دانشگاه تهران، پارک لاله و چند محله و خیابان سرزده، در توضیح صحبتش می‌گوید: «درختانی که در دانشگاه تهران آسیب‌ دیده بودند، مناسب تهران نبودند، مثل درخت کاج که همیشه سبز است، سرشاخه‌هایش بار سنگینی دارند و طبیعی است که برف سنگین می‌تواند آن را بشکند. گونه کاج در این برف آسیب شدیدی می‌بیند و دلیلش این است که این‌گونه بومی هیچ‌کدام از شهرهای ایران نیست.  حتی چنار هم بومی این شهر نبوده است.»این گیاه‌شناس ادامه می‌دهد: «درختان بومی این شهر، برگ‌ریز هستند. باید از تهران انتظار باریدن چنین برفی را داشت و اصلا عجیب نیست. من هیچ‌وقت گول ترسالی و خشکسالی ایران را نمی‌خورم؛ چراکه آب‌وهوای این سرزمین همیشه نوسانات بالایی داشته است. ما همیشه تنوع آب‌وهوایی داشته‌ایم، مثل باران‌های شدید دو‌سال پیش و کم‌بارشی امسال و برف اخیر. به همین دلیل است که نه‌تنها در تهران، بلکه در ایران باید از درختان برگ‌ریز استفاده کنیم، نه درختان همیشه سبز.«انجیلی»، «بلوط» «ون»، «نارون» و «داغداغان» گونه‌های بومی ایران است. انجیلی بیشتر برای شمال کشور توصیه می‌شود، درخت محکمی که سه تای آن را در پارک لاله کاشتیم و برفی که بارید، هیچ کدامشان را از پا نینداخت.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/125265/خوشی‌ها-و-ناخوشی‌های-برف