رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری اقدامات انجام شده در اربعین عنوان کرد:
 
خدمت عاشقانه به یک‌میلیون زائر
 

 

عطیه کریمی | اربعین امسال هم به پایان رسید و بزرگترین پیاده‌روی عاشقان امام حسین(ع) با شکوه‌تر از هر‌سال برگزار شد. برگزاری این همایش بزرگ انسانی بدون‌شک همت بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها و همکاری و مشارکت عظیمی را می‌طلبید؛ جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از بزرگترین دست‌اندرکاران ارایه خدمات دارویی درمانی به زائران اربعین است که امسال به رسم هر‌سال قدم‌های زائران امام حسین(ع) را بر سرچشم گذاشته و برای خدمت‌‍رسانی به میلیون‌ها عاشق راهی وادی عاشقان اباعبدالله(ع) شده است. مسئولان جمعیت هلال‌احمر در نشستی خبری اقدامات درمانی و دارویی صورت گرفته در اربعین 97 را تشریح کردند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در این نشست خبری با بیان اینکه اربعین امسال با همه عظمتش به پایان رسید،گفت: «خدمات هلال‌احمر تا پایان ماه صفر برای زائران ادامه خواهد داشت؛ خدمات ما امسال در عراق تفاوت‌های جدی با‌سال گذشته داشت. حجم اصلی عملیات انجام شده و بسیاری از نیروهای ما برگشته‌اند.»
 وی با اشاره به این‌که انتقال دارو و انتخاب تیم پزشکی قبل از ایام اربعین دو دغدغه اساسی دست‌اندرکاران این حرکت عظیم است، ادامه داد:«هر‌سال اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد که شاید مداخله بلافاصله میدانی را می‌طلبد. امسال در تأمین دارو در داخل کشور شرایط خاصی داشتیم. مقداری از داروها را اسفند‌سال گذشته تهیه کردیم و  تعدادی هم بعد از برگشت از موسم حج خریداری شد. حدود 14 تریلی دارو از طریق مرز زمینی ایلام منتقل شد. همچنین با توجه به کمبود آمبولانس و وسایل نقلیه درمانی امسال 30 دستگاه آمبولانس و 8 دستگاه اتوبوس آمبولانس را به عراق منتقل کرده‌ایم تا برای حوادث جاده‌ای و انتقال بیماران استفاده شود. این پروسه زمانگیر و سخت بود که خوشبختانه به خوبی انجام شد.»
دکتر علی مرعشی با اشاره به مراحل اداری و پروسه بسته‌بندی داروهای مورد نیاز زائران اربعین ادامه داد: «روال همه کارها به خوبی انجام شد. تعداد نیروی انسانی که همراه ما بودند امسال افزایش چشمگیری داشت؛ پارسال‌هزار و 460 نفر نیروی انسانی شامل پزشکان متخصص و عمومی، پرستاران و متخصصان آزمایشگاه و تکنیسین‌های اورژانس در مراسم حضور داشتند. امسال این تعداد به 2‌هزار نفر رسید و آمبولانس‌ها از 24 دستگاه به 30 دستگاه افزایش پیدا کرد. زمان ارایه خدمات نیز مثل‌سال قبل از هشتم ماه صفر تا پایان ماه صفر در نظر گرفته شد.»
وی با بیان اینکه این زمان برای نیروهایی که بین راه برای ماموریت می‌ماندند، بسیار زیاد است، ادامه داد: «این همکاران از شرایط رفاهی و استراحت چندانی برخوردار نبودند.»
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از جمع شدن موکب‌های بین راهی در روز اربعین حسینی خبر داد و گفت:«خدمات موکب‌های هلال‌احمر در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین تا پایان ماه صفر ادامه دارد.»
خدمات متخصصان طب سنتی در کربلا
به زائران اربعین
