نایب‌رئیس کمیته فضای مجازی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
برخورد سلبی درمورد فضای مجازی موثر نیست
 

 

چند هفته است که طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» با 95 امضا به هیأت‌رئیسه مجلس ارایه شده است تا در نوبت بررسی قرار بگیرد. دیروز هم خبر رسید که هیأت‌رئیسه این طرح را به کمیسیون فرهنگی مجلس داده تا کارشناسی بر روی آن شروع شود. بعضی از مواد این طرح تا همین حالا هم صدای خیلی‌ها را درآورده؛ مثلا ماده‌ای که واردکننده‌های تلفن همراه را ملزم به نصب پیام‌رسان‌های موثر داخلی به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی‌ها تلفن می‌کند. همزمان با ارایه این طرح به کمیسیون فرهنگی خبرهایی هم درباره لزوم تعیین تکلیف‌ هاتگرام و طلاگرام تا پایان آذر ماه شنیده می‌شود. همه اینها در حالی است که بسیاری از مسئولان اعم از نماینده‌های مجلس و متولیان فضای مجازی به روش‌های مختلف اذعان کرده‌اند که طرح فیلترینگ تلگرام موثر نبوده و آمار عضویت مردم در پیام‌رسان‌های دیگر هم بر این ادعا صحه می‌گذارد.
محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز و نایب‌رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی، درباره طرح جدید مجلس به «شهروند» می‌گوید: «این طرح تازه به دست ما رسیده و رسانه‌ها نباید طوری رفتار کنند که انگار رأی آورده و آماده اجرا است.» او در جواب این‌که با توجه به واکنش افکار عمومی چقدر به تاثیرگذاری چنین طرح‌هایی امیدوار است، می‌گوید:  «به هر حال در همه جای دنیا شبکه‌های مجازی تابع یک‌سری قوانین هستند. مسئولان کشورهای اروپایی هم بارها درباره لزوم نظارت بر شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده‌اند اما موضوع در مورد کشور ما واقعا حساسیت بیشتری دارد و به همین دلیل هم باید در حوزه نظارت دقت بیشتری صورت بگیرد.»
سعیدی در مورد این‌که برخوردهای الزام‌آور و سلبی چقدر می‌تواند موثر باشد، می‌گوید: «اولا این را بگویم که پیام‌رسان‌های فعال در یک کشور باید تابع یک قانون و چهارچوبی باشند، من می‌خواهم بدانم اگر یک نفر در خود آمریکا و اروپا قوانین این کشورها را در فضای مجازی نقض کند و یا خطراتی مانند آشوب و خشونت را برای مردم به وجود بیاورد، آنها بدون واکنش خواهند بود؟ پس نمی‌توانیم فضای مجازی را همین‌طور یله و رها بگذاریم اما چون در گذشته کوتاهی‌هایی شده کار ما امروز خیلی سخت‌تر است. اگر در چند ‌سال گذشته در این مورد تصمیم‌گیری می‌شد هم کار خیلی راحت‌تر بود و هم مقاومتی که الان در افکار عمومی می‌بینیم، به وجود نمی‌آمد.»
او ادامه می‌دهد: «این را قبول دارم که برخورد سلبی در مورد استفاده از پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی موثر نیست اما طرحی که مجلس به دنبال آن است بیشتر تشویقی است تا سلبی. ما می‌خواهیم فضایی برای حضور عادلانه همه پیام‌رسان‌ها ایجاد کنیم و بعد رقابت را به خودشان واگذار کنیم؛ هرکدام توانست خدمات بهتری ارایه کند، قطعا مخاطب بیشتری هم پیدا می‌کند. بنده معتقدم رفتار سلبی در این حوزه جواب نمی‌دهد اما ما باید فکری به حال فضای مجازی خودمان بکنیم. اصلا فرض کنید یک روز خود تلگرام تصمیم می‌گرفت ایران را تحریم کند، تصمیم می‌گرفت تعطیل کند و شبکه‌اش را ببندد، تکلیف کاربران ایرانی چه می‌شد؟ آیا ما نباید برای خودمان در این حوزه آلترناتیوی داشته باشیم؟ وقتی این آلترناتیو به وجود آمد، نباید تابع یک سری قوانین و چهارچوب‌ها باشد؟ طرحی که مجلس تصویب می‌کند بیشتر به دنبال چنین چیزی است و نگاه سلـبی و
اجبـــاری ندارد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/148201/برخورد-سلبی-درمورد فضای-مجازی-موثر-نیست