وزنه‌بردار 30 ساله حالا تنها ایرانی دارای 6 رکورد جهانی است
 
سهراب،سهراب تمام‌نشدنی!
 

 

شهروند| در ماه‌هایی که ورزش ایران خیلی پرستاره نیست و حتی ابرستاره‌ها هم نمی‌توانند درخشش سال‌های گذشته خود را تکرار کنند، سهراب مرادی همچنان در وزنه‌برداری جهان می‌درخشد و بدون کمترین حاشیه طلاهای آسیا، جهان و المپیک را
درو می‌کند.
باز هم عشق‌آباد خوش‌یمن بود
سهراب مرادی که در المپیک 2016 بازگشت خیره‌کننده‌ای را بعد از چند‌ سال دوری از وزنه‌برداری رقم زد، رکوردشکنی‌های خود را از بازی‌های داخل سالن آسیا 2017 و همین عشق‌آباد ترکمنستان آغاز کرد. او در این مسابقات رکورد مجموع جهان را جابه‌جا کرد؛ در حالی ‌که هیچ رقیبی نداشت. این روند البته در مسابقات جهانی 2017 و بازی‌های آسیایی 2018 هم ادامه داشت و سهراب علاوه بر کسب مدال طلا دایما رکوردشکنی را در 2 ‌سال اخیر در دستور کار خود داشت؛ تا اینکه هر 3 رکورد دسته 94 کیلوگرم جهان به نام او ثبت شد. با تغییر اوزان وزنه‌برداری هم چیزی برای سهراب تغییر نکرد و فقط او باید رکوردهایش را برای ثبت در دسته 96 کیلوگرم هم تکرار می‌کرد. این‌بار مسابقات جهانی 2018 به میزبانی عشق‌آباد و باز هم درخشش سهراب مرادی. این پسر دوست داشتنی ورزش ایران با اینکه یک رقیب جدی از چین داشت، 3 مدال طلا گرفت و 3 رکورد جدید به نام خود ثبت کرد تا باز هم قدرت خود را به رخ رقبا بکشد. او حالا با 6 رکورد جهانی در 2 دسته 94 و 96 جهان تنها ورزشکار ایرانی است که به چنین رکوردی دست
 یافته است.
مرادی در یک وزن بالاتر هم طلا می‌گرفت!
باورکردنی نیست اما باید بدانید سهراب مرادی 20 کیلوگرم در مجموع بیشتر از علی ‌هاشمی که قهرمان دسته 102 کیلوگرم شد، وزنه زد. 186 کیلوگرم در یکضرب، 230 کیلوگرم در دوضرب و 416 کیلوگرم درمجموع تمام زور این وزنه‌بردار فوق‌العاده نبود؛ بارها در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که سهراب در یکضرب تا مرز 200 کیلوگرم و در دوضرب تا مرز 240 کیلوگرم هم پیش رفت. اینکه او در یک وزن بالاتر هم به راحتی به مدال طلا دست پیدا می‌کرد، نشان از قدرت بالایی دارد که جایگاهش را روی سکوی نخست جهان برای سومین‌ سال متوالی تضمین کرد. البته خودش هم گفته بود که رقابتش با وزنه‌بردار چینی در حد فوق سنگین بوده و برای این مدال فشار زیادی متحمل شده است.
سهراب، ابرستاره ورزش ایران
این تداوم در ثبت رکوردهای هیجان‌انگیز و شاید فوق تصور سهراب مرادی را در چند‌ سال اخیر به ستاره بی‌چون و چرای ورزش ایران تبدیل کرده است. شاید تنها رقیب او برای نسبت دادن لقب ابرستاره در ایران حسن یزدانی بود که او هم امسال دستش از مدال طلای کشتی جهان کوتاه ماند. در سال‌های اخیر ستارگان دیگر ورزش ایران ازجمله کیانوش رستمی، حامد حدادی، سعید معروف و قهرمان‌های تکواندو با افت مواجه شدند و تک‌ستاره‌هایی مثل احسان حدادی هم شاید فقط در مقطعی اوج گرفتند و دوباره افت کردند. در این میان اما فقط سهراب مرادی است که طی 3‌ سال اخیر با قدرتی شگفت انگیز و با انگیزه‌ای بالا در همه رقابت‌ها حاضر بوده و تمام مدال‌های طلا را هم درو کرده است.

از قهرمانی ‌هاشمی تا طلای محمدپور
3 مدال طلا و ثبت 3 رکورد جدید به نام سهراب مرادی پایان کار تیم وزنه‌برداری ایران در عشق‌آباد نبود. در دسته 102 کیلوگرم هم علی‌ هاشمی مثل‌ سال قبل درمجموع طلایی شد؛ اگر چه در یکضرب نقره و در دوضرب برنز گرفت. البته رضا بیرالوند، وزنه‌بردار 21 ساله لرستانی پدیده ایران در این دوره بود که در حرکت دوضرب دسته 102 کیلوگرم همه را شگفت‌زده کرد و به مدال طلا رسید؛ اگرچه درمجموع برنزی شد. امروز رقابت دسته فوق‌ سنگین برگزار می‌شود که ایران در غیاب علی ‌حسینی و بهداد سلیمی شانس زیادی برای کسب مدال از سوی علی داوودی ندارد، اما می‌توان امیدوار بود تیم قهرمان‌ سال قبل امسال حداقل روی سکو بایستد. اتفاق جالب دیگر در عشق‌آباد اهدای مدال طلای المپیک 2012 به سعید محمدپور بود که بعد از 6‌ سال به دلیل دوپینگ رقبایش به او اهدا شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/147287/سهراب،سهراب-تمام‌نشدنی!