دو دلیل برای ناکامی استقلال و پرسپولیس
 
سازمان لیگ با برنامه فشرده‌اش کم بود، انگار داوران هم نمی‌خواهند تیم شفر و برانکو در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشند
 

شهروند| باور می‌‌کنید؟ پرسپولیس و استقلال دو تیم بزرگ و مردمی ایران همه و همه امیدوار به درخشش آنها در لیگ قهرمانان آسیا بودند. هر دو با یک امتیاز  قعرنشین گروه سخت خود هستند! نگرانی درباره آینده آنها در چهار بازی باقیمانده به اوج رسیده و مسأله ناراحت‌کننده برای هواداران دو تیم این است که سرخابی‌ها با بدشانسی مطلق در شب دوم رقابت‌ها امتیاز از دست دادند.
فشردگی مسابقات، بلای جان سرخابی‌ها
فشردگی شدید تقویم مسابقات پرسپولیس و استقلال باعث حمله هواداران این تیم به مدیران سازمان لیگ شده است. اتفاقی که هم در لیگ و هم در آسیا روی عملکرد و نتایج  این دو تیم تأثیر منفی گذاشته و خستگی زیاد بازیکنان باعث شده ضعف بدنی آنها در تقابل با حریفان مختلف مشهود باشد. جالب اینجاست که در چنین شرایطی سازمان لیگ هنوز هم تأکید دارد برنامه خودش را جلو ببرد و هیچ برنامه‌ای برای کمک به نمایندگان ایران در آسیا ندارد. سعید فتاحی این روزها منفورترین مدیر فوتبالی ایران در بین هواداران فوتبال است.
امان از اشتباهات داوری
امان از داوری بد! استقلال در تهران مقابل العین متوقف شد. پرسپولیس در دوحه در لحظات آخر به السد باخت. اتفاق تلخ مشترک برای این دو تیم اما اشتباهات تاثیرگذار داوری بود که باعث از دست‌دادن امتیازات حیاتی شد. پرسپولیس در شبی که عملکرد فوق‌العاده‌ای مقابل تیم قدرتمند السد در ورزشگاه خانگی این تیم داشت و چندین و چند موقعیت مسلم گلزنی را با بی‌دقتی بازیکنانش از دست داد، اما در دقیقه 93 از السد درشرایطی گل خورد که بازیکن این تیم در آفساید بود و با این اشتباه فاحش داوری بازنده شد. استقلال هم در شبی که نزدیک به 60‌هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی حضور داشتند، عملکرد خوبی مقابل العین داشت ولی باز هم با اشتباه داوری گل سالم این تیم در لحظات پایانی مردود اعلام شد. داوران دو نماینده شایسته ایران را به قعر جدول فرستادند و صدای اعتراض‌ها هم به جایی نمی‌رسد. پرسپولیس در بازی اول مقابل پاختاکور هم گلی که دریافت کرد، آفساید بود.

عجیب و واقعی؛ کمپین‌های حمایتی‌ از سرخابی‌ها
سرخابی‌ها برای صعود به مرحله بعد، کار بسیار سختی دارند. در گروه استقلال الهلال 6 امتیازی شده و فاصله الدحیل تیم دوم گروه هم 3 امتیاز دارد و العین هم امتیاز آنهاست و چهار بازی باقی مانده است. در گروه پرسپولیس هم در کمال شگفتی پاختاکور ازبکستان با 4 امتیاز صدرنشین است و السد و الاهلی عربستان سه امتیازی هستند. به همین ترتیب هم هواداران پرسپولیس و هم استقلال ضمن حمایت همه‌جانبه از تیمشان و راه‌اندازی کمپین‌های حمایتی بزرگ با وجود نتایج کسب‌شده نگران‌کننده‌، به صعود تیم‌های محبوب خود امید بسیار زیادی دارند. پرسپولیسی‌ها حمایتی تمام‌قد از برانکو و شاگردانش دارند و می‌گویند وقتی برانکو با پنجره بسته تیم را به فینال آسیا رساند، الان هم می‌تواند دوباره پرسپولیس را موفق کند. استقلالی‌ها هم با وجود حضور در گروه مرگ همه‌جوره تیم را حمایت می‌کنند و به آینده امیدوارند. منتهی نتایج دو روز اول مسابقات باعث شده که هر دو تیم دیگر جای هیچ اشتباهی نداشته باشند.

بررسی شرایط رقبای متمول نمایندگان ایران در بازی‌های قاره‌ای
قید موفقیت در آسیا را بزنید، تمام!‍

