بازتاب مثبت حضور یک تحلیلگر فوتبالی زن در صدا و سیما
 
هانیه رحمتی: امیدوارم باز هم تکرار شود
 

 

شهروند| برنامه لذت فوتبال در شبکه ورزش، تابوشکنی کرد. در این برنامه از یک کارشناس زن برای تحلیل بازی تیم برزیل و پاناما دعوت شد؛ اقدامی که موجی از رضایتمندی را در بین اهالی رسانه و ورزش در پی داشت.
این نخستین‌بار بود که یک کارشناس زن برای تحلیل فوتبال در برنامه صداوسیما حاضر شد و در مورد بازی نظر داد.
هانیه رحمتی، سرمربی تیم فوتبال بانوان زیر 14‌سال است. او از دی‌ماه ‌سال گذشته در جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به این سمت انتخاب شد.
ساعت 21:30 شنبه‌شب بود که تیم‌ملی برزیل در دیداری دوستانه به مصاف پاناما رفت. این بازی از برنامه لذت فوتبال و شبکه ورزش پخش زنده شد، اما اقدام جالب توجه شبکه ورزش برای مخاطبانش، حضور سرمربی تیم دختران زیر 14‌سال ایران به‌عنوان کارشناس تلویزیونی بود. ‌هانیه رحمتی که کارشناس فنی دیدار برزیل بود، نخستین بانوی ایرانی بود که در مسابقات فوتبال مردان به‌عنوان کارشناس حضور یافت.
 او در این برنامه به صورت تخصصی و فنی اطلاعات خوب و کارشناسانه‌ای در مورد فوتبال ارایه کرد و نشان داد که می‌توان بیش از پیش از حضور بانوان متخصص در تلویزیون بهره برد. او اشراف کاملی به هر دو تیم داشت و درباره شرایط فوتبالی‌شان اطلاعات کامل و واضحی را مطرح کرد. همین مسأله باعث شد که سد حضور زنان در عرصه تحلیل کارشناسی بازی‌های فوتبال آقایان بشکند و مشخص شود که می‌توان باز هم از این اقدامات مثبت انجام داد.
اقدامی که به گفته خود ‌هانیه رحمتی بازتاب بسیار مثبت و گسترده‌ای داشت و حتی آقایان فوتبالی هم نسبت به این مسأله نظر مثبت داشتند.
این بانوی فوتبالی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» ماجرای ورودش به برنامه لذت فوتبال را روایت کرد و در این‌باره گفت: «چند وقت پیش بود که برای کارشناسی فوتبال بانوان به یک برنامه اینترنتی در شبکه مجازی دعوت شدم. آن برنامه ساخته شد. بعد از آن بود که روز شنبه همان آقایی که در آن برنامه بود با من تماس گرفت و گفت که برای تحلیل فوتبال برزیل و پاناما به یک برنامه تلویزیونی بروم. همان آقا با تهیه‌کننده برنامه آشنا بود و وقتی تهیه‌کننده به دنبال یک تحلیلگر و کارشناس می‌گشت، مرا معرفی کرده بود.
اول تعجب کردم ولی وقت زیادی نداشتم. دو، سه ساعت قبل از برنامه به آن‌جا دعوت شده بودم، برای همین از آنجایی که آمادگی و اطلاعات لازم را داشتم، قبول کردم و به برنامه رفتم. مخالفتی هم با حضور من در آن برنامه نشد. آنها خودشان تمام محدودیت‌ها را در نظر گرفته بودند و بدون هیچ مشکلی از من خواستند به آن‌جا بروم.
این برایم اولین تجربه کارشناسی در رابطه با فوتبال آقایان بود، ولی تجربه بسیار جالبی بود و حتما اگر باز هم از من دعوت شود آن را دوباره تکرار خواهم کرد، مخصوصا بعد از دیدن انعکاس و بازتاب‌های مثبت این حضور در فضای مجازی.
بعد از برنامه بود که در فضای مجازی با موجی از رضایت و بازتاب‌های مثبت روبه‌رو شدم. حتی آقایان فوتبالی هم از این اقدام رضایت داشتند و ندیدم که مردی درباره حضور و تحلیل‌های من در این برنامه نظر منفی داشته باشد.
برایم جالب بود که علاوه بر خانم‌ها، آقایان هم از این مسأله راضی بودند و امیدوارم که این مسأله باز هم نه فقط برای من بلکه برای تمام بانوان مثل خودم تکرار شود و تلویزیون هم بداند که می‌شود از خانم‌ها هم برای تحلیل‌های کارشناسی فوتبال آقایان استفاده کرد.»
رحمتی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «بهمن 96 بود که به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال بانوان زیر 14‌سال فعالیتم را شروع کردم. از‌ سال 82 هم در عرصه مربیگری در فوتسال فعالیت داشتم. بعد از آن هم وارد لیگ برتر شدم و از آن‌جا هم به سرمربیگری فوتبال روی آوردم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157841/هانیه-رحمتی: --امیدوارم-باز-هم-تکرار-شود