لزوم حفظ چشم‌آبی‌ها
 
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به قرارداد برانکو، شفر و کی‌روش مطرح کردند
 

شهروند| برانکو ایوانکوویچ، وینفرد شفر و کارلوس کی‌روش مثلث مربیان موفق خارجی هستند که در فوتبال ایران حضور دارند. در این جمع کارلوس کی‌روش 7‌سال است که هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران را برعهده گرفته و توانسته با 2 بار صعود به جام‌جهانی و کسب آماری فوق‌العاده موفق‌ترین سرمربی تیم‌ملی در 40‌سال اخیر باشد. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس که با خاطره‌ای نه چندان خوب در تیم ملی از فوتبال ایران رفت، فروردین‌سال 94 سرمربی پرسپولیس شد تا به اوضاع آشفته این تیم سر و سامان دهد. برانکو در مدت حضورش در پرسپولیس یک نایب قهرمانی و یک قهرمانی به دست آورد و تیمی ساخت که درحال حاضر با اختلاف امتیاز بالادر فاصله 5 هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی خود را مسجل کرده است. ضلع دیگر مربیان خارجی موفق در فوتبال ایران پیرمردی آلمانی است که اهالی فوتبال این روزها از او به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین مربیان خارجی که به ایران آمده،‌ یاد می‌کنند. وینفرد شفر، تیم بی‌انگیزه و بی‌روحیه‌ای که از منصوریان در انتهای جدول تحویل گرفت را تبدیل به تیمی کرد که در لیگ به دنبال نایب قهرمانی و در جام حذفی در پی قهرمانی است. او با هوش و درایت فوق‌العاده‌اش تمام نقشه‌های برانکو در دربی را نقش برآب کرد و بردی ارزشمند و به یاد ماندنی را تقدیم استقلالی‌ها کرد. حال و روز خوب این روزهای سه تیم مهم فوتبال ایران که با سه مربی سرشناس خارجی به دست آمده، ثابت می‌کند که بهتر است قرارداد آنها تمدید شود. در این بین سرمربی قرمزها به تمدید نزدیک است اما هنوز هیچ چیز درباره ادامه حضور او در پرسپولیس قطعی نیست. شفر هم رسماً اعلام کرده قراردادش به صورت خودکار تمدید نمی‌شود و بعد از پایان فصل باید به صورت جدی با باشگاه استقلال وارد مذاکره شود اما در این بین شرایط برای تمدید قرارداد کی‌روش چندان خوب نیست. او بعد از این‌که با علی کریمی وارد دعوا شد، مورد انتقادهای شدیدی از طرف پیشکسوتان و برخی از هواداران فوتبال قرار گرفت. ضمن این‌که بعید است خود کی روش هم بعد از روزهای سختی که در ایران داشته، پس از پایان قراردادش تمایلی به تمدید داشته باشد. برهمین اساس با دو پیشکسوت سرخابی و یک مدیر فوتبالی هم‌کلام شدیم تا نظر آنها را درباره ماندن یا رفتن مربیان خارجی موفق شاغل در فوتبال ایران جویا شویم.

با چشم‌آبی‌ها تا قهرمانی آسیا

نیما نکیسا پیشکسوت پرسپولیس
شکست مقابل السد قطر و باخت در دربی نباید باعث این شود که به توانایی‌های برانکو ایوانکوویچ شک کنیم. برانکو کارهای بزرگی برای پرسپولیس و حتی فوتبال ایران انجام داده و دو شکست که حتی یکی از آنها در دیدار حیثیتی با استقلال رقم خورده باشد هم نمی‌تواند ارزش‌های برانکو را زیر سؤال ببرد. این سرمربی کروات توانسته پرسپولیس را تبدیل به تیمی فراتر از ایران کند. پرسپولیس تیمی شده که خود را بالا کشیده و از ایران جدا شده است. دیگر قهرمانی در ایران حتی برای خود پرسپولیسی‌ها هم جذابیت زیادی ندارد و آنها به دنبال قهرمانی در آسیا هستند. من به این موضوع شک ندارم که اگر برانکو در پرسپولیس بماند و تیم هم تقویت شود، پرسپولیس می‌تواند به آنچه در آسیا می‌خواهد برسد. همین تیم فعلی پرسپولیس هم شایستگی قهرمان شدن در آسیا را دارد، اما در این شکی نیست که این تیم باید تقویت شود تا با خیالی آسوده بتواند بعد از سال‌ها طلسم قهرمان نشدن فوتبال ایران در آسیا را بشکند. برانکو تحت هر شرایطی باید به همکاری‌اش با پرسپولیس ادامه دهد و بهترین کسی است که می‌تواند همچنان موجب درخشش پرسپولیس باشد. در استقلال هم من همین اعتقاد را دارم. وینفرد شفر آلمانی هم توانسته تحول ویژه‌ای در استقلال ایجاد کند. تیمی که می‌آید و پرسپولیس را در یک نیمه اسیر می‌کند و با هوشمندی تیم قهرمان لیگ را شکست می‌دهد، معلوم می‌شود که سرمربی بزرگی دارد که در بازی‌خوانی بسیار ماهر است. شفر توانسته نظام فوتبالی استقلال را بهبود ببخشد و این تیم را به مجموعه‌ای منظم و با تاکتیک تبدیل کند. امیدوارم استقلال هم بتواند قرارداد شفر را تمدید کند که البته سرخابی‌ها در کنار همه اینها به حمایت هم نیاز دارند و نباید به حال خود رها شوند. مسئولان فوتبال باید بدانند که فوتبال ایران برای موفقیت به استقلال و پرسپولیس قدرتمند نیاز دارد. من درباره تمدید شدن یا نشدن قرارداد کی‌روش با تیم‌ملی نظری ندارم.