اقدام جدیدی که امسال انجام شد، استفاده از متخصصان طب سنتی بود. مرعشی با بیان اینکه در مراسم امسال به صورت آزمایشی یک چادر شامل تیم طب سنتی در کربلا برپا بود، گفت:   «این تیم 25 نفره، شامل 6 نفر متخصص طب سنتی و دستیارانشان  بودند که اسکان داده شدند و آمار خوبی از خدمات ارایه شده سنتی داشتیم. 13‌هزار و 900 خدمت از خدمات دارویی و درمانی و ماساژ در این مرکز ارایه شد و نزدیک به 4‌هزار نفر ویزیت شدند و یکی از شلوغ‌ترین مراکز ما در کربلا بود.»
به گفته مرعشی در کل امسال 40 پایگاه هلال‌احمر در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و بین نجف تا کربلا و همین‌طور کوت و هله بر پا بود که در کوت و هله بیمارستان صحرایی بنا شده بود. این 40 پایگاه مجموع پایگاه‌هایی بودند که مستقیم با هلال‌احمر و غیرمستقیم با بسیج جامعه پزشکی و بسیج دانشجویی، بهداری نیروی زمینی سپاه و شهرداری و تهران و دیگر نهادهای مسئول  در ارتباط بودند.
57 نفر در مراسم پیاده روی اربعین فوت کردند
وی ادامه داد:«خوشبختانه خدمات‌رسانی بسیار روان و خوب بود و تعداد نیروها و اقلام دارویی برای جوابگویی زائران کافی بود. تعداد 399 نفر بیمار بستری و انتقال به بیمارستان برای درمان جدی‌تر داشتیم که 159 نفر توسط همکاران هلال‌احمر با آمبولانس به داخل کشور منتقل شدند.» مرعشی مجموع خدماتی که تا روز یکشنبه به زائران داده شده است را یک‌میلیون خدمت عنوان کرد و گفت:   «این یک‌میلیون نفر صرفا ایرانی نبودند، عراقی‌ها، افغانی‌ها، آسیای میانه کشورهای خلیج‌فارس هم از خدمات هلال‌احمر استفاده کرده‌اند. متاسفانه 57 مورد فوتی داشتیم که 27 موردش در تصادفات و صدمات جاده‌ای بوده است.اکثر پیکرها به کشور بازگردانده شده و  طبق آماری که از بیمه گرفته شده، دو مورد در کربلا و یک نفر از این زائران در نجف به خاک سپرده شده‌اند.»
قدردان اصحاب رسانه هستیم
به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر همکاری خوبی بین دستگاه‌هایی که در اربعین خدمت‌رسانی می‌کردند، وجود داشت مثل هواپیمایی، وزارت کشور، سازمان حج و زیارت، ستاد بازسازی حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و کنسولگری ایران در عراق. در تمام مراکز درمانی، نماینده بیمه حضور داشت و خدمات‌رسانی درمانی به زائران بسیار روان‌تر از‌سال گذشته انجام شد. در همین راستا وزارت بهداشت کشور هم با وزارت صحه عراق تفاهمنامه‌ای برای خدمت رسانی به بیماران بستری در مراکز درمانی عراق امضا کرده بود که به صورت رایگان به زائران خدمت‌رسانی شود. مرعشی عنوان کرد:«تیم تخصصی ما در بیمارستان الحسین کربلا حضور داشتند و متخصصان ما در عمل‌های جراحی زائران ایرانی به صورت مستقیم شرکت کردند. همچنین یک تیم از وزارت بهداشت به همراه هلال‌احمر در مراکز درمانی حاضر بودند و بیماران مشکوک به بیماری‌های واگیر را کنترل می‌کردند و علاوه بر آن در مبادی ورودی کشور نیز نظارت جامع بر این بیماری‌ها، انجام می‌شد.» مرعشی با بیان این‌که خدمات هلال‌احمر بدون‌شک خالی از اشکال نبوده است، گفت:   «امیدواریم با آسیب شناسی اربعین امسال بتوانیم همه نقاط ضعف خود را جبران کنیم. لازم است از پوشش بسیار خوب اصحاب رسانه در مورد خدمات درمانی هلال‌احمر تشکر کنم و این پوشش بسیار خوب کمک می‌کرد به این‌که بتوانیم خدمات بهتری به زائران ارایه دهیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147135/خدمت-عاشقانه- به-یک‌میلیون-زائر