رئیس‌جمهوری در پاسخ به کسانی که در فکر تضعیف دولت هستند:
 
اگر بخشی از کشتی تخریب شود همه‌کشتی غرق می‌شود
 

 

شهروند| رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت به سخنانی اشاره کرد که انگار این روزها به زبان مشترک بدنه دولت و حامیان او هم تبدیل شده است. روحانی ضربه‌زدن به دولت را در راستای ضربه به نظام ارزیابی کرده است؛ سخنانی که البته به‌طور مداوم در چندماهه اخیر از سوی او تکرار شده و در قبال آن هشدار لازم را داده است. مشابه این سخنان را می‌توان در آخرین نشست خبری سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری هم دید. وجه مشترک تمامی این هشدارها، تخریب‌ها و فرافکنی‌های سازماندهی‌شده‌ای است که مخالفان و رسانه‌های همسو با آنان علیه دولت را به راه انداخته‌اند.
روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت همچنین به تشریح موضوعاتی چون روز زن، نوع نقادی منتقدان دولت و توان دفاعی کشور و صلح‌آمیزبودن آن پرداخت.
جنسیت دخالتی در عزت انسانی مرد یا زن ندارد
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ما مردسالاری، زن‌سالاری، مرد‌ستیزی و زن‌ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه براساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشأ شر می‌دانیم، گفت: زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آنها وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است. روحانی با اشاره به این‌که جنسیت دخالتی در کرامت و عزت انسانی مرد یا زن ندارد، افزود: معتقدیم بسیاری از فاصله جنسیتی که امروز در جوامع دنیا وجود دارد، ناصحیح و آنچه اسلام می‌خواهد، عدالت واقعی جنسیتی است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در فضای اجتماعی جامعه ما زنان در پی حقوق واقعی خودشان هستند و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در علم، دانش و مشارکت اجتماعی نقش‌آفرین بوده‌اند. روحانی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و تعبیری که امام راحل راجع به این نقش داشته‌اند، گفت: امروز نیز در انتخابات متعدد در ایران و در تمام تظاهرات و راهپیمایی‌ها که به نفع نظام انجام می‌گیرد و نیز در مسائل اجتماعی و مشاغل مختلف مدیریتی، علمی، دانشگاهی، پزشکی و مسئولیت‌های گوناگون، حضور زنان پررنگ است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز به‌واسطه فضای مجازی که به وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظراتشان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند.
رئیس‌جمهوری بهترین سخنگو
از طرف مردم است
روحانی گفت: باید مسائل و مشکلات کشور حل‌وفصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ این‌طور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس‌جمهوری است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نادرست است برخی فکر کنند سخنگوی مردم هستند و دولت صرفا باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگوست و این درحالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها در قبال ملت مسئولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس‌جمهوری است و بنابراین همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.
بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است
روحانی با اشاره به ضرورت حفظ انسجام اجتماعی و استقرار اخلاق سیاسی و اجتماعی در جامعه، گفت: در این راستا باید بدانیم انتخابات 4‌سال یک‌بار بوده و هر روز انتخابات نیست؛ مردم در 29 اردیبهشت پای صندوق آرا آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئیس‌جمهوری و اعضای شورا را انتخاب کردند، کما این‌که در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار کرد: بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود، معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.
تخریب به معنای نقد نیست