شهروند|  2 تیمی که همین چندماه قبل در جمع 8 تیم برتر آسیا قرار داشتند و یکی از آنها درنهایت فینالیست هم شد، حالا در پایان هفته دوم مرحله گروه لیگ قهرمانان آسیا فقط یک امتیاز دارند و شانس‌شان برای صعود از مرحله گروهی به حداقل رسیده است. شاید دلیل همانی باشد که سال‌هاست تیم‌های ایرانی را از قهرمانی در لیگ قهرمانان منع کرده؛ این‌که کشورهای دیگر با سرعت بسیاری درحال پیشرفت هستند و هر روز امکانات و ستاره‌های خود را اضافه می‌کنند، اما تیم‌های ایرانی درجا می‌زنند و از عدم ثبات مدیریت هم ضربه می‌خورند. از همین آخرین حریف پرسپولیس آغاز کنیم. السد قطر شاید تا چند‌سال قبل رقیب جدی‌ای برای تیم‌های ایرانی به حساب نمی‌آمد اما جذب بازیکنان بزرگی همچون ژاوی هرناندز و گابی، کاپیتان‌های سابق بارسلونا و اتلتیکومادرید آنها را به رده تیم‌های درجه اول آسیا رسانده است. اگر به بازی‌های چند‌سال اخیر السد توجه کنید، تمام بار هجومی این تیم روی دوش ژاوی، گابی و بغداد بونجاح 3 بازیکن خارجی و باکیفیتی است که برای تیم خود تعیین‌کننده هستند. العین هم که سه‌شنبه توانست یک امتیاز از استقلال در آزادی بگیرد، دقیقا مثل سایر تیم‌های عربی از بازیکنان خارجی باکیفیت، پرواز اختصاصی و امکاناتی در حد تیم‌های درجه یک اروپا استفاده می‌کند. شاید این مسائل کلیشه‌ای شده باشد، اما هر‌سال فاصله بین تیم‌های ایرانی و رقبا بیشتر می‌شود و جرقه‌ای مثل پرسپولیس‌ سال قبل که با وجود کمبود بازیکن فینالیست آسیا شد هم، نمی‌تواند کمکی به رشد فوتبال باشگاهی ایران کند. تنها اتفاقی که می‌تواند برای تیم‌های ایرانی نسبت به رقبا برتری به حساب بیاید، استفاده از پتانسیل هواداران در بازی‌های خانگی است. این برتری هم که با برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف تا حدودی از بین رفته و سرخابی‌ها فقط در 2 مسابقه از 6 بازی دور گروهی میزبان هستند. پرطرفدارترین، مشهورترین و شاید آماده‌ترین تیم‌های فوتبال ایران هم‌اکنون با یک امتیاز در قعر جدول گروه در لیگ قهرمانان به سر می‌برند و برای زنده نگه‌داشتن امیدهای خود در بازی بعدی باید تیم‌های پرقدرت عربستانی را شکست دهند. با شکست سایپا در پلی‌آف، تعداد سهمیه‌های ایران در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2019 به عدد 3 رسید و اگر سرخابی‌ها با همین دست فرمان پیش بروند، شاید در دور حذفی فقط ذوب‌آهن شانس حضور داشته باشد. چنین اتفاقی بدون ‌شک سهمیه ایران در لیگ قهرمانان را کاهش می‌دهد و همه چیز به شکل عجیبی نزولی پیش خواهد رفت.

چرا استقلال صعود می‌کند؟
بهتاش فریبا | استقلال بازی خوبی مقابل العین انجام داد. استراتژی‌ای که وینفرد شفر برای این مسابقه درنظر گرفت، کاملا درست بود. در نیمه اول استقلال برای کنترل بازی به زمین آمد تا از همین طریق به گل برسد، در نیمه دوم هم کاملا به تیم حریف فشار وارد کردند که این کار هم درست بود ولی تنها چیزی که درست اجرا نشد، زدن ضربات آخر بود که یک مقدار بی‌دقتی در آن صورت گرفت و البته یک مقدار خساست در ارسال پاس‌های آخر توسط فرشید اسماعیلی. با یک پاس دو یا سه‌متری می‌شود موقعیت ۷۰‌درصدی را تبدیل به موقعیت صددرصد گل کرد، از طرف دیگر بدشانسی هم نصیب استقلال شد و شوت محسن کریمی را گلر حریف به زیبایی گرفت و متاسفانه بازی مساوی شد. شاید کار صعود استقلال سخت شده، ولی زیبایی فوتبال به این است که تکلیفش مشخص نیست. محاسبه کردم اگر استقلال الدحیل را در تهران شکست دهد و در هر دو بازی به الهلال نبازد، شانس صعود دارد، البته کار خیلی پیچیده است، ولی ما امیدواریم این اتفاق بیفتد، ضمن آن‌که حواس ما باید به سهمیه مسابقات بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در‌ سال آینده هم باشد.

چرا پرسپولیس صعود می‌کند؟
محمد پنجعلی| باید بپذیریم السد تیم بسیار قدرتمندی است. پرسپولیس مقابل تیمی بازی می‌کرد که سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و بازیکنان گرانقیمت را به خدمت گرفته است. با این حال بازیکنان واقعا عالی کار کردند و روی چند فرصت هم می‌توانستند دروازه حریف را باز کنند که این اتفاق رخ نداد. در طول بازی بارها محمد نادری حرکات خوبی را از سمت چپ انجام داد و جنگندگی خوبی در سمت چپ پرسپولیس داشت. واقعا او یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. در بخش‌ هافبک هم تیم واقعا عملکرد خوبی داشت. به خاطر فشاری که یاران السد ایجاد می‌کردند، ‌هافبک‌ها مجبور بودند کمی عقب‌تر بازی کنند و به مدافعان کمک کنند و به همین خاطر کمتر در بخش هجومی می‌توانستند به تیم کمک کنند. با این حال باز هم چند فرصت خوب گلزنی ایجاد شد که اگر از آنها به خوبی استفاده می‌کردند، تیم پیروز از زمین خارج می‌شد. کار برای صعود سخت است، البته ما ناامید نیستیم. اگر بخواهیم واقعی نگاه کنیم، الان پرسپولیس با یک امتیاز در انتهای جدول است و برای صعود کار دشوار خواهد بود. با این حال مطمئنا برانکو به خوبی می‌داند برای آینده چطور تیمش را چیدمان کند تا بهترین نتیجه را بگیرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157239/دو-دلیل-برای-ناکامی-استقلال و-پرسپولیس