آخرین اقدامات جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده
 
کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در فاز عملیاتی دومین ماه
 

 

شهروند| فاز عملیاتی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان‌های متأثر از این حادثه طبیعی از دو روز پیش وارد ماه دوم خود شد. این در حالی است که اقدامات جمعیت هلال احمر بسته به نیازها و موقعیت آب‌وهوایی در شهرها و روستاهای مختلف متفاوت است. بر اساس آخرین آماری که مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ارایه داده است، در حال حاضر امدادرسانی در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان ادامه دارد. در مورد جزییات امدادرسانی در عملیات سیل و آبگرفتگی از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین سلیمی توضیح می‌دهد: «در پی بارندگی‌ها و وقوع سیلاب‌ها در ۱۱ استان ایلام، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس،کرمان،گلستان، هرمزگان و یزد امدادرسانی صورت گرفته است.»
 رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی در ۱۱ استان متأثر از سیل در چهار روز اخیر خبر می‌دهد؛ او  با بیان اینکه امدادرسانی در ۱۰۵ شهر و روستای استان‌های نامبرده صورت گرفته است، افزود: «این عملیات‌ها توسط ۱۴۸۲ امدادگر که در قالب ۳۸۲ تیم فعالیت کردند، انجام شد و آنها به ۱۴۱۰۲ نفر امدادرسانی کردند.» او ادامه داد: «همچنین ۲۸۸۹ نفر اسکان اضطراری داده شدند و ۱۴۳ نفر نیز به مکان امن منتقل شدند. ۴۰۲ منزل مسکونی نیز از آب تخلیه شد.» سلیمی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند، به توزیع اقلام میان حادثه‌دیدگان نیز اشاره می کند: «۴۶۸ دستگاه چادر، ۲۵۶۴ تخته پتو، ۸۰۸ تخته موکت، ۵۷۴۰ کیلوگرم نایلون، ۱۴۷۹ بسته غذایی، ۱۵۱۰ بطری آب معدنی، ۳۲۹۱ قوطی کنسروجات و ۹۵۳ قرص نان توزیع شد.» به گفته سلیمی امدادرسانی در خراسان جنوبی و رضوی، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان ادامه دارد.
 سازمان داوطلبان از جمع‌آوری کمک‌های مردمی
 تا اعزام کاروان‌های سلامت به مناطق سیل‌زده
سازمان داوطلبان از روزهای اولی که سیل مردم استان‌های کشور را غافلگیر کرد، با حضور فعال برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی دغدغه خود را به عنوان یک سازمان داوطلب‌محور به تصویر کشید. همچنین کاروان‌های سلامت از سوی این سازمان به مناطق آسیب‌دیده استان گلستان اعزام شدند و ۶۴۳۲ پزشک داوطلب به ۹۶۰ هزار نفر خدمات پزشکی ارایه کردند.
 ارزش کمک‌های نقدی و غیر نقدی
و مبالغ واریزی به حساب جمعیت هلال ا حمر
پایگاه ها و صندوق409/987/111/57 ریال
واریز نقدی به حساب جمعیت (۹۹۹۹۹)    ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال
ارزش ریالی کمک‌های غیر نقدی مردم (تقریبی)    500/138/270/314 ریال
تا کنون حضور 7143 نفر داوطلب به مدت 364514
نفر/ ساعت تحت نظارت معاونت داوطلبان استان‌های کشور در مراحل مختلف جمع‌آوری کمک‌های مردمی گزارش شده است. تشکیل خط تولید بسته و پک‌های غذایی، پذیرایی، بهداشتی و... توسط داوطلبان در استان‌های سیل‌زده و تهیه 114 هزار بسته جهت ارایه به سیل‌زدگان و تعامل و مشارکت بنگاه‌های اقتصادی از دیگر اقدامات مهم این سازمان بوده است. در بخش‌های مختلف شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با سازمان جوانان مشارکت داشته‌اند که این شرکت‌ها شامل  شرکت تهران اینترنت 780، شرکت مینو، شرکت حمل‌ونقل تیپاکس، شرکت عبیدی، شرکت حمل و نقل فجر، شرکت شیرخشک نوزاد پگاه، کفش ملی، بانک آینده و دیجی‌کالا می‌شود.
تعامل با تشکل‌های مردم‌نهاد
