به بهانه عرضه خودروی ملی سایپا که ادعا می‌شود ایمنی بالایی دارد
 
بفرمایید! این هم «رهام»
 

 

شهروند| رهام در شیراز رونمایی شد. خودرویی که از‌ سال 95 خبر تولیدش روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. سایپا گفته بود که قصد دارد خودروی ملی با طراحی پلتفرم یکپارچه ایرانی بسازد. ادعایی که پیش از این درباره سمند هم شده اما این اتفاق رخ نداده بود. حالا سایپا از رهام رونمایی کرده و البته تولید انبوه آن حداقل تا‌ سال آینده به بازار نمی‌رسد. مهمترین ادعایی که درباره رهام مطرح شده، ایمنی بالای آن است. سایپا اعلام کرده است این خودرو به دلیل استفاده از شاسی منوکوک از ایمنی بالایی برخودار است و می‌تواند استاندارد‌های Euro NCAP را پاس کند.
شاسی یکپارچه یا منوکوک شاسی است که امروزه در 99‌درصد خودروهای سواری استفاده می‌شود. این نوع شاسی کاملا تفاوت محسوسی با انواع شاسی‌های گذشته داشته و به هیچ عنوان از اتاق خودرو جدا نیست. در شاسی‌های نسل گذشته، شاسی قسمتی جداگانه از اتاق خودرو بوده و سپس اتاق و اجزای تشکیل‌دهنده آن به روی شاسی نصب می‌شدند.
مشخصات این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ، به موتور خودروی برلیانس H330  که درحال حاضر در شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازی سایپا تولید می‌شود، بسیار شبیه بوده و احتمالا موتور استفاده‌شده روی خودروی رهام با کمک شرکت برلیانس چین و تحت لیسانس این شرکت تولید خواهد شد.
سایپا هنوز قیمتی برای این خودرو اعلام نکرده است اما باید گفت با توجه به مشخصات خودروی رهام و قیمت‌های خودروهای هم‌رده، اگر شرکت سایپا بخواهد هدف خود مبنی بر تولید خودروهای ارزان‌قیمت‌تر را ادامه دهد، در بازار کنونی خودرو، رهام در بازه قیمتی 40 تا 60 میلیون تومان عرضه خواهد شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/138449/بفرمایید!-این-هم--«رهام»-