پرتاب فضاپیمای خورشیدی پارکر برای انجام نزدیک‌ترین مشاهده بشر
 
ماموریت 7 ساله یک کاوشگر روی تاج خورشید
 

 

کاوشگر خورشیدی پارکر، سریع‌ترین فضاپیمایی است که با سرعت 700هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.
آژانس فضایی آمریکا، موسوم به ناسا، پرتاب کاوشگر خورشیدی پارکر را به تعویق انداخت. این کاوشگر قرار است ماموریتی طولانی و چندساله را برای مطالعه خورشید از فاصله نزدیک به انجام برساند. مسائل فنی موجب شده است که پرتاب این کاوشگر، دوبار وقفه بیفتد؛ و درنهایت منجر به از بین‌رفتن پنجره پرتاب شد.
روز یکشنبه، ناسا اعلام کرده که از ایستگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا و با استفاده از یک پرتاب‌کننده دلتا4، که دومین موشک قدرتمند جهان است، پرتاب خود را انجام
خواهد داد.
کاوشگر خورشیدی پارکر، سریع‌ترین کاوشگر دنیاست و هیچ کاوشگر دیگری نتوانسته به این سرعت دست پیدا کند. پارکر قرار است که داده‌ها و اطلاعات خورشیدی را با پرواز در نزدیکی آن، جمع‌آوری کند که این اتفاق در ‌سال 2023 رقم خواهد خورد.
وقتی این فضاپیما به نهایت سرعت خود برسد، سرعتی معادل با 700‌هزار کیلومتر بر ساعت خواهد داشت؛ این سرعت آن‌قدر زیاد است که می‌توانید فاصله برلین تا لندن را در حدود 3ثانیه طی کنید.
آژانس فضایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاوشگر خورشیدی پارکر قرار است از اتمسفر خورشید عبور کند و به اندازه‌ای به این ستاره نزدیک شود که تا پیش از این، هیچ فضاپیمایی این کار را نکرده است. این کاوشگر در شرایط حرارت بسیار بالا قرار خواهد گرفت و درنهایت برای بشریت، نزدیک‌ترین مشاهده از یک ستاره را فراهم
خواهد کرد.این فضاپیما نخستین پرواز خود را در اطراف سیاره زهره خواهد داشت و سپس با استفاده از گرانش آن سیاره، برای افزایش سرعت و حرکت به سمت خورشید استفاده خواهد کرد. این کاوشگر تا فاصله 6.13‌میلیون کیلومتری خورشید به این ستاره نزدیک خواهد شد. فاصله میان زمین تا خورشید حدود 150‌میلیون کیلومتر است.
این کاوشگر از اتمسفر خورشید و تاج این ستاره عبور خواهد کرد و اطلاعات جدیدی را در مورد طوفان‌های خورشیدی و فضای داخلی این ستاره بزرگ تهیه خواهد کرد. ناسا گفته است:   «اهداف اصلی این ماموریت علمی برای دریافتن این موضوع است که انرژی و حرارت چگونه از طریق تاج خورشیدی حرکت می‌کند و همچنین سرعت بادها و طوفان‌های خورشیدی و انرژی ذرات پرانرژی خورشیدی چقدر است.»
ناسا اضافه کرده: «کاوشگر خورشیدی پارکر، برای مطالعه میدان مغناطیسی، ذرات پلاسما و پرانرژی و تصویری از طوفان خورشیدی، 4 ابزار را حمل خواهد کرد.»
پرواز در آن فاصله نزدیک از خورشید، نیاز به تجهیزات منحصربه‌فردی دارد تا بتوانند حرارت و تابش بسیار شدید را تحمل کنند.ناسا اعلام کرده: «برای انجام این مطالعه بی‌نظیر، فضاپیما و ابزارهای آن باید با کامپوزیتی کربنی به ضخامت 4.5 اینچ، یا 11.43 سانتی‌متر پوشانده شود تا این فضاپیما بتواند در برابر درجه حرارت 1377 درجه سلسیوسی مقاومت کند.
در طی این ماموریت 7ساله، این کاوشگر اطلاعاتی را به زمین، برای دانشمندان دانشگاه جانز‌هاپکینز که این ماموریت را برای ناسا به انجام می‌رسانند، مخابره می‌کند.
این کاوشگر از روی نام یوجین پارکر، فیزیکدان خورشیدی که تئوری مارپیچ پارکر را داده است، نامگذاری شده است. طبق این تئوری، یک میدان مغناطیسی مارپیچی توسط خورشید تولید می‌شود. این نخستین‌بار در تاریخ ناساست که این آژانس فضایی نام فضاپیمای خود را از روی فردی برداشته که در زمان پرتاب این کاوشگر، آن فرد در قید حیات است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/140369/ماموریت-7-ساله- یک-کاوشگر-- روی-تاج-خورشید