فاینانس چینی راه‌آهن شیراز- بوشهر
 
قرارداد خط اعتباری ایران و چین برای یک پروژه ریلی به امضا رسید
 

شهروند| قرارداد خط اعتباری 700‌میلیون دلاری ایران و چین برای بهره‌برداری از راه‌آهن شیراز - بوشهر بسته شد. روز گذشته راه‌اندازی خط آهن 630 کیلومتری قراردادی بین شرکت چینی ساینا کاست و ایران برای ساخت راه‌آهن شیراز ـ بوشهر امضا شد. در مراسمی که دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و نمایندگان شرکت چینی برگزار شد، نمایندگان ایران توسعه شبکه ریلی را از اولویت‌های دولت دانسته و نمایندگان چینی از این مشارکت 85‌درصدی ابراز رضایت کردند. یانگ چو آن لیانگ، فاینانسور چینی در جمع خبرنگاران گفت: بعد از یک‌سال مذاکره، امروز روزی است که بالاخره با ایران به تفاهم رسیدیم و از این تفاهم خرسندیم. چین و ایران هزاران‌ سال است که با یکدیگر مبادلات تجاری دارند و امروز هم یک گام دیگر رو به جلو برداشته شده است.
او افزود: می‌دانیم که مجموعه وزارت راه و شهرسازی ایران برنامه‌های متعددی در حوزه توسعه ریلی دارد و علاقه‌مندیم سهم بیشتری در این توسعه داشته باشیم.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل هم پیش از آن‌که قرارداد را به همراه طرف چینی امضا کند، در این نشست خبری گفت: این قرارداد، یک قرارداد 700‌میلیون دلاری است که زیرمجموعه یکی از هفت پروژه‌‌ای است که شرکت ما در دست دارد. او ارزش این هفت پروژه را 3‌میلیارد دلار خواند.
خادمی همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی از این پروژه بهره‌برداری می‌شود، به «شهروند» گفت: این پروژه را یک پروژه‌ 6‌ساله پیش‌‌بینی ‌می‌کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره علل تعلل برای جذب سرمایه‌گذار به «شهروند» گفت: امضای قرارداد و رسیدن به تفاهم امری زمان‌بر است. پروژه‌هایی مثل راه‌آهن شیراز - بوشهر نیاز به مطالعات، برآورد دقیق زمان و هزینه دارد. همچنین رسیدن به توافق با سرمایه‌گذار به زمان زیادی نیاز دارد.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: با امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر این بندر نیز به شبکه ریلی متصل می‌شود و این پروژه در توسعه ترانزیت، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حفظ محیط ‌زیست اثرگذار خواهد بود.
گفتنی است که رئیس‌جمهوری روحانی بارها تأکید کرده که توسعه ریلی برای دولت اهمیت ویژه‌ای دارد و درباره این پروژه خاص هم گفته است راه‌آهنی که به بندر وصل نشود، درآمدزا نخواهد بود.
راه‌آهن شیراز - بوشهر یک پروژه استراتژیک
دلایل زیادی برای این سوال وجود دارد. شیراز و بوشهر هر دو استان‌هایی هستند که توسعه هر کدام به نوعی به این پروژه متصل است. بوشهر به‌عنوان مرکز انرژی ایران است و بهره‌برداری از این مسیر، اهداف دیگری همچون تسهیل در صادرات و واردات، رونق اقتصادی برای مناطق مجاور طرح، تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و کاهش هزینه انتقال کالا و سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای را دنبال می‌کند.
قرارداد 2‌هزار و 360‌میلیارد تومانی
معادل ریالی این قرارداد 2‌هزار و 360‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ضمن تأکید بر این مسأله گفت: مسیر تأمین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژه‌ها پیش از این، از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است. خیرالله خادمی افزود: 3‌هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی درحال مطالعه و اجرا داریم که بخش‌هایی از آن به بهره‌برداری رسیده، اما هدف اصلی ما اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل‌ سال 97 است.
او با بیان این‌که برای تکمیل محورهای ریلی باید تأمین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می‌شد، افزود: 7 پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که 2‌هزار و 270 کیلومتر طول دارد و مطالعات فاز یک و دو آنها باید انجام می‌شد تا در نهایت، با فاینانسر برای تأمین مالی به توافق می‌رسیدیم.
به گفته خادمی، برای این 7 پروژه، 12‌هزار و 800‌میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژه‌ها خط آهن شیراز - بوشهر بود.
او با بیان این‌که مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل می‌شد تا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، افزود: مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد که مبنای برآورد مالی براساس فهرست بهای ایران باشد که کار بزرگی محسوب می‌شود.
چقدر مسافر و بار جابه‌جا خواهد شد؟
خادمی درباره حجم مسافر و بار در این شبکه ریلی افزود:  برآورد ما از میزان  حجم  مسافر و بار در محور شیراز- بوشهر    در بخش مسافر
سالانه یک‌میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲‌میلیون تن است و این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا می‌شود.
بندر بوشهر محصور است
در ادامه این مراسم «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه ریلی و اتصال این شبکه به بنادر از سیاست‌های دولت دوازدهم بود و در ابتدای فعالیت دولت پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت.
او با اشاره به این‌که بندر بوشهر در داخل شهر محصور است، گفت: در توسعه بندر بوشهر با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودیم، بنابراین درصدد برآمدیم که با تکمیل جزیره نگین این بندر را به شبکه ریلی متصل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب است، گفت: با اجرای این طرح سوانح رانندگی و مصرف سوخت کاهش می‌یابد و شبکه ریلی گسترش خواهد یافت.
مشکل اعتباری توسط مجلس حل شد
آخوندی با اشاره به این‌که پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما در استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای پروژه‌ها، تأمین سهم ۱۵‌درصدی آنها توسط طرف ایرانی بود که با همراهی مجلس در بودجه‌ سال آینده این مشکل نیز برطرف و مقرر شد این میزان از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود.
آخوندی تأکید کرد: همیشه بعد از پیدا کردن سرمایه‌گذار، گره کار کشور در تأمین سهم 15‌درصدی ایران بود، چرا که همواره با کمبود اعتبار مواجه بودیم. حالا که مجلس این مشکل را حل کرده، من فکر می‌کنم پروژه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و پیشرفت کند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/129537/فاینانس-چینی راه‌آهن-شیراز--بوشهر