14 بسیجی و مرزبان در مرز پاکستان توسط تروریست‌های جیش‌العدل ربوده شدند
 
توطئه در میرجاوه
 

 

شهروند| ۱۴ نفر از ماموران  طرح امنیت و هنگ مرزی «میرجاوه» بامداد دیروز به دست اعضای گروهک تروریستی جیش العدل ربوده شدند. یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ایرنا گفته که نیروهای مرزبانی بین ساعت ۴ تا ۵ بامداد دیروز در منطقه صفر مرزی «لولکدان» ربوده شده‌اند. ۷ نفر از این افراد نیروهای بسیج طرح امنیت، ۵ نفر نیروهای هنگ مرزی میرجاوه و ۲ نفر نیروهای اطلاعات سپاه بوده‌اند. خبرگزاری فارس مدعی شد که مرزبانان براثر غذای آلوده مسموم شده و توسط این گروهک به داخل پاکستان منتقل شده‌اند. این نخستین بار نیست که حوادثی از این قبیل رخ می‌دهد؛ در سال‌های اخیر به کرات شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. اتفاقات مشابه از حمله به پاسگاه‌های نظامی، شهادت و ربوده شدن مرزبانان و بسیاری از جنایات دیگر تروریست‌ها چون سربریدن سربازان و ... به وقوع پیوسته است. به گفته کارشناسان با توجه به اینکه تروریست‌ها در این منطقه مرزی راه فرار خود را به پاکستان پیدا کرده‌اند،آن را تبدیل به مکانی امن برای خود کرده‌اند. بر این اساس است که دیروز در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه سپاه پاسداران منتشر کردند، به کشور پاکستان هشدار داده شده که نسبت به استرداد نیروهای ربوده شده اقدام کرده و همچنین تدابیر لازم برای امنیت بخشیدن به مرزهای خود بیندیشد.
جزییات حادثه
محل حادثه و ربوده شدن نیروهای مرزی، منطقه صفر مرزی «لولکدان» مربوط به بخش «ریگ ملک» شهرستان میرجاوه است که در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه قرار دارد. ایرنا به نقل از یک منبع آگاه خبر داده که «تعدادی از نیروهای بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه بامداد روز سه‌شنبه به دست اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل ربوده شدند. این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد که «این افراد که گفته می‌شود 14 نفر بودند بین ساعت چهار تا پنج بامداد دیروز ربوده شده‌اند. در این درگیری سه نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و تعدادی زخمی و متواری شدند و بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی نیروهای احتیاط با یک تله انفجاری، دو تن از رزمندگان سپاه شهید و دو تن دیگر نیز زخمی شدند. گفتنی است؛ همچنین در حمله ناکام تروریست‌ها به این برجک، یکی از مرزبانان نیروی انتظامی نیز به شهادت رسید.
بیانیه گروهک تروریستی جیش‌العدل
گردان نعمت الله توحیدی وابسته به گروهک تروریستی جیش‌العدل در بیانیه‌ای حمله به پایگاه ایرانی و ربودن نیروهای امنیتی هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفته است. گروه تروریستی جیش‌العدل نیز در توییتی این حمله را تایید کرده است: «گردان نعمت الله توحیدی وابسته به جیش‌العدل مسئولیت حمله روز دوشنبه به پایگاه مرزی انقلاب اسلامی در منطقه میرجاوه سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت.» برخی کانال‌های خبری نیز اعلام کردند که نیروی‌های بسیجی و مرزبان ربوده شده در میرجاوه به کشور پاکستان منتقل شدند.
واکنش وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از دولت پاکستان خواست بی‌درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزادسازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست‌های شرور به کار گیرد. به گفته بهرام قاسمی، همچنین از سفیر پاکستان خواسته شد مراتب را هر چه سریعتر به دولت خود در اسلام آباد منعکس کرده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را از نتایج اقدامات به عمل آمده مطلع نماید.

سرباز ایرانیِ اسیر در پاکستان

٦ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که ١١ مرزبان که قرار بود شیفت‌ گشت خود را عوض کنند، اما ساعت به ٨ شب نرسیده رگباری که به روی آنها گشوده شد برنامه را عوض کرد. به‌جای گشت‌زنی و تعویض شیفت ٩ نفر از نیروهای مرزبانی به شهادت رسیدند و دو نفر مجروح شدند. خبرگزاری‌ها از قول سرباز داوود باشتنی نوشتند: «وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست‌ها نیروها را به شهادت رساندند به نیروهای کادری تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سربازان که زنده بود را با خود بردند.» سرباز سعید براتی از هنگ مرزی میرجاوه ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شده است. از زمانی که خبر شهادت نیروهای مرزی رسید و گروهک «جیش‌الظلم» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
ماجرای 5 سرباز ربوده شده
سحرگاه روز هفدهم بهمن سال 92، پنج سرباز ایرانی در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی مرزهای کشور پاکستان مفقود شدند. در تاریخ 20 بهمن گروهک موسوم به «جیش‌العدل ایران» با انتشار تصاویری در صفحه توییتر خود مسئولیت ربایش 5 نفر از مرزبان‌های ایرانی را بر عهده گرفت. گرچه هیچ گاه به طور رسمی علت اصلی ربایش مرزبانان ایرانی اعلام نشد، اما برخی از سایت‌ها خارج از کشور موضوعاتی همچون آزادی زندانیان اهل تسنن و همچنین آزاد شدن برخی از اعضای گروه تروریستی جیش‌العدل که در زندان‌های ایران به سر می‌بردند را به عنوان مطالبه جیش‌العدل در مقابل آزادی سربازان ایرانی عنوان می‌کردند.
گروگانگیری 16 مرزبان توسط جندالله
گروه جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی که به باور بسیاری از کارشناسان «احتمالا با القاعده مرتبط است»، ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پلیس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفتند و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کردند. پس از این گروگانگیری، گروه جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، از جمله عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی است که در آن زمان به تازگی از سوی دولت پاکستان تحویل مقامات ایرانی شده بود. گروه عبدالمالک ریگی همچنین تهدید کرده بود که در صورت امتناع ایران از آزادی ۲۰۰ وابسته خود، تمامی ۱۶ گروگان را خواهد کشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/145578/توطئه-در-میرجاوه