برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حرف‌های امیدوارکننده‌ای زده‌اند
 
چراغ سبز میانجی به CFT
 
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «شهروند»: صداهای مثبتی از مجمع می‌شنوم
 

همزمان با اجرای مرحله دوم تحریم‌های آمریکا خبر رسید که شورای نگهبان بیش از 20 ایراد در حوزه‌های شرعی و قانونی به CFT گرفته است؛ لایحه‌ای که مهمترین بخش مصوبه مجلس برای پیوستن ایران به FATF (کنوانسیون مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم) است و بعد از جنجال‌های فراوان در مجلس تصویب شد. جدا از این‌که طی دیروز و پریروز عده زیادی از کارشناسان و مسئولان به زمان اعلام مخالفت شورای نگهبان انتقاد کردند، بحث‌های دیگری هم در فضای سیاسی کشور شنیده می‌شود. از یک‌سو، نماینده‌های مجلس اعلام کرده‌اند که بر رأی خودشان بهCFT خواهند ایستاد و از طرف دیگر شورای نگهبان هم نشانه‌ای مبنی بر کوتاه آمدن نشان نمی‌دهد، بنابراین پیش‌بینی غالب در مورد سرنوشت این مصوبه، رسیدن آن به ایستگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در مورد این‌که CFTدر مجمع با چه برخوردی مواجه خواهد شد هم پیش‌بینی‌ها کاملا متفاوت است. برخی از چهره‌ها قاطعانه از دست رد مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سینه CFT حرف می‌زنند و برای بعد از آن پیشنهادهایی مطرح می‌کنند؛ مثلا دیروز محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با این پیش‌بینی که مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت و اعضای مجمع هم به آن رأی نخواهند داد و گفته که در مواردی مانند این باید از ظرفیت قانون اساسی استفاده کرد و نظر مستقیم مردم را پرسید. او تأکید کرده که رفراندوم یک بخش تزیینی در قانون اساسی نیست. بهرام پارسایی و کاظم جلالی، دیگر نماینده‌های مجلس هم گفته‌اند که چندان به نظر شورای نگهبان درباره CFT خوشبین نیستند. با وجود حرف‌های این‌چنینی مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با «شهروند» حرف‌های امیدوارکننده‌ای می‌زند. او می‌گوید: «من شخصا صداهای مثبتی درباره CFT از مجمع می‌شنوم و فکر نمی‌کنم نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مصوبه مجلس تا این اندازه منفی باشد. البته همه اینها در صورتی است که نماینده‌های مجلس نتوانند یا نخواهند اصلاحات مد نظر اعضای شورای نگهبان را در این مصوبه اعمال و نظر این شورا را جلب کنند.»
او در جواب این‌که در صورت رد مصوبه در مجمع، آیا می‌توان رفراندوم را یکی از گزینه‌های روی میز دانست، می‌گوید:   «رفراندوم در مورد مسائل بسیار مهم که نظام در مورد آنها به بن‌بست رسیده باشد، کارایی دارد. اگرچه مسأله پیوستن ایران به FATF اهمیت زیادی دارد، اما نظام در مورد آن به بن‌بست نرسیده و بعید می‌دانم که برسد.»
انصاری ادامه می‌دهد: «من 22 ایرادی را که شورای نگهبان به CFT گرفته کاملا خوانده‌ام. غالب این اشکالات به قسمت ب بند یک ماده 2 قانون CFT مربوط است. بنابراین ممکن است مجلس با اعمال برخی تغییرات جزیی بتواند نظر شورای نگهبان را تأمین کند و اصلا کار به میانجیگری و تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسد که اگر هم رسید قطعا این مجمع با نگاه به قانون و مصالح کشور با آن برخورد می‌کند.»
از آن طرف، محمدرضا باهنر، عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظر مثبت خودش را به این مصوبه نشان داده و در نشست خبری که دیروز برگزار کرده گفته: «من با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت‎ کرده‎ام. برخی نمایندگان معتقدند به‎دلیل ایراداتی که شورای نگهبان گرفته ‎است، این لایحه دیگر قابل اصلاح نیست و برخی هم معتقدند می‎توان آن را اصلاح کرد. کنوانسیون هم به‌‌دلیل رفت‌و‌برگشت‎های این لایحه بین شورای نگهبان و مجلس، مهلت ایران را چهار ماه تمدید کرده ‎است. بنابراین در صورتی هم که شورای نگهبان و مجلس با هم به مشکل بربخورند، این لایحه به مجمع تشخیص می‎آید و ما می‎توانیم آن‌جا تصمیم مناسبی بگیریم. فکر می‎کنم ما می‎توانیم این قانون را بپذیریم و بگوییم تا جایی که قانون اساسی و احکام اسلامی اجازه بدهد، به آن پایبند هستیم.»
سیدمحمد صدر، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به ایرنا گفته است: «امیدوارم فقدان علم کافی نسبت به لوایح مرتبط با FATF علت برخی مخالفت‌ها باشد. مصلحت در این است که این لوایح تصویب شود. درحال حاضر این لوایح در دست بررسی است و مخالفان و موافقان درحال ارایه نظرات خود هستند.»
او در واکنش به حرف‌های موحدی کرمانی که گفته بود در صورت رسیدن کار مصوبه به مجمع، این نهاد آن را رد خواهد کرد، گفته است: «این نظر ایشان است. من فکر می‌کنم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع بحث خواهد شد. طرفین استدلال‌های خود را مطرح خواهند کرد. این‌که ایشان بر چه مبنایی این برداشت را دارد، من آگاهی ندارم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147134/چراغ-سبز-میانجی به-CFT