آن‌طور که از پیش‌بینی‌های هواشناسی برمی‌آید، بارش‌های سنگین در غرب کشور آغاز می‌شود؛ ساکنان و مسافران مراقب باشند
 
هشدار برای زاگرس‌نشینان
 

 

 اگر در روزهای اول بهار، ساکنان گلستانی با بارش‌های بی‌سابقه مواجه شدند و به زحمت و سختی افتادند و اثرات همراهی و همدلی هنوز هم در بین خبرها باقی مانده است، حالا پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که زاگرس مرتفع با بارش‌های مهیبی مواجه خواهد شد که شهرها و روستاهای دامنه‌ای را دچار مشکل خواهد کرد...

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر دیروز در توییتی از این نوروز عجیب نوشت: «اسمش را می‌گذارم #نوروز_خطرناک؛ غرب، جنوب و شمال شرق مجددا در خطر سیلاب هستند. مردم و مسافران نوروزی در این مناطق کاملا هشیار باشند و به هشدارها کم‌توجهی نکنند. از حرکت و توقف در مسیرهای فرعی، کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها اکیدا بپرهیزید.»
کارشناسان هشدار می‌دهند که با آغاز بارش‌ها از دیشب و امروز، ساکنان و مسافران کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و دامنه‌های زاگرس در خوزستان و اصفهان باید بیشتر از قبل به هشدارها توجه کنند. سيدسلمان سامانى، سخنگوى وزارت كشور و عضو منتخب شوراي عالى جمعيت هلال‌احمر جمهورى اسلامى ايران گفت: «برای اطلاع دقیق از وضع جوی کشور در روزهای آینده، با رئیس سازمان هواشناسی کشور مستقیما صحبت کردم. مطالب ایشان حکایت از ورود سامانه بارشی بسیار قوی از غرب کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه داشت. بیشترین بارندگی را برای استان‌های لرستان، خوزستان چهارمحال و بختیاری، كهگيلويه و بویراحمد و جنوب ايلام پیش‌بینی می‌کنند. با استانداران این استان‌ها جهت اطمینان از آماده‌باش کامل تماس گرفتم. ستاد بحران در هر پنج استان تشکیل جلسه داده است و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند. تأکید کردم که از اطلاع‌رسانی کامل از طريق صداوسيما و رسانه‌ها و در موارد لزوم به صورت حضورى به عشایر و روستاییان و کسانی که در مناطق جنگلی و در نزديكى رودخانه‌ها و در چادرهای مسافرتی اتراق کرده‌اند، یقین حاصل کنند و تمام فرمانداران این استان‌ها در آن ایام در آماده‌باش کامل باشند.» پیوندی هم هشدار داد: «مناطقی از ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان عشایرنشین هستند و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیرها جان آنها را در مناطق طبیعی تهدید می‌کند. هر کسی به هر نحوی به آنها دسترسی دارد، اطلاع دهد که در جای امن اتراق کنند.»
حالا که بخش بزرگی از توان کمک‌رسانی کشور در گلستان متمرکز شده، امید همه مردم این است که این هشدارها باعث جلوگیری از هر نوع غافلگیری بین ساکنان و مسافران و مسئولان شود. کاش بارش‌های نوروزی با خوشی‌اش در یادها بماند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157840/هشدار-برای-زاگرس‌نشینان