رحمان 1400 ، تگزاس 2 و سرتیپی کلید‌واژه‌های اعتراضات سینمایی اخیر و تهدیداتی هستند از این قبیل:
 
فیلم‌هایمان را از پرده پایین می‌کشیم!
 

 

پولاد امین|  بعد از چند روز بلاتکلیفی و انواع‌ و اقسام اخبار و شایعات گوناگون؛ دیروز بالاخره به‌طور رسمی اعلام شد که قرار است فیلم تگزاس 2 به‌ جای فیلم توقیف‌شده رحمان 1400 به‌ روی پرده آید. اتفاقی که تا آخرین لحظه اعلام خبرش نیز باورنکردنی به ‌نظر می‌آمد؛ و این گمان وجود داشت که توقیف، بازی جدید سازندگان رحمان برای هجوم به رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است. به‌خصوص که منوچهر‌ هادی گفته بود «رحمان می‌توانست ۶۰‌میلیارد بفروشد که جلویش را گرفتند»؛ و خیلی‌ها این را زمینه‌سازی برای بازگشت رحمان می‌دانستند.اما اتفاقی که سینمای ایران از آن می‌ترسید، رخ داد تا جدیدترین ساخته مسعود اطیابی جایگزین رحمان 1400 شود»!
  خبری که چند روزی می‌شد درباره‌اش حرف زده می‌شد، بالاخره از سوی محمدرضا صابری (دبیر انجمن سینماداران) تأیید شد. او گفت که «نام دو فیلم پالتوشتری و تگزاس 2 به‌عنوان جایگزین رحمان 1400 مطرح بود که سرانجام فیلم تگزاس 2 برای اکران انتخاب شد و این فیلم از 28 فروردین به نمایش درمی‌آید». البته در ادامه صحبت‌های صابری به شرط‌وشروطی اشاره شده بود که سینماها برای اکران این فیلم باید رعایت کنند؛ ازجمله این‌که پردیس‌ها درصورتی می‌توانند تگزاس 2 را روی پرده بیاورند که به 6 فیلم دیگر یک سالن کامل اختصاص داده باشند، اما در سینمای ایران کیست که باور کند این شرایط رعایت خواهند شد؟ مگر همین چند روز پیش نبود که 6 فیلم دیگر روی پرده از این امر شاکی بودند که سینماهای مهم و پرفروش سهم سانس‌ها و سالن‌های آنها را به رحمان 1400 می‌دهند؟
  از همان روزی که توقیف فیلم رحمان ۱۴۰۰ اعلام شد؛ صحبت‌های درگوشی حکایت از این داشتند که تلاشی بزرگ در کار است تا فیلم تگزاس۲ جایگزین رحمان شود. فیلمی که گفته می‌شد پخشش را هم «نیکان‌فیلم» عهده‌دار است؛ که همان دفتر پخش علی سرتیپی تهیه‌کننده رحمان بود. این موضوع چنان عجیب بود که کسانی که با سینمای ایران حتی اندک آشنایی داشتند، از فرط ناباوری شروع به ساخت شوخی‌هایی درباره‌اش کردند؛ ازجمله «سرتیپی به‌جای سرتیپی»؛ یا: «تنبیه سرتیپی برای تشویق سرتیپی»؛ که نشان از اوضاع غم‌انگیز اکران و پخش در سینمای ایران داشت.
البته بدبین‌ها می‌گویند برای پوشاندن شوری‌اش درسینمای ایران سعی شد نشان داده شود هنوز چیزی معلوم نیست و برای همین هم اعلام شد که فیلم‌های تگزاس۲، پالتو شتری، زیرنظر، ایکس لارج و درخونگاه گزینه‌های جانشینی رحمان هستند، اما همه می‌دانستند که نهایت کار چه خواهد شد. اتفاقی که درنهایت هم افتاد و تگزاس 2 آمد.
  اعتراض سینماگران به جایگزینی تگزاس 2 ناظر به این وضع است که در شرایطی‌ که اکران ناعادلانه رحمان 1400 باعث آسیب‌های فراوانی به دیگر فیلم‌های روی پرده شد، اما درشرایط فعلی جایگزینی آن فیلم با یک کمدی تازه‌نفس با بازیگران سرشناس، که به‌ناگاه از میانه راه وارد اکران شده و یک‌بار دیگر سانس‌ها و سالن‌های دیگر فیلم‌های روی پرده را تسخیر می‌کند، بی‌شک ناعدالتی‌ مکرر و مضاعفی در حق دیگر فیلم‌های روی پرده است. از این‌رو هم هست که اعتراض‌های پررنگی به این ماجرا صورت گرفت، به‌خصوص که در اولین ساعات دیروز به‌ نظر می‌رسید قرار بر جایگزینی پالتو شتری شده؛ و حتی علی آشتیانی‌پور مدیر شرکت پخش این فیلم از آمادگی پالتو شتری برای اکران خبر داده بود. آشتیانی‌پور گفته بود که «آقای داروغه‌زاده با من تماس گرفتند و خواستند که فیلم پالتو شتری را به ‌جای رحمان ۱۴۰۰ روی پرده ببریم»...
اما ماجرا چنان پیش رفت که خود بهتر می‌دانید...
  اولین و مهمترین اعتراض به اکران تگزاس 2 را از سعید سهیلی شاهد بودیم. کارگردان ژن خوک؛ که به رسانه مجازی کات گفته بود که «تا همین یک‌ساعت قبل قرار بر اکران پالتو شتری بوده؛ اما متاسفم که سینمای ایران سینمای پشت‌پرده است و این یعنی هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد»؛ اعلام خطر می‌کند: «اگر در پشت‌پرده زدوبند صورت گیرد، به ‌گمانم همان حواشی رحمان ۱۴۰۰ دوباره پیش خواهد آمد و بحران ادامه‌دار می‌شود».
اما واکنش سهیلی و دیگر فیلم‌های روی پرده چه خواهد بود:   «واضح و صریح می‌گویم که دیگر فیلم‌های روی پرده در مقابل این بی‌عدالتی به‌هیچ‌عنوان ساکت نخواهند نشست. اول این‌که اگر تگزاس۲ اکران شود، شاهد تندترین مصاحبه‌ها علیه این جریان خواهید بود. این احتمال هم وجود دارد که در اعتراض به این زدوبند تمام فیلم‌ها را از پرده پایین بکشیم و به اکران ادامه ندهیم».
  این یعنی آغاز یک بحران جدید در سینمای ایران. فرض کنید تهدید واقعیت داشته باشد و فیلم‌ها از پرده پایین کشیده شوند. اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ آیا سینمای ایران حاضر است از منافعش برای نشان دادن اعتراض دست بکشد. باید منتظر ماند و دید...


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/159237/فیلم‌هایمان-را-از-پرده-پایین-می‌کشیم!