42.6 درصد مردم ایران در چند روز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند
 
جمعیت هلال‌احمر انتخاب اول مردم برای کمک‌رسانی
 

 

نتایج نظرسنجی ملی بهارانه ایسپا گویای آن است که ۴۲.۶‌درصد مردم ایران در چند روز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی ملی که در تاریخ ۱۹ و ۲۰ فروردین انجام شده است، ۴۲.۶‌درصد اعلام کرده‌اند در چند روز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند و ۵۷.۴‌درصد در این زمینه کمکی نکرده‌اند.
بخش دیگری از این نظرسنجی به مراکزی مربوط است که مردم برای ارسال کمک‌هایشان انتخاب کرده‌اند. به این‌ترتیب، ۳۱.۳‌درصد کسانی که به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند از طریق هلال‌احمر کمک‌های خود را به دست سیل‌زدگان رسانده‌اند. ۱۴.۳‌درصد افراد هم از طریق مساجد و حسینیه‌ها برای کمک به سیل‌زدگان اقدام کرده‌اند.
همچنین ۸.۱‌درصد مردم اعلام کرده‌اند که کمک‌های خود را برای سیل‌زدگان به وسیله کمیته امداد امام خمینی (ره) به دست آنها رسانده‌اند. ۱۲.۷‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که به‌صورت مستقیم به مناطق سیل‌زده کمک کرده‌اند.
تنها ۳.۱‌درصد از مردم از طریق چهره‌های مشهور مانند هنرمندان، ورزشکاران، استادان دانشگاه و… به هموطنان سیل‌زده کمک کرده‌اند. بقیه‌ پاسخگویان هم از طریق سایر سازمان‌ها یا نهادهای خیریه اقدام به کمک به سیل‌زدگان کرده‌اند.
به این‌ترتیب، بیشترین میزان کمک‌های مردمی به جمعیت هلال‌احمر بوده است؛ کمک‌هایی که حجمشان به نسبت بحران‌های گذشته بسیار بیشتر است و مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم در گفت‌وگو با «شهروند» این موضوع را تأیید می‌کند: «متغیرهای مختلفی برای میزان کمک‌ در بحران‌ها وجود دارد. ازجمله این متغیرها می‌توان به شرایط مکانی، زمان و سطح دربرگیری بحران اشاره کرد. در بحران سیل اخیر، شهرهای بسیاری درگیر شده‌اند و این حجم از خسارات عاملی بوده تا مردم هم دست به‌کار شوند.» او می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته و بحران‌هایی که داشته‌ایم، بیشترین کمک‌ها به زلزله ورزقان و کرمانشاه بوده، اما درحال حاضر در سیل اخیر شاهد حجم عظیمی از کمک‌های مردمی هستیم که قابل قیاس با گذشته نیست.» او همچنین می‌گوید برای کمک‌های نقدی که به این سازمان شده هنوز برنامه‌ریزی انجام نگرفته است: «در زلزله کرمانشاه بخش بزرگی از کمک‌های نقدی به خانه‌هایی که خسارتشان از نوع الف بود، یعنی تخریب صد‌درصدی داشتند پرداخت می‌شد که البته بنیاد مسکن این افراد و خانه‌ها را شناسایی می‌کرد.»
ایسپا پس از زلزله کرمانشاه و اقدامات سازمان‌ها و نهادهای مختلف هم پای کار آمد و سوالی از مردم پرسید: «همان‌طور که می‌دانید حدود یک ماه پیش زلزله شدیدی در چند شهر استان کرمانشاه رخ داد. شما عملکرد نهادها و سازمان‌هایی که در ادامه می‌خوانم (هلال‌احمر، ارتش، سپاه، دولت و چهره‌های مشهور مثل هنرمندان، ورزشکاران و اساتید دانشگاه) در جهت کمک به مردم مناطق زلزله‌زده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» 69.5‌درصد مردم عملکرد چهره‌های مشهور را خوب دانسته‌ بودند. 64.5‌درصد عملکرد هلال‌احمر و 60.5‌درصد عملکرد ارتش را خوب ارزیابی کردند. از سوی دیگر، ترجیح مردم برای کمک به مردم بحران‌زده در آینده، در رتبه اول کمک از طریق هلال‌احمر و در رتبه دوم کمک مستقیم خودشان به مردم بود.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/159041/جمعیت-هلال‌احمر انتخاب-اول-مردم-برای-کمک‌رسانی