با توجه به تشکیل کمیته همکاری مشترک بین این سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد، ۳۶ تشکل و نهاد حقوقی در خصوص تبلیغات و جمع‌آوری کمک های مردمی با عناوین ذیل همکاری کردند؛ موسسه خیریه مهر گیتی، قرارگاه امام‌رضایی‌ها علیه‌السلام، موسسه خیریه طلوع بی‌نام و نشان‌ها، موسسه فرهنگی امام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع)، موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران، موسسه نیکوکاری مهرآفرین، انجمن حمایت و یاری آسیب‌‎دیدگان اجتماعی، انجمن مشارکت پویش، جمعیت زنجیره کرامت، موسسه خیریه احسان گلستان، موسسه خیریه سیدالشهدا، موسسه خیریه کودکان احسان، ستاد بازسازی عتبات و عالیات، بنیاد جهادی مهرالرضا، بنیاد خیریه مهرپیشه، موسسه خیریه پدر مهربان بقیع، خیریه هیات رزمندگان اسلام، موسسه بهسازان زندگی خرم، موسسه خیریه اباصالح المهدی، انجمن خیریه یاران سبز لرستان، موسسه خیریه امدادگران عاشورا، موسسه خیریه متوسلین به امام‌رضا (ع)، سازمان بسیج مستضعفین، موسسه خیریه همیاری فردا سوی آماران آریانا، موسسه خیریه یاوران ایتام، بنیاد حمایت از توسعه پایدار مناطق محروم ایفا، موسسه خیریه امام‌علی‌(ع)، موسسه خیریه بهشت امام رضا، موسسه توانمندسازی کودکان ستاک امید، موسسه خیریه سپیدجامگان نیکوکار سنا، موسسه غیردولتی جهادی آل‌یاسین، بنیاد خیریه مادر مهربان ام‌المومنین، موسسه نیکوکاری رعد الغدیر، موسسه خیریه نیکان ماموت، جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام‌علی‌(ع) و کانون هموفیلی ایران.
سازمان جوانان؛ از لایروبی معابر و منازل تا سیل مهربانی
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر که فعالیت‌های فرهنگی و حمایت‌های روانی در کنار کمک‌های داوطلبانه به امداد و اسکان اضطراری و تخلیه منازل از گل‌ولای در طول مدت یک ماه گذشته را به زیبایی به تصویر کشیده است، یکی دیگر از بازوهای قدرتمند جمعیت هلال احمر در این ماموریت بزرگ بوده که می‌توان به شرح زیر به مهمترین اقدامات این سازمان اشاره کرد.
 فعا‌لسازی تمامی ظرفیت‌های در اختیار سازمان جوانان اعم از 1200 پست ثابت و سیار نوروزی سراسر کشور، فضای مجازی و... جهت آگاهسازی، آموزش و همچنین جلب مشارکت در حمایت هموطنان از مردم سیل‌زده؛ حضور فعال اعضای کانون‌های بشردوست جوانان در بخش‌های مختلف فرآیند حمایت از سیل‌زدگان نظیر بسته‌بندی و ارسال اقلام، نصب چادرها؛  سازماندهی برنامه‌های حمایت روانی و اجتماعی و فعالیت تیم‌های سحر در استان‌های گلستان و خوزستان با اولویت حمایت از کودکان و نوجوانان متأثر از سیل و تلطیف و مناسب‌سازی روانی فضای اردوگاه‌های اسکان اضطراری.
سیل مهربانی یکی از طرح‌های تأثیرگذار سازمان جوانان در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بود؛ هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان و سایر تشکل‌های دانش‌آموزی برای اجرای طرح «سیل مهربانی» به صورت یکپارچه در سراسر کشور به جمع‌آوری کمک های‌نقدی و غیرنقدی پرداخت. همچنین هماهنگی برای اعزام جوانان داوطلب از استان‌های معین به استان‌های سیل‌زده برای کمک به فرآیند آماده‌سازی شرایط بازگشت سیل‌زدگان به خانه از دیگر کارهای قابل تقدیر جوانان هلال احمری بوده است. اعزام اعضای کانون‌های طلاب از استان‌های معین به استان لرستان جهت فعالیت‌های فرهنگی و امدادی   و درنهایت  اعزام بیش از 700 نفر از اعضای داوطلب از 7 استان کشور به شهرستان پلدختر به منظور گل‌روبی از خانه‌های مردم آسیب‌دیده کارهای دیگری است که جوانان جمعیت هلال احمر این روزها مشغول به آن هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/159239/کمک‌رسانی-به-سیل‌زدگان-در-فاز-عملیاتی-دومین-ماه