خارجی‌ها، عامل تحول استقلال و پرسپولیس

صادق ورمزیار پیشکسوت استقلال
روند خوب استقلال و اتفاقاتی که در این تیم رخ داده نشان می‌دهد وینفرد شفر توانسته تأثیر خوبی بر تیم بگذارد. به نظر من مدیران استقلال نباید برای تمدید قرارداد شفر منتظر اتفاق خاصی باشند چون شفر تا همین جای کار هم نتایج خوبی گرفته و اصلاحات لازم را در تیم انجام داده است. مدیرعامل باشگاه باید هر چه زودتر قرارداد شفر و بازیکنان را تمدید کرده و با حفظ استخوان‌بندی استقلال و جذب بازیکنان مورد نظر شفر برای فصل آینده تیمی قدرتمند را آماده کند تا بتواند در لیگ هجدهم به قهرمانی دست یابد. سرمربی استقلال این‌روزها از محبوبیت خاصی در بین هواداران برخوردار شده و خود این موضوع اهمیت زیادی دارد چون او حمایت هواداران را دارد و از این بابت خیالش راحت است. ضمن این‌که شفر نشان داده به صورت فوق‌العاده‌ای حریفان را آنالیز می‌کند و می‌توان با او به آینده امیدوار بود. شخصاً تاکنون ندیده بودم یک مربی در استقلال بتواند تیم را این طور متحول کند. من درباره برانکو هم همین نظر را دارم. او هم مثل شفر توانسته پرسپولیس را متحول کند پس دلیلی ندارد، باشگاه پرسپولیس چنین مربی موفقی را از دست بدهد و به گزینه‌های دیگر روی بیاورد. البته فکر می‌کنم خود پرسپولیسی‌ها هم به این نکته واقف هستند. درباره کارلوس کی روش هم باید بگویم حیف است مربیان بزرگی مثل او از فوتبال ایران بروند. کی‌روش کارهای بزرگی برای فوتبال ایران انجام داده و ما داریم می‌بینیم که وقتی مربیان خوب خارجی در فوتبال ایران حضور داشته باشند، فوتبال ما پیشرفت خواهد کرد. بعد از پایان جام‌جهانی باید قرارداد کی‌روش هم حتما تمدید شود چون او سال‌هاست در فوتبال ایران حضور دارد و زیر و بم این‌جا را می‌شناسد.

مبلغ قرارداد شفر و برانکو اضافه نشود

صادق درودگر مدیر فوتبال
وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ شایستگی‌های خود در فوتبال ایران را به نمایش گذاشته‌اند.آنها نشان داده‌اند که کیفیت بالایی دارند و در مدت حضورشان در استقلال و پرسپولیس تغییرات فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اند. البته شفر و برانکو تنها مربیان خارجی خوبی نیستند که در سال‌های اخیر وارد فوتبال ایران شده‌اند. قبل از آنها کسانی مثل استانکو، دنیزلی و حتی اسکوچیچ هم در فوتبال ایران مربیگری کرده و مربیان بزرگی بوده‌اند. حالا هم که استقلال و پرسپولیس با مربیان خارجی قدرتمند خود توانسته‌اند به روزهای خوبشان برگردند باید این شرایط حفظ شود.در این‌که برانکو و شفر مربیان مناسبی برای سرخابی‌ها هستند شکی نداریم اما من به‌عنوان یک مدیر فوتبالی معتقدم، خوب بودن این دو مربی نباید باعث شود قراردادهای نجومی با آنها امضا شود. شفر و برانکو مربیان باکیفیتی هستند اما نباید به واسطه این کیفیت پرداخت‌های غیرمعمولی به آنها انجام شود تا بعدا دچار دردسر شویم. باید این واقعیت را قبول کنیم که مربیانی در حد برانکو و شفر در فوتبال دنیا هستند که با ارقامی کمتر از آنچه الان به این دو نفر پرداخت می‌شود به ایران می‌آیند اما حرفمان هم این نیست که مربیان دیگری را جایگزین آنها کنیم. به نظر من اولویت برای مربیگری در استقلال و پرسپولیس با شفر و برانکو است چون آنها آزموده شده‌اند و بهتر است با قراردادهایی منطقی و پرداخت‌هایی طبق آنچه در فوتبال دنیا عرف است، این دو سرمربی را برای تیم‌های محبوب پایتخت حفظ کنیم. درباره کی‌روش هم باید بگویم در بزرگ بودن او و کیفیت فوق‌العاده‌ای که دارد هیچ شکی نیست، اما به نظر من بهتر است بعد از جام‌جهانی قرارداد او تمدید نشود چون کی‌روش از نظر فنی بسیار خوب است اما رفتارهایش حرفه‌ای نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم به نحوی شایسته از توانایی‌های او استفاده کنیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129533/لزوم-حفظ-چشم‌آبی‌ها