مصرف سوخت در خودروهای داخلی 1.5 تا 2 برابر خودروهای خارجی است
 
قیمت پایین بنزین، شرکت‌های خودرو‌ساز را تنبل کرده‌است!
 

 

شهروند| مصرف سوخت در خودروهای ایرانی خارج از استاندارد جهانی است. این موضوع را ‏محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرده و گفته است که ضرورت دارد ‏صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودروها و مصرف خارج از استاندارد جهانی اقدامات لازم ‏را انجام دهد‎.‎‏ این موضوع درحالی رخ می‌دهد که نه‌تنها خودروهای صفر ایران سوخت بالایی ‏مصرف می‌کنند، بلکه با استهلاک خودرو مصرف آن بالاتر می‌رود و هزینه زیادی به اقتصاد کشور ‏و خانواده‌ها تحمیل می‌کند. ‏
حالا درست در شرایطی که سیاست‌گذاران تلاش می‌کنند با افزایش قیمت و روش‌های دیگر مصرف ‏سوخت را کنترل کنند، به گفته دلاویز خودروهای ایرانی گاهی 1.5 تا 2 برابر خودروهای خارجی ‏مشابه سوخت مصرف می‌کنند. ‏
در حال حاضر بین خودروهای داخلی یا مونتاژ داخلی ام.وی.ام، سمند و پژو پارس بیشترین مصرف ‏سوخت را دارند و البته پژو 206 کمترین میزان مصرف سوخت را دارد که مصرف سوخت آن تقریبا ‏هم رده خودروهای ژاپنی است. ‏
سوخت در ایران هم قیمت آب معدنی است
داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو درباره این‌که چرا شرکت‌های ایرانی خودروساز به دنبال راه‌‏حلی برای کاهش مصرف سوخت خودروهایشان نمی‌روند، به «شهروند» می‌گوید:  «یکی از مهمترین ‏دلایل این اتفاق یارانه‌ای و ارزان بودن سوخت در ایران است. همین موضوع باعث شده بالا بودن ‏مصرف سوخت خودروهایی که مردم از آنها استفاده می‌کنند، نکته مهمی برایشان نباشد چون تأثیر ‏زیادی در مخارجشان ندارد. اینکه سوخت در ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است باعث شده نه شرکت‏های خودروساز و نه خریداران خودرو، برایشان میزان مصرف سوخت خودرو مهم نباشد.‏
او ادامه می‌دهد: «بنزین در ایران هم‌قیمت آب معدنی است. درحالی‌که سوخت در همه کشورها حتی ‏کشورهای جهان سوم کالایی گرانقیمت است. وقتی این موضوع برای مردم اهمیتی نداشته باشد، ‏طبیعی است که شرکت‌های خودروساز هم هیچ گامی برای آوردن تکنولوژی کاهش سوخت به کارخانه‏هایشان برنمی‌دارند. در حالی که خودروسازهای معتبر در سراسر دنیا 10‌درصد از درآمدشان را برای ‏بهبود کیفیت خودروهایشان و بهینه‌سازی مصرف سوخت هزینه می‌کنند، اما این موضوع بین شرکت‏های خودروساز ایران جایی ندارد.»‏
چند توصیه برای کاهش مصرف بنزین
در این وضع که کار خاصی از دست مصرف‌کننده ایرانی برنمی‌آید، کارشناسان فنی توصیه‌هایی ‏برای کاهش مصرف بنزین دارند. ‏
کاهش وزن خودرو‎
نخستین و شاید مهمترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، وزن خودروست. تمامی وسایل اضافی ‏در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید. ‏‎
‎  تنظیم فرمان‎
اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود، بلکه موتور ‏بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند‎.
‎ ‎ ‎از برق خودرو کار نکشید‎
هر چیزی که در خودرو بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته و در ‏نهایت موتور خودرو را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند‎.
‎  سرویس به موقع ‏‎
همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، ‏تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و درنهایت تعویض فیلتر بنزین ‏موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند‎.
‎  بهبود جریان هوا‎
‎ مسأله دیگری که در مصرف سوخت تأثیر مستقیم دارد، ایرودینامیک خودرو است. برای استفاده‌های ‏معمولی یا بهتر است بگوییم شهری، بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است. می‌توان به حذف ‏باربند اشاره کرد، تحقیقات مختلف ثابت کرده، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک خودرو ‏را بشدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد. حتی باز بودن پنجره‌ها ‏و ورود باد در زمان حرکت به داخل خودرو و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ها یکی دیگر از عوامل ‏مهم در مصرف سوخت است‎.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/159048/قیمت-پایین-بنزین،-شرکت‌های-خودرو‌ساز-را-تنبل-کرده‌است!