روحانی با بیان این‌که امروز روز حل مشکلات مردم است و همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم، خاطرنشان کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسئولان حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسئولیت کنیم، اظهار داشت: باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود، در اشتباه است. بخش بزرگ مسئولیت و بار سنگین نظام برعهده دولت بوده و صدها‌ هزار کارگزار در سراسر کشور به‌عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش می‌کنند. روحانی با بیان این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر دولت تضعیف شد، نهادهای دیگر تقویت می‌شوند، گفت: این‌طور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شوند. رئیس‌جمهوری افزود: پیروی از سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) به همین معناست که به دنبال اخلاق، انسجام ملی، رفاه ملت و حل مشکلات مردم باشیم و همه در این زمینه احساس مسئولیت کنیم و دست به دست هم دهیم.
ایران به فکر زورگویی نخواهد بود
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات برخی کشورها در منطقه نسبت به ایران و دنبال‌کردن ماجرای قدیمی ایران‌هراسی از سوی آنها، گفت: ایران به دنبال عزتمندی بوده و هست اما هیچ‌گاه به فکر زورگویی و تجاوز به دیگران نبوده و نخواهد بود؛ تاریخ هم نشان می‌دهد که ملت ایران هیچ‌گاه به ملتی ظلم نکرده و سرزمین کسی را غصب نکرده است؛ ما هیچ‌گاه همسایگان خود را بمباران نکرده و هر روز مردم منطقه را در فشار قرار ندادیم و نه‌تنها مردم را از سرزمین خودشان آواره نکردیم، بلکه آوارگان دیگر را هم به میهمانی پذیرفتیم. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ایران کشوری در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت است، تأکید کرد: همه باید بدانند که ما نگران رشد دیگران نیستیم و می‌دانیم در این منطقه وقتی به تعالی می‌رسیم که همه با هم رشد کنیم و دلمان می‌خواهد همه کشورهای همسایه و منطقه در رشد و در مسیری باشند که موجب تعالی مادی و معنوی همه است. روحانی با بیان این‌که قدرت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و به‌ویژه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه دیگران نیست، افزود: ما قدرت نظامی‌مان را تقویت نمی‌کنیم تا کشوری را مورد حمله قرار دهیم، بلکه قدرت دفاعی ما صرفا بازدارنده و در شرایطی برای دفاع از کشور است.
هیچ‌کس نباید نگران موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: سلاح ما برای صلح، تقویت ثبات و امنیت برای این است که دیگران قصد تجاوز به کشورمان را نداشته باشند؛ پس هیچ‌کس نباید نگران سلاح، موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد، چون تاریخ این واقعیت را به ما می‌گوید، ما در طول 40‌سال بعد از انقلاب به کسی تجاوز نکردیم درحالی‌ که اگر به دنبال سلطه‌طلبی بودیم، در بسیاری از مقاطع، شرایط مناسب وجود داشت ولی از هیچ فرصتی سوءاستفاده نکردیم. روحانی با بیان این‌که ما از قدرت خود همواره برای تقویت دیگران استفاده کردیم، گفت: روزی که کشورهای دیگر به هم تجاوز کردند، ما پذیرای هر دو بودیم؛ آن روزی که عراق به کویت تجاوز کرد، ما در جنوب پذیرای کویتی‌ها و در بخش میانی و غرب پذیرای عراقی‌ها بودیم و دو طرف به ما پناه آوردند و به هر دو کمک کردیم و پذیرایی و میهمان‌نوازی کردیم. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آنهایی که در طول 70‌سال گذشته در منطقه، آشوب، جنگ و ویرانی را به بار آوردند و هر روز دنبال قتل‌عام مردم بودند و صبرا و شتیلا را درست کردند، دیگر جایی ندارد که بخواهند دم از خطر ایران بزنند. ایران برای هیچ‌کس خطر نیست. ایران برای کل این منطقه ثبات و امنیت است؛ البته از حقوق خودش به خوبی دفاع خواهد کرد.
از اختلافات و کینه‌ها بگذریم
و به یاد مردم باشیم
روحانی با اشاره به نزدیکی ایام ‌سال جدید ضمن اظهار امیدواری از این‌که‌ سال آینده‌، سال پربرکتی برای مردم بوده و خداوند رحمتش را بیشتر بر ما نازل کند، خطاب به وزرا، معاونین و مسئولان دستگاه‌های ذیربط در ایام عید نوروز، گفت: در این ایام باید دل‌ها را شست‌وشو دهیم و از اختلافات و کینه‌ها بگذریم و به یاد حق و مردم باشیم؛ در این ایام همه مسئولان باید بیشتر به فکر مردم باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نظر خودشان را فراهم کرده و به راحتی به مسافرت خودشان بپردازند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129530/اگر-بخشی-از-کشتی-تخریب-شود-همه‌کشتی-غرق-می‌شود-