ایرانی‌بودن پدر برای تابعیت دیگر به تنهایی ملاک نیست
 
طرحی که مادران به دنبال آن بودند
 

 

بر اساس تصمیم هیأت وزیران فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کنند و شناسنامه ایرانی بگیرند. بر اساس این لایحه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.
جزییات ماجرا چه بود؟
مشکلی که دولت در حل این مسأله برطرف کرد، مربوط به بخش‌هایی از مفاد این تبصره بود. پیش از این نخستین مشکل در این‌باره مفاد تبصره یک ماده واحده بود. بر اساس این تبصره «چنانچه سن مشمولین این ماده در زمان تصویب بیش از 18 ‌سال تمام باشد باید حداکثر ظرف یک‌ سال اقدام به تقاضای تابعیت ایرانی نمایند.» در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد مشمول قانون مذکور هستند و بالای 18‌ سال دارند که به هر دلیلی در مهلت یک‌ساله مذکور نتوانسته‌اند اقدام به اخذ تابعیت ایرانی کنند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند و اینکه برخی از افراد تمامی شرایط فوق را داشته باشند و صرفا به‌ خاطر علت فوق نتوانند به تابعیت ایرانی درآیند منطقی و منصفانه نیست. چرا که مفاد تبصره یک موضوع شکلی، فرآیندی و فرعی است نه یک موضوع ماهوی و اصلی پس به نظر می‌رسد لازم است این تبصره اصلاح شود.
دومین مشکل در این‌باره اعطانکردن تابعیت ایرانی به این‌گونه افراد قبل از رسیدن به 18 سالگی است که البته این مشکل ریشه در قانونگذاری گذشته دارد و نقدی است که بسیاری از حقوقدانان به‌ویژه فعالان حقوق زن به ماده 976 قانون مدنی وارد می‌کنند و اینکه برابر بند 2 این ماده «کسانی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا در خارجه متولد شده باشند» ایرانی هستند. در این بند فقط ایرانی‌بودن پدر ملاک عمل است و ایرانی‌بودن مادر در ابتدا تاثیری در وضع تابعیت ایرانی فرزندان ندارد مگر به موجب ماده واحده مذکور.
تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت
با تولد کودکان ناشی از چنین ازدواج‌هایی (ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی) مطالباتی در جهت اصلاح قانون موجود مطرح شد و در‌ سال 1385 ماده واحده‌ای را با دو تبصره تحت عنوان «قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» تصویب کردند. براساس این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک ‌سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شوند، می‌توانند بعد از رسیدن به 18سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این افراد در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیر ایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. براساس این ماده واحده فرزندان موضوع این ماده قبل از تحصیل تابعیت نیز مجاز به اقامت در ایران هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147139/طرحی-که-مادران-به-دنبال-آن-